شرایط انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی و نحوه تنظیم صورتجلسه ثبت آن

شرایط انتخاب اعضا هیئت مدیره شرکت سهامی و نحوه تنظیم صورتجلسه ثبت آن


بررسی شرایط انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی و نگاهی بر نحوه تنظیم صورتجلسه ثبت آن

انتخاب اعضای هیئت مدیره شرایطی دارد و هر شرکت برای اداره خود به تعدادی افراد مورد اعتماد نیاز دارد که از میان صاحبان سهام به وسیله مجمع عمومی عادی برگزیده می شود و به نمایندگی از طرف شرکت تمامی امور آن را اداره می کنند اما گزینش آن ها به صورت دائم شکل نگرفته و برای مدت محدودی برگزیده می شوند که معمولاَ بیش از 2 سال طول نخواهد کشید و در آن مدت بر حسن جریان شرکت نظارت دارند و یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره (مدیر عامل) برمی گزینند و زمان گزینش او بیش از مدت عضویت وی نخواهد بود، عزل هر یک از رئیس یا معاونان او با تصمیم اکثریت اعضاء هیئت مدیره امکان پذیر بوده و بعد از این جریان قادر خواهند بود افراد دیگری را به جای آن ها معین نموده و معرفی کنند و تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام باید حد اقل 5 نفر باشد.در ادامه موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان شرایطی را که برای اعضای هیئت مدیره پیش بینی شده است را ارائه می دهد.

  1. هیئت مدیره یا هر یک از مدیران شرکت قابل عزل بوده و هر گاه مجمع عمومی تمایل داشته باشد می تواند نسبت به عزل آن اقدام نماید.
  2. هیئت مدیره میبایست از بین شرکای شرکت برگزیده شود.
  3. مدت زمان انتخاب آن ها مطابق زمانی است که در اساسنامه ذکر شده است و حداکثر به مدت 2 سال می باشد اما چنانچه مجمع عمومی صلاح بداند مجاز است آن ها را برای 2 سال دیگر برگزیند.
  4. تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی عام میبایست حداقل 5 نفر باشد ولی حداکثر تعداد آن ها تا 11 نفر نیز مانعی ندارد اما در شرکت سهامی خاص تعداد آن ها حداقل 3 نفر است.
  5. اعضاء هیئت مدیره میبایست افرادی خوشنام،درستکار و فعال باشند تا بتوانند در پیشبرد اهداف شرکت موثر باشند.

برابر ماده 111 قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به عنوان مدیریت شرکت برگزیده شوند.

  • محجورین و افرادی که صدور حکم ورشکستگی آن ها صورت گرفته است.
  • افرادی که به دلیل ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذکر شده براساس حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاش یا بعضاَ محروم شده باشند در زمان محرومیت ، سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، یا جنحه هایی که براساس قانون در حکم خیانت یا کلاهبرداری به شمار می رود. اختلاس ، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال عمومی

فوت یا سلب صلاحیت مدیر یا مدیران

در صورتی که یک یا چند نفر از مدیران فوت نموده و یا استعفاء دهند و یا صلاحیت آن ها سلب شود و تعداد اعضاء هیئت مدیره از حداقل مقرر در قانون کمتر شود،براساس اساسنامه اعضاء علی البدل بعنوان جانشین آن ها تعیین شد و چنانچه اعضاء علی البدل انتخاب نشده و یا کافی برای عهده دار بودن محل های خالی نباشند،الباقی مدیران را از مجمع عمومی عادی شرکت دعوت خواهند نمود تا اعضاء هیئت مدیره را کامل کنند و هر گاه هیئت مدیره حسب مورد از دعوت مجمع عمومی خودداری کند.در این صورت هر شخص ذینفع مجاز است از بازرس یا بازرسان شرکت بخواهد که به دعوت مجمع عمومی عادی به منظور انتخاب مدیری که سمت او بلاتصدی مانده اقدام نماید و بازرس یا بازرسان میبایست درخواست مذکور را انجام دهند.

دریافت ضمانت و وثیقه از مدیران شرکت سهامی

مدیران شرکت سهامی میبایست تعداد سهامی که در اساسنامه مقرر گردیده را داشته باشند و تعداد این سهام نباید از سهامی که طبق اساسنامه جهت رای در مجامع عمومی نیاز است کمتر باشد.

همچنین ممکن است سهام به منظور تضمین و جبران خسارتی که از عملکرد مدیر یا مدیران به صورت انفرادی و یا به صورت مشترک به شرکت وارد شود دریافت گردد و سهام ذکر شده بانام بوده و قابل نقل و انتقال نیست و تا زمانی که مدیری مفاصا حساب دوره مدیریت خود را از شرکت اخذ نکرده باشد در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند. و در برخی مواقع نیز مدیری در هنگام انتخاب میزان تعداد سهام را نداشته باشد و در مدت یک ماه نیز نتواند سهم مذکور را به صندوق شرکت بسپارد مجاز به شرکت و عضویت نخواهد بود و چنانچه انتخاب شده باشد باید استعفاء دهد.

نکات مهم در شیوه ی تنظیم صورتجلسات هیئت مدیره

  1. رسمیت جلسات هیئت مدیره مشروط بر حضور بیش از نصف اعضای هیات مدیره می باشد.
  2. تصمیم گیری آن ها نیز با اکثریت آرا حاضرین در جلسه صورت می پذیرد مگر اینکه در اساسنامه اکثریت بیشتری ذکر شده باشد.
  3. برای هر یک از جلسات هیات مدیره باید صورتجلسه ای تنظیم و لااقل به امضای اکثریت مدیران حاضر در جلسه برسد. ( ماده 123 ق. ت )
  4. در صورت جلسات هیات مدیره نام مدیران حاضر و غایب ذکر می شود و خلاصه ای از مذاکرات و تصمیمات نیز با ذکر تاریخ قید می شود.
  5. ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره به واسطه اساسنامه تعیین می شود.اما در هرحال یک سوم اعضای هیات مدیره مجازند در صورتی که یک ماه از جلسه قبلی هیئت مدیره تشکیل نشده باشد راساَ از اعضاء جهت تشکیل جلسه دعوت خواهد شد.
  6. در صورتی که هر یک از مدیران با کلیه یا برخی از تصمیمات قید شده در صورتجلسه مخالفت داشته باشد نظر او باید در صورتجلسه ذکر شود.

برای تنظیم صورت جلسه رایگان می توانید از خدمات تنظیم صورتجلسه به صورت کاملاَ رایگان در سایت ثبت شرکت کریم خان بهره بگیرید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *