تشکیل و ثبت شرکت تجارتی

جهت تشکیل و ثبت شرکت تجارتی ، لازم است مجوزهایی به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد که ثبت شرکت کریم خان طی این مقاله آن ها را به تفصیل بیان نموده است. در ابتدا لازم است اشاره کنیم که جهت برخی امور، قوانین مختلف و مقررات خاصی پیش بینی شده است که در صورت استفاده از آن ها بعنوان موضوع فعالیت شرکت می بایست مجوزهای لازم قبل از ثبت نمودن شرکت از مراجع ذیصلاح دریافت شود. همچنین اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در هنگام ثبت و تاسیس شرکت ها و موسساتی که به موضوعات ذیل فعالیت دارند موظف می باشد قوانین و مقرراتی را که ثبت شرکت کریمخان در ذیل آن ها را بیان نموده است رعایت نماید :

1- ثبت هر موسسه ی بیمه در ایران منوط به ارائه ی پروانه ی تاسیسی خواهد بود که توسط بیمه ی مرکزی ایران صادر می شود. همچنین ثبت هر نوع تغییراتی که بعدها در اساسنامه صورت گیرد و میزان سرمایه و سهام موسسات بیمه ای که ثبت شده است منوط به ارائه ی موافقت بیمه ی مرکزی ایران است.

2- عرضه ی خدمات پستی توسط دولت انجام می گیرد که بوسیله ی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بدون موافقت شرکت پست اجازه ندارند در عرصه ی ارائه خدمات مذکور اقدام کنند.

تبصره : تشکیل و ثبت شرکت هایی که نوع فعالیت آن ها در زمینه ی عرضه ی خدمات پستی است ، بدون موافقت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد و می بایست اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و دفاتر مربوطه از پذیرش ثبت این گونه شرکت ها خودداری کنند.

3- هر نوع فعالیت اشخاص و موسسات که به نحوی از انحاء به امور دانشجویی که با وظایف وزارت علوم، (تحقیقات و فن آوری) ارتباط دارد، مشروط به دریافت مجوز از وزارت علوم می باشد و اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بدون ارائه ی مجوز مربوطه موسسه مذکور را به ثبت نخواهد رساند.

4- ماده ی 34 آئین نامه ی اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری بوسیله ی مشارکت بانک ها و سایر منابع پولی و مالی کشور، اداره ی کل ثبت شرکت ها را مکلف کرده است تا قبل از ثبت شرکت های موضوع قانون مشارکت ، نظر وزارت راه و ترابری را دریافت نمایند.

5- مراجع ثبت شرکت ها پس از دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر خواهند بود نسبت به ثبت مرکز ،موسسات، انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری اقدام نمایند. چنانچه در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید از کارشناسان زبده ی ثبت کریم خان مشاوره بگیرید.

6- تمام شرکت هایی که دربردارنده ی قانون صنفی هستند می بایست پس از لازم الاجرا شدن این قانون ظرف یکسال از اتحادیه ی مربوطه پروانه ی کسب دریافت نمایند. اگر غیر از این باشد ثبت آن ها در مرجع ثبت شرکت ها غیر قانونی محسوب می گردد. همچنین از تاریخی که اجرای این قانون الزامی می شود، ثبت شرکت هایی که تازه تاسیس که مشمول قانون نظام صنفی بوده و فاقد پروانه کسب می باشند ممنوع خواهد بود.(لازم به ذکر است که قانون نظام صنفی مصوب 13/4/59 در تاریخ 31/2/1368 اصلاح شده است)

تعیین انطباق فعالیت شرکت ها به عهده ی مقررات نظام صنفی بوده و اعلام مشمولیت شرکت ها نیز بر عهده ی کمیسیون نظارت می باشد. مرجع ثبت شرکت ها مکلف می باشد یک نسخه از آگهی تاسیس شرکت را بابت اطلاع و بررسی به کمیسیون نظارت بفرستد. کمیسیون نظارت نیز مکلف می باشد که بعد از اطلاع یافتن از ثبت شرکت ،حداکثر طی مدت 15 روز ، مشمول بودن با مقررات قانون نظام صنفی را به متقاضی ثبت شرکت اعلام کند.

شرکت ها و موسسات موضوع این قانون (نظام صنفی) قادرند در هر رشته ای که بتوانند پروانه ی کسب دریافت نمایند و مجازند در آن رشته به فعالیت بپردازند، در صورتی که اینگونه نباشد اتحادیه ی مربوطه بر اساس قانون از فعالیت آن ها جلوگیری بعمل می آورد. در شهرهایی که کمسیون نظارت بوجود نیامده است، در خصوص امور مربوطه کمیسیون نظارت مرکز استان اقدام خواهد نمود.

7- شرکت هایی که ثبت آن ها با رعایت مقررات قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13/6/70 و اصلاحات بعدی آن صورت گرفته است شرکت تعاونی محسوب می شوند. در صورتی که قصد دارید اقدام به ثبت شرکت تعاونی نمایید، می توانید به ثبت شرکت کریمخان مراجعه نمایید و با ارائه ی مدارک لازم در کوتاهترین مدت و با مناسب ترین هزینه شرکت مورد نظر خود را به ثبت رسانید.

8- شرکت های تعاونی مسکن کارگران هر استان می توانند به ایجاد کانون هماهنگی شرکت های تعاونی مسکن کارگران استان بپردازند. کانون های هماهنگی تعاونی های مسکن کارگران استان ها نیز می توانند اقدام به تشکیل کانون عالی هماهنگی تعاونی های مسکن کارگران کشور(اتحادیه ی مرکزی تعاونی های مسکن کارگران-اسکان) نمایند. وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی مکلفند با اتحادیه ی اسکان همکاری داشته باشند ، همچنین لازم به ذکر است که اساسنامه ی شرکت های مذکور بوسیله ی وزارت کار و امور اجتماعی ثبت می گردد.

شرکت های تعاونی مصرف (توزیع) کارگران قادر خواهند بود کانون هماهنگی شرکت های تعاونی مصرف کارگران استان را تاسیس نمایند و کانون های هماهنگی تعاونی های مصرف (توزیع) کارگران استان ها نیز می توانند اقدام به تشکیل کانون عالی هماهنگی تعاونی های مصرف کارگران « اتحادیه ی مرکزی تعاونی های مصرف (توزیع) کارگران اسکان» نمایند. وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و بازرگانی و همچنین وزارتخانه های صنعتی مکلفند تا با اتحادیه ی اسکان همکاری های لازم را داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که ثبت اساسنامه ی شرکت های تعاونی مذکور بوسیله ی وزارت کار و امور اجتماعی انجام خواهد گرفت.

9- شرکت ها و اشخاصی که در ایران به امور بازرگانی مشغول می باشند در صورتی که بخواهند از امتیازات قانون تشویق صادرات و تولید بهره مند گردند، موظف می باشند مقررات قانون فوق از قبیل نام و مشخصات خود را در دفتر اداره ی ثبت اسناد و املاک (ثبت شرکت ها) به عبارت دیگر در همان دفتر ثبت تجارتی ثبت نمایند و الزامیست که به دفاتر پلمپ نیز مجهز باشند. همچنین هر بازرگان یا رئیس بنگاه بازرگانی و یا شرکتی که نام خود را مطابق با مقررات این آئین نامه در دفتر ثبت تجارتی به ثبت می رساند موظف می باشد در سرلوحه ی کاغذهای تجارتی و سیاهه های فروش و یادداشت ها و برگ های سفارش و هر گونه اسناد و مدارک و مطبوعات تجارتی که مورد استفاده قرار می دهد، علاوه بر درج عنوان تجارتی ، شماره ی ثبت دفتر تجارتی را نیز ذکر کند.

موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به ثبت شرکت تجارتی به کلیه متقاضیان می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *