صدور پروانه بیمه و نحوه ی ابطال آن

صدور پروانه بیمه و نحوه ی ابطال آن


نکاتی در مورد صدور پروانه بیمه و ابطال پروانه بیمه

موسسه ثبت شرکت کریم خان در این مقاله نکاتی در خصوص صدور پروانه بیمه و نحوه ی ابطال آن را در اختیار شما قرار می دهد.برای به انجام رساندن اقدامات مربوط به بیمه در کلیه رشته ها میبایست طبق قوانین و مقررات،نسبت به دریافت پروانه بیمه از طریق بیمه مرکزی اقدام فرموده و برای این منظور مدارک ذیل را ارائه دهید:

  1. اساسنامه شرکت بیمه
  2. میزان سرمایه آن موسسه
  3. صورت اسامی کلیه شرکاء و مدیران و تابعیت آن ها
  4. تعداد سهام هر یک از شرکاء و مدیران
  5. میزان سهام نقدی و غیرنقدی و نحوه پرداخت آن ها
  6. سایر مدارکی که برای صلاحیت فنی یا مالی موسسه و حسن شهرت مدیران لازم باشد.

ابطال پروانه بیمه

بر اساس ماده 40 قانون ذکر شده پروانه بیمه در تمامی رشته ها و یا رشته های معینی در موارد ذیل ممکن است پس از موافقت شورای عالی بیمه و همچنین تصویب توسط مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران باطل شود.

1. در صورت تقاضای دارنده پروانه
2. چنانچه موسسه بیمه تا یک سال پس از صدور پروانه عملیات خود را آغاز ننموده باشد.
3. چنانچه به تشخیص بیمه مرکزی وضع مالی موسسه به گونه ای باشد که نتواند به تعهدات خود عمل کند.
4. هر گاه برای بیمه مرکزی اثبات گردد که ادامه فعالیت به ضرر بیمه شدگان و بیمه گذاران و یا صاحبان حقوق است.
5. در مواردی که موسسه بیمه برخلاف اساسنامه و یا قوانین و مقررات بیمه عمل کند.به پیشنهاد بیمه مرکزی و موافقت و تصویب شورای عالی بیمه
6. در صورت لغو پروانه بیمه موسسه می تواند طی مدت یک ماه اقدام به لغو تصمیم اخذ شده نماید و نظریه هیئت وزیران در این مورد قطعی است.

لازم به ذکر است که شرکت های مختلفی در امر بیمه به عملیات و فعالیت های بیمه مشغول بوده اند از جمله بیمه آریا،ملی،امید،پارس،تهران،توانا،حافظ،ساختمان،شرق،کار،ایران،آسیا،البرز،دانا که براساس قانون اداره امور شرکت های بیمه که در 13 آذر ماه 1367 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است،تعدادی از آن ها به صورت شرکت سهامی اداره می گردد و تعدادی هم با یکدیگر ترکیب شده اند.همان گونه که ماده 10 قانون ذکر شده می گوید شرکت های بیمه ایران،آسیا،البرز،دانا به صورت سهامی اداره می گردند و می توانند انواع عملیات بیمه در بخش های دولتی،تعاونی و خصوصی را انجام دهند به جز شرکت سهامی دانا که صرفاَ در قسمت های بیمه اشخاص در تمامی بخش های مذکور فعالیت خواهد داشت و براساس تبصره یک آن شرکت های بیمه آریا،امید،پارس،تهران،توانا،حافظ،ساختمان.کار شرق و ملی همگی در بیمه دانا ترکیب شده اند بنابراین براساس قانون ذکر شده در حال حاضر فعالیت شرکت های بیمه در امور مختلف محدود به شرکت های ذیل است :

  • شرکت بیمه ایران
  • شرکت بیمه آسیا
  • شرکت بیمه البرز
  • شرکت بیمه دانا

تمامی سهام بیمه های فوق به دولت تعلق دارد و هر یک اساسنامه مخصوص به خود را دارد و براساس آن از در اداره امور از مقررات مربوط به دولت و موسساتی که با سرمایه دولت تشکیل شده اند تبعیت می کنند و هر یک دارای مجمع عمومی،هیئت مدیره،مدیر عامل و بازرس قانونی هستند که معمولاً به انواع مختلف بیمه شامل بیمه مربوط به امور بازرگانی در رشته بیمه اشخاص و قبول بیمه های اتکایی از موسسات داخلی یا خارجی واگذاری بیمه های اتکایی در رشته های اشخاص به موسسات داخلی یا خارجی مشغولند.

به طور کلی به منظور بیمه کردن امری یا چیزی اصولاً سه رکن یا سه عامل باید برقرار باشد که ثبت شرکت کریمخان این سه عامل را در ادامه آورده است.این سه عامل عبارتند از:

  1. بیمه کننده یا بیمه گر
    یعنی شرکت یا بنگاهی که افراد و اموال و یا اشیاء آن ها را در برابر خطرات و حوادث بیمه می نماید.
  2. بیمه گذار یا بیمه گذارنده
    یعنی افرادی که سرمایه یا کالا یا جان خود را نزد موسسه یا شرکت بیمه می کنند.
  3. موضوع بیمه که همان مال،جان،اتومبیل،مال التجاره و یا هر نوع مسئولیت حقوقی از قبیل خسارت های ناشی از رانندگی و … می باشد مانند بیمه عمر یا اعضای بدن و …

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *