مفاد آگهی دعوت از مجامع عمومی


به موجب پیشگیری از اتلاف حقوق تمامی افراد ذی نفع در شرکت و اعم از سهامداران، قانون گذار احتیاط کرده و روزنامه کثیرالانتشار را برای انتشار آگهی ها و فراخوان های مرتبط به شرکت را ملزم می دانند . برای اولین بار این روزنامه در اعلامیه پذیره نویسی در صورتجلسه تشکیل شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام و مشخص میشود ، تا آگهی های مرتبط به شرکت تا تاسیس اولین مجمع عمومی عادی در آن انتشار یابد. این مورد در ماده 97 لایحه اصلاحی قانون تجارت به شرط زیر می باشد:

” در تمامی شرایط فراخوانی مالکین سهام جهت تشکیل مجامع عمومی می بایست توسط نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مرتبط به شرکت در آن چاپ می گردد به عمل آید … “

 

بعد از تشکیل شرکت، مجمع عمومی عادی ( سالیانه یا عادی به طور فوق العاده ) در زمانی که تغییر روزنامه و یا مشخص کردن روزنامه غیر ( به طور مثال به علت تعطیلی روزنامه قبلی ) قسمتی از حکم جلسه باشد،مبادرت به تغییر روزنامه خواهند نمود . چنانچه که مجمع عمومی اقدام به تغییر روزنامه شرکت نکرده باشد ، آخزین روزنامه مشخص شده از طرف مجمع عمومی قبلی به عنوان ارگان شرکت محسوب خواهد گردید.

مفاد آگهی دعوت از مجامع عمومی

مواردی که در آگهی می بایست آورده شود مطابق ماده 100 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 از جمله ” حکم جلسه و زمان و مکان تشکیل مجمع با اعلام ساعت و آدرس کامل ” است. حکم جلسه با ارزشترین مورد نام برده در آگهی است و باید با توجه زیاد و به طور معین ذکر گردد .درصورتی که، در حال حاضر در آگهی های فراخوان ، در آخر چند مورد حکم تعیین شده جلسه، عنوان ” و موارد دیگر ” هم اضافه می شود. عبارت ذکر شده با تصمیم قانون گذار و ضروریت شفافیت در کار اطلاع رسانی مغایرت داشته و سبب سوء استفاده به ضرر سهامداران مستور می شود .

زیرا ، احتمال دارد هیئت مدیره چند مطلب حتی غیر مهم را به عنوان حکم جلسه در آگهی قید و سپس در مجمع عمومی، با بهره گیری از عبارت ” موارد دیگر ” به گرفتن تصمیمات مهمی دیگری بپردازند . در حالی که اگر سهامداران مستور از ارزش جلسه و موارد مطرح شده در آن به روش اعلام در آگهی ، پیش از این آگاه شده بودند ممکن است در جلسه مجمع حضور به هم برساند . در حالی، برخلاف چشم پوشی مرجع ثبت شرکت ها به نظر می رسد هر تصمیم که با عبارت ” موارد دیگر ” در جلسه مجمع گرفته شود، اگر تعرض و شکوائیه هر ذی نفع باید بطلان شناخته شود.

در مورد زمان و ساعت تشکیل جلسه مجمع عمومی سوالی که مطرح میشود این است دعوت کنندگان مجمع در مشخص کردن روز و زمان جلسه از انتخاب راحتی بهره مند شوند و به طور مثال امکان به مشخص کردن در ایام تعطیل رسمی و یا ساعت خارج از ساعات کاری مانند ایام محرم یا ساعت 10 شب یا 5 بامداد به عنوان روز و ساعت مجمع عمومی می باشند ؟

اگرچه مسیر مرجع ثبت شرکت ها، مشخص کردن روزهای تعطیل جهت تشکیل جلسه را صورت قانونی پبدا می کند ، قابل توجه است جز در شرایط که همه سهامداران به مشخص کردن مورخ جز ایام غیرتعطیل و یا ساعات غیراداری موافق باشند ، ارزش فراخوان انجام شده و در نتیجه قوانین چنین مجمعی مکان اندیشدن باشد. باید توجه کرد شیوه ی قضایی و تصمیم قاضی با شرایط فوق چگونه خواهد بود. مطمناً ساعت تشکیل مجمع باید در طول روز و زمان مناسب باشد.

مکان و آدرس کامل باید واضح و گمراهی کننده نباشد در آگهی چاپ شود . دراین صورت ، آیا هدف از مکان ، هر بخشی از کشور است یا اینکه محل میبایست در زمینه اقامتگاه شرکت انجام شود ؟ در اولین گام ، هیئت مدیره می توانند با هدف بی بهره نمودن قسمتی از سهامداران که قادراند مالی و امکان تهیه اقدامات سفر از مکان سکونت خود به شهرهای دورتر را ندارند، محل جلسه را شهر غیر اعلام نمایند.به طور مثال ، سهامدارانی که دارای دو یا پنج درصد سرمایه یک شرکت هستند، به جای حاضر شدن در جلسه مجمع در مرکز اصلی شرکت ( به طور مثال مشهد ) توان هزینه سفر و اقامت در چابهار یا کیش نخواهد داشت .برای اینکه هزینه های دو بار سفر در یک سال احتمال بیشتر از تمام سود سالیانه سهام چنین سهامدارای باشد.

در متن فوق ، مشخص کردن و تاسیس جلسه مجمع بیرون از زمینه مکان شرکت را میبایست از زمینه های بی ارزش جلسه و تصمیمات گرفته شده محسوب میشود .در این صورت ، به علت آنکه مکان دفتر شرکت ها و به خصوص شرکت های سهامی عام با تعداد بالای سهامداران، ظریفت پذیرش تمامی مالکین سهام را ندارند،زیرا مشخص کردن آدرس و مکان به جز دفتر شرکت در حیطه ی شهر محل شرکت بدون اشکال به نظر می رسد.شرایطی که در فوق گفته شد زمانی مد نظر قرار گرفته میشود که در اساسنامه مکانی دیگری به جز مکان شرکت را به عنوان مکان تشکیل جلسات انتخاب نکرده باشند .به غیر اینکه میبایست به موجب قوانین اساسنامه اجرا شود.

شرکت ثبت کریم خان با استفاده ازکارشناسان متخصص و مجرب و با تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات درخصوص مفاد آگهی دعوت از مجامع عمومی به شما عزیزان،می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *