توضیحاتی در مورد مراحل اعتراض به ثبت علائم تجاری

موسسه ثبت شرکت کریم خان در این مطلب به توضیحاتی در خصوص اعتراض به ثبت علائم تجاری می پردازد. با ما همراه باشید، بر اساس ماده ی اول قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب اول تیر ماه 1310:«علامت تجارتی عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفافه و غیر از آن که بابت امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود.در این جا رایج ترین علامت های تجارتی که کلمه باشد و جای آن بین حرف و عبارت است در قانون ذکر نشده، بنابراین بیان می شود که کلمه هم می تواند به عنوان علامت تجارتی انتخاب شود.با توجه به تعریف فوق مشخص می شود که «علامت تجارتی» یا «مارک» معرف و نشانه ی کالا و محصول تجارتی و صنعتی و فلاحتی می باشد. بنابراین علامت تجارتی یا علامت صنعتی، علامتی می باشد که برای معرفی و مشخص کردن کالاها و محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

هر تاجر یا بازرگانی که محصول و خدمات خود را به بازار عرضه می کند می تواند علامت تجارتی مخصوصی برای آن محصول اختیار کند، در صورتی که بر اساس قانون علامت مزبور را در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات که دفتر مخصوصی برای ثبت علامت تجارتی دارد به ثبت برساند. جهت همین منظور، ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر نموده است که : «حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت تجارتی خود را به ثبت برساند. » تیم تخصصی ثبت شرکت کریمخان، همراه و راهنمای متقاضیان ثبت علائم تجاری در کمترین زمان ممکن می باشد.

از آنجایی که علامت تجارتی معرف محصولات تاجر است امروزه اهمیت اقتصادی پیدا کرده و اشخاصی که محصولات و کالاهای فروشی به بازار عرضه می کنند آن محصولات را با علامتی مشخص می سازند تا تاجران و بازرگانان دیگر اجازه استعمال آن علامت را در کالاهای مشابه نداشته باشند. بنابراین در میابیم که استعمال علامت تجارتی غیر در کالاهای غیر مشابه مجاز می باشد.

بنابراین، علامت تجارتی جهت معرفی و تمیز و تشخیص همه ی انواع کالاها و محصولاتی که توسط یک تاجر یا یک کارخانه تهیه و عرضه می شود ، مورد استفاده قرار می گیرد و خریداران و مصرف کنندگان بر اساس علائم مزبور ، اقدام به انتخاب و خرید محصولات و کالاها می کنند. ثبت علامت در دفتر مخصوص و طبق قید و شرط هایی حاصل می شود. (ماده ی 10 الی 13 آیین نامه ی اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب 1337). هرگاه شخصی ثبت علامت بازرگانی معینی را تقاضا کند و شخص دیگری آن را عین علامت ثبت شده ی خود بداند و یا آن را شبیه علامت خود تشخیص دهد به صورتی که آن شباهت باعث شود مصرف کنندگان عادی اجناس و کالاهای وی به اشتباه بیفتند ، می تواند به ثبت علامت او اعتراض کند. سیستم ثبت علامات تجارتی در ایران طریقه ی اعلامی می باشد. رسیدگی اداره ی ثبت محدود به این می باشد که علامت مقررات قانونی نباشد و شباهتی به علاماتی که قبلا ثبت شده اند نداشته باشد. از آنجا که تشخیص شباهت بین دو علامت امری نظری می باشد، امکان دارد علامت به گونه ای معرفی شده باشد که در ابتدا شباهت آن به علامت ثبت شده ی قبلی مشخص نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجع به درجه ی شباهت با اداره ی ثبت موافق نباشد. زیرا قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات بیان می کند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است باید به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات خاصی ندارند به اشتباه بیاندازد. علاوه بر آن امکان دارد شخصی هنوز ثبت علامت خود را درخواست نکرده باشد و قبل از آنکه او اقدام کند شخص دیگری بخواهد همان علامت را به نام خود ثبت کند. به این علت ماده ی 16 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر نموده است :

اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که ثبت آن تقاضا شده یا به ثبت رسیده است اعتراض نمایند:

  1. کسانی که آن علامت را علامت تجارتی خود می دانند.
  2. کسانی که آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد.

در هر یک از دو حالت فوق که ذکر شد اگر معترض کسی باشد که علامت قبلا به نام او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود بر اساس مقررات این قانون تقاضای ثبت کند و همچنین حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را از قبل پرداخت کند. در رابطه با کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران قرار دارد حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی 4 است. بنابراین ممکن است اعتراض به ثبت قبل از ثبت علامت تجاری یا بعد از آن صورت گیرد.

جهت ثبت علائم تجاری خود می توانید با کارشناسان و متخصصین ثبت شرکت کریم خان در ارتباط باشید.

اعتراض قبل از ثبت علامت تجاری

اعتراض قبل از ثبت علامت تجاری باید طی مدت 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت انجام گیرد. شخصی که معترض است باید علاوه بر ذکر نام و شغل و اقامتگاه خود در تهران تمام دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و پیوست کند. اداره ی ثبت موظف است طی مدت 10 روز از تاریخ وصول اعتراض نامه ، مراتب را به درخواست کننده ی ثبت اطلاع دهد. در صورتی که درخواست کننده ی ثبت پس از دریافت ابلاغ اداره ی ثبت به اعتراض تمکین کند درخواست او بازگردانده می شود و درصورتی که تا 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه تمکین نکند معترض باید به دادگاه تهران 2مراجعه نموده تا مطابق با اصول مربوط به دعاوی تجارتی به دعوی رسیدگی شود . سپس اداره ی ثبت منتظر خواهد شد تا پس از اعلام حکم قطعی، مطابق مفاد حکم عمل کند. در صورتی که معترض طی مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی، ثبت اعتراض خود را پیگیری نکند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.

اعتراض پس از ثبت علامت تجاری

چون امکان دارد اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند یا اینکه پس از ثبت علامت روش استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه بیاندازد ، اشخاص ذی نفع می توانند بر اساس ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات طی مدت 3 سال پس از تاریخ ثبت علامت نسبت به آن اعتراض کنند. شخص معترض باید دادخواست خود را مستقیما به دادگاه شهرستان 3 ارجاع بدهد و دادگاه نیز پس از رسیدگی به اعتراض ، حکم به ابطال ثبت علامت مورد اعتراض یا حکم به رد اعتراض خواهد داد.

اعتراض به رد تقاضای ثبت از طرف اداره ی ثبت

اداره ی ثبت موظف است قبل از قبولی تقاضای ثبت بررسی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علایم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد ، در صورتی که تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت علامت را رد کند. برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت ، قسمت آخر ماده ی 7 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می کند : در صورتی که تقاضای ثبت علامت تجاری رد شود علل رد تقاضا باید بصورت صریح ذکر گردد. تقاضاکننده می تواند از تصمیم رد تقاضا تا 10 روز از تاریخ ابلاغ آن به رئیس محکمه ی اول ابتدایی تهران شکایت کند. حکم محکمه قابل استیناف و تمیز خواهد بود.

موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات در خصوص ثبت برند می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *