شرایط تأسیس و خصوصیات شرکت تضامنی


تعریف شرکت تضامنی

براساس قانون تجارت ،« شرکت تضامنی شرکتی است که درتحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود،مقصود ازمسئولیت تضامنی شرکاء این است که اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هرقراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد درمقابل اشخاص کان لم یکن خواهد بود. »

در ادامه ثبت کریم خان شرایط تشکیل و ویژگی های شرکت تضامنی را برای شما شرح می دهد.

شرایط تشکیل و ویژگی های شرکت تضامنی

طبق تعریف قانونی که از شرکت تضامنی شده است، جهت تشکیل شرکت تضامنی حصول شرایطی لازم می باشد که به ذکر شرایط یاد شده و همچنین خصوصیات این شرکت می پردازیم :

  1. تعداد اعضای شرکت : شرکت تضامنی میان دو یا چند نفر تشکیل می گردد و حداقل شرکایی که می توانند شرکت تضامنی را تشکیل دهند دو نفر خواهند بود. اما برای حداکثر حدی معین نشده است.
  2. نام مخصوص شرکت : شرکت تضامنی تحت اسم مخصوصی تشکیل می گردد. دراین خصوص ماده ۱۱۷ قانون تجارت اذعان می دارد :
    دراسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر شرکاء قید گردد.چنانچه اسم شامل براسامی تمام شرکاء نباشد، میبایست پس ازاسم شریک یا شرکایی که قید شده است عبارتی از قبیل و(شرکا) و(برادران) ذکر شود.
  3. مسئولیت تضامنی شرکاء : مقصود از مسئولیت تضامنی این است که در صورتی که دارایی شرکت برای پرداخت کل قروض کافی نباشد، هر کدام از شرکاء مسئول پرداخت کلیه قروض شرکت می باشد و در صورتی که دارایی یکی از شرکاء برای پرداخت کلیه قروض شرکت کافی نباشد ، طلبکاران برای وصول مابقی طلب به دیگر شرکاء ضامن، رجوع می کنند.
  4. پرداخت کل سهم الشرکه نقدی و ارائه سهم الشرکه غیرنقدی : شرکت تضامنی زمانی تشکیل می گردد که کل سرمایه نقدی شرکت ارائه شده باشد و سهم الشرکه غیر نقدی هم ارائه شده باشد.
  5. شرکت تضامنی جهت انجام امور تجارتی تشکیل شده باشد : تشکیل شرکت تضامنی زمانی دارای صورت قانونی است که برای امور بازرگانی تشکیل گردد. درغیر این صورت مقررات قانون تجارت در خصوص آن قابل اجراء نخواهد بود. لازمه این شرط این است که موضوع شرکت تایید شود.
  6. موضوع شرکت : موضوع شرکت میبایست معین و قانونی بوده و دارای منفعت عقلانی باشد. و دامنه فعالیت شرکت محدود به موضوعی خواهد بود که در شرکت نامه تأکید شده است و مراجع ذیصلاح صنفی و بازرگانی درصدور پروانه های صنفی و موافقت نامه های اصولی و کارت بازرگانی توجهاً به موضوع شرکت اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
  7. اقامتگاه شرکت : برای ابلاغ اوراق قضایی و دیگر مراجعات قانونی به شرکت، لازم است که شرکت تضامنی دارای اقامتگاهی غیرازاقامتگاه شرکاء تشکیل دهنده آن باشد.
  8. تاریخ تشکیل شرکت : درشرکت های سهامی عام، تاریخ انتخاب اولین مدیران و بازرس و یا بازرسان شرکت از جانب مجمع عمومی مؤسس و قبولی کتبی سمت از سوی آنان تاریخ تشکیل شرکت به شمار می رود.اما قانون تجارت در موضوع شرکت های تضامنی در خصوص تاریخ تشکیل شرکت فقط درماده ۱۸ اذعان می دارد : شرکت تضامنی زمانی تشکیل می گردد که کل سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز ارائه شده باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

  • دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  • دو برگ شرکتنامه تکمیل شده
  • دو جلد تقاضانامه تکمیل شده
  • دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره
  • دو برگ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین
  • فتوکپی برابراصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء، مدیران وهیأت نظار ( درمواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند؛)
  • تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی وهم چنین فیش واریزی
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضاء هیأت مدیره، مدیرعامل
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوطه درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
  • اصل وکالت نامه وکیل دادگستری چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *