موارد غیر قابل ثبت و فعالیت شرکت

موارد غیر قابل ثبت و فعالیت شرکت


موضوعات غیر قابل ثبت و فعالیت شرکت کدام است؟

موضوع فعالیت شرکت حاکی از عملیاتی می باشد که شرکت به آن جهت تاسیس شده و کنترل کننده امور انتفاعی اعم از تجاری و غیر تجاری می باشد.موضوع شرکت از آن لحاظ مهم است که فرد حقوقی تنها در خصوص موضوعاتی قادر به فعالیت می باشد که در موضوع شرکت قید گردیده باشد.چنانچه می خواهید با انواع موضوعات شرکت آشنا گردید می توانید این مقاله در مجموعه ثبت کریم خان را تا انتها مطالعه نمایید.

 

موارد غیر قابل ثبت و فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت می بایست به صورت صریح و منجز باشد.واژه ی “صریح” در لغت به معنی آشکار،بی پرده و روشن و کلمه ی منجز به معنی روا شدن حاجت و وفا شدن وعده می باشد.بر این اساس ،مقصود لایحه اصلاح قانون تجارت از تاکید داشتن بر صریح و منجز بودن موضوع شرکت ،این می باشد که موضوع مورد نظر به جز آشکار و روشن بودن می بایست امری باشد قابل اجرا و روا شدنی.نه موضوعی که ابهام داشته و عمل به آن غیر ممکن و غیر حتمی یا واگذار شده به محقق شدن شرط یا شرایطی باشد.به موجب ماده 190 قانون مدنی، موضوع شرکت می بایست مشروع بوده و معلوم و مشخص و دارای منفعت عقلایی باشد.

تاکید اساسنامه به منظور معین نمودن موضوع فعالیت شرکت برای آشکاری و توضیح تکالیف ،اختیارات و وظایف مسئولین شرکت تعبیر می گردد.صریح و منجز بودن موضوع شرکت در مورد هیات مدیره ،در خصوص تکالیف و اختیارات و اداره امور شرکت به این خاطر حائز اهمیت می باشد که چنانچه هیات مدیره یا مدیر عامل، سرمایه شرکت را برای انجام فعالیت هایی خارج از موضوع شرکت به کار گیرند یا در تصمیمات و اقدامات خویش از حیطه ی موضوع شرکت تجاوز نمایند،در صورت تجاوز مکان آنان دارای اثر قانونی نخواهد بود و در صورت زیاده روی و کوتاهی تمامی مدیران دارای مسئولیت خواند بود.

در نتیجه هیأت مدیره و مدیران اجرایی شرکت قادر نیستند تا سرمایه شرکت را درامور غیر مرتبط با موضوع شرکت استفاده نمایند و یا در اقدامات خویش از حیطه ی موضوع شرکت خارج گردند.

در هر صورت مشخص کردن موضوع فعالت شرکت به نظر شرکا بستگی دارد و قلمرو فعالیت شرکت را معین می نماید.لازم به ذکر است ،چنانچه جهت انجام موضوع شرکت تا یک سال بعد از ثبت آن،هیچگونه اقدامی صورت نگیرد ،هر شخص ذی نفع قادر است تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه بنماید.(وفق ماده 201 لایحه اصلاح قانون تجارت)

تغییر موضوع فعالیت شرکت تنها در مجمع عمومی سهامدارن انجام می گیرد که به دنبال مصوب شدن و اعلام مراتب به مرجع ثبت شرکت ها و آگهی برای آگاهی عموم صورت می پذیرد.

انواع موضوعات فعالیت شرکت

برخی از موضوعات شرکت جهت فعالیت و ثبت در اداره ثبت شرکت ها به دریافت مجوز نیازی ندارند و تعدادی از موضوعات با عنایت به مقرر نمودن ضوابط و قوانین ،پیش از ثبت در اداره ثبت شرکت ها لازم است از مرجع مرتبط نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و عدع رای دیگر هم موضوعاتی می باشند که قابل ثبت شدن نیستند.

در نتیجه در یک جمع بندی کلی موضوعات شرکت را به 3 گروه طبقه بندی می نمایند:

  • موضوعاتی که قابلیت فعالیت و ثبت را دارا نیستند.
  • موضوعاتی که جهت ثبت و فعالیت به دریافت مجوز از سازمان و ارگانی ملزم نمی باشند.
  • موضوعاتی که پیش از ثبت باید از اداره مربوطه اقدام به دریافت مجوز کنن.

از تعدادی از فعالیت هایی که به جهت مقرر شدن در قوانین حاضر کشور به وسیله ی افراد منع گشته اند ،می توان موارد ذیل را نام برد:

  1. مبادله ی اشیاء باستانی و نفیس و میراث فرهنگی و هنری
  2. ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای
  3. ممنوعیت مبادله و نگهداری مواد مخدر
  4. تولید و نگهداری ابزار و مهمات جنگی
  5. اشاعه و آموزش علوم غیر اسلامی و غیر دینی
  6. همکاری و سرمایه گذاری در قمار و معاملات ربوی و غیر قانونی
  7. دریافت کمک مبالغ برای زلزله زدگان و بلایای طبیعی و حوادث غیر متقرقبه از سوی افراد حقوقی غیر جاز است.
  8. تولید ،مبادله و حمل مشروبات الکلی
  9. و دیگر موضوعاتی که به لحاظ قانونی و شرعی دچار ممنوعیت می باشد.

درصورتیکه قصد ثبت شرکت را دارید و میخواهید موضوع فعالیت شرکت خویش را به ثبت رسانید،بهتر است از مشاوره ی کارشناسان زبده ما بهره مند گردید تا شما را در این امر یاری نمایند. شماره تماس 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *