شرکت های سرمایه ، اشخاص ، مختلط و کمیتی

شرکت های سرمایه ، اشخاص ، مختلط و کمیتی


هر زمان دو یا چند نفر با هدف اجرای امور تجاری با توزیع سرمایه و تصور روش قسمت کردن سود و زیان مطابق محتوایی قرارداد ، موافقت نمایند فرآیند فعالیت آن ها یک شرکت تجاری را تاسیس داده است .به مفهوم دیگر هر نوع عملیات تجاری به دلیل سپردن سرمایه شرکاء که مطابق قرارداد با قسمت کردن سود و زیان همراه باشد شامل فعالیت شرکت تجاری است.

شرکت های تجاری را میشود از حیث هویت به شرکت های سرمایه، به دو بخش مختلط و کمیتی تقسیم کرد.

شرکت های سرمایه ، اشخاص ، مختلط و کمیتی

اشکال شرکت های تجاری از نظر ماهوی یا مسئولیت اعضاء

الف ) شرکت های سرمایه

در این شرکت ها هویت شرکا مهم نمی باشد و شرکا تنها تا میزان سرمایه ای که در شرکت قرار داده اند وظیفه به تعهدات شرکت می باشند.زیرا قصد در آنان بدون توجه به شخص شرکا جمع آوری سرمایه است به آسانی قابل واگذاری است.

این شرکت ها وظیفه دارند در تمام سربرگ ها و مکاتبات خود ، مقدار سرمایه شرکا را ذکر نمایند تا جانب معامله با آن ها از آن اطلاع یابد. شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود از این مدل شرکت ها هستند.

ب) شرکت های اشخاص

در این مدل شرکت ها شخصیت شریک بسیار مهم است و معتبر بودن شریک بستگی به اعتبار آن ها دارد. مثل شرکت های تضامنی و نسبی شرکا در شرکت تضامنی متعهد به پرداخت تمامی وظایف شرکت می باشند و وظایف آن ها محدود به مقدار سرمایه آن ها در شرکت نمی باشد . به دلیل تاثیر هویت شرکا در این نوع شرکت ها واگذاری سهم الشرکه ممانعت ها و کمبود هایی دارد.

ج) شرکت های مختلط

شرکت های مختلط ترکیبی از شرکت مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی. در این شرکت ها ، همان طور که از مفهوم کلمه ” مختلط ” در اسم شرکت هویداس، معاشرت و ادغام شریک وجود دارد.در این نوع شرکت ها ، شرکاء بر دو قسم است : شریک ” ضامن ” و شریک ” با مسئولیت محدود ” .

در شرکت مختلط غیرسهامی، شریک ضامن و شریک سهامدار در شرکت مختلط سهامی شریک با مسئولیت محدود و شریک سهامدار در مواجه قروض شرکت تا مقدار سهام و تقویم متعهد است و اموال شخصی آن ها به هیچ عنوان ضمانت طلب کاران شرکت نیست .شرایط آنان از این حیث دقیقاً همان شرایط سرمایه گذاران یعنی شرکاء و سهامداران، در شرکت های سرمایه است. اما شریک ضامن،جدا ازفرض مقدار سرمایه خود در شرکت ، موظف به پرداخت بدهی های شرکت هستند و اموال شخصی او مثل اموال شرکت ضمانت طلب طلب کاران شرکت می باشد. هر زمان شریک ضامن دو نفر یا بیشتر باشند، در این حالت تعهدات آن ها تضامنی بوده و در برابر طلب کاران شرکت دقیقاً همان شرایط شرکای شرکت تضامنی را خواهند داشت.

د) شرکت های کمیتی

بعضی جانشین این دسته از اسم شرکت های تعاونی را انتخاب کرده اند. در این شرکت ها عده ای سرمایه گذاران زیاد است، سود دهی و مقدار سرمایه زیاد نیست . شرکت دربرای آسوذکی اعضاء تاسیس می گردد در همین عین وظیفه ی خاصی جهت شرکا در قانون عنوان نشده است.

“شرکت های سرمایه ، اشخاص ، مختلط و کمیتی کاری آسان است هنگامی که تیم مجرب ما درموسسه حقوقی ثبت کریم شما را همراهی کنند.”

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *