شرایط انحلال شرکت تجاری

شرایط انحلال شرکت تجاری


شرکت های تجاری با شیوه های نقض ،زوال و بطلان شرکت تجاری خاتمه می یابند. در مباحث پیشین ، درباره زوال شرکت تجاری، بصورت کامل تفسیر نمودیم . در این مبحث بطلان شرکت تجاری را توضیح می دهیم:

انحلال شرکت تجاری

چنانچه با عدم توجه به ضوابط تاسیس شرکت تجاری، شرکتی نقض گردید در این صورت :
ماده 271 ل. ا. ق. ت توضیح می دهد که : ” چنانچه که پیش از ارسال حکم بطلان شرکت در مرتبه آغازین دلایل نابودی بالا رفته باشد دادسرا فروپاشی آن را اعلام می نماید.” و ماده 272 همین قانون هم تعبیر می کند که : ” دادسرایی که فروپاشی آن در آنجا بیان شده باشد می تواند مطابق با تقاضای مهلت کمتر از 6 ماه درجهت برطرف نمودن دلایل فروپاشی اقدام نماید.” بنابراین :

  1. مفاد بطلان در شرکت های سهامی،در حقوق مدنی متمایز می باشد، در حقوق مدنی،با فروپاشی یک عمل حقوقی، آن کار رها شده به حساب می آید و نمی توان دوباره آن را به جریان در آورد. ولی با بطلان شرکت سهامی ،با برطرف نمودن آن می توان ،زندگی شرکت ادامه دارد.
  2. درباره مابقی شرکت ها، قانون گذار حکمی را تعیین نکرده است که فروپاشی آن ، آیا با برطرف نمودن دلایل ،قادریم از زوال شرکت ممانعت نماییم یا خیر ؟بنا به سکوت قانون گذار ،در این باره قادر به جلوگیری از نابودی شرکت نمی باشیم.

شرایط انحلال شرکت تجاری

موارد انحلال شرکت

1. غیرقانونی بودن موضوع شرکت
2. غیرقانونی بودن روند شرکت
3. درج شروط مخالف خواست شرکت
4. عدم گواهی و واریز تمام سرمایه نقدی در شرکت های اشخاص
5. عدم تخمین و ارائه سرمایه غیرنقدی در شرکت های اشخاص

آثار انحلال شرکت تجاری

با بطلان شرکت تجاری :

  1. قراردادهای بسته شده به وسیله شرکت، نادرست می باشد و اشخاص ثالث، برای بازپرداخت خسارت متاثر از انحلال این قراردادها، میبایست تنها به افراد شریکی که فروپاشی حاصل کار آن هاست مراجعه نمایند.
  2. چنانچه با نابودی شرکت،به افراد ثالث خسارتی وارد گردد، افرادی که انحلال حاصل کار آن ها است، در مقابل متضرر پاسخ گو می باشند.

چنانچه با نابودی شرکت، خسارتی به افراد شریک وارد گردد، افراد شریکی که انحلال حاصل کار آن ها است، در مقابل بقیه شریکان پاسخ گو می باشند.

نکته :زمانی که در شرکت های مدنی دلایل انحلال فراهم شود، شرکت نامعتبر می باشد ولی در شرکت های تجاری مطابق ماده 271 لایحه اصلاح بخشی از قوانین تجارت چنانچه که پیش از ارسال حکم انحلال شرکت در مراتب بعدی دلایل انحلال فراهم گردد دادسرا نابودی آن را ارسال و شرکت باقی می ماند.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت کریم خان ، با بهره گیری از مشاوران باتجربه آماده ارائه ی خدمات در خصوص بطلان شرکت تجاری به دلیل عدم رعایت شرایط تشکیل شرکت تجاری به شما متقاضیان عزیز می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *