سندیت دفاتر تجاری از منظر قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی

سندیت دفاتر تجاری از منظر قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی


  • پلمپ و سندیت دفاتر تجاری

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مقاله قصد دارد در خصوص سندیت دفاتر تجاری از منظر قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی توضیح دهد.طبق مفاد مواد 11 و 12 قانون تجارت ، دفاتر ذکرشده در ماده 6 ( روزنامه – کل – دارایی و کپیه ) و بقیه دفاتری که بازرگانان برای کارهای تجاری خود استفاده می کنند ( مانند دفتر اوراق سهام – دفتر انبار و امثال آن ) در صورتی دارای اعتبار و سندیت می باشند که طبق ضوابط این قانون تنظیم و تهیه شده باشند در غیر این صورت فقط علیه صاحب آن ها دارای اعتبار می باشند .

سندیت دفاتر تجاری از منظر قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی

 

با توجه به مراتب فوق دفاتر روزنامه ، کل و دارایی باید از جانب اداره ثبت ، شماره گذاری ، امضاء و پلمپ شوند. از آن جایی که ترازنامه جایگزین دفتر دارایی شده است به خاطر همین در حال حاضر پلمپ و شماره گذاری دفاتر روزنامه و کل که معمولاَ اساس حسابداری موسسه ها را تشکیل می دهند دارای اهمیت زیادی می باشند و پلمپ بقیه دفاتر تقریباَ از رواج افتاده است.

  • قانون مدنی و سندیت دفاتر تجاری

ماده 1297 قانون مدنی سندیت دفاتر تجاری را به طور رسمی شناخته است مشروط به اینکه دفاتر ذکرشده طبق قانون تجارت تشکیل شده باشند . علاوه بر مورد بالا سندیت دفاتر تجاری مشروط به دارا بودن شرایط زیر می باشد:

  1. دفاتر ذکرشده براساس قانون تجارت تشکیل شده و دستخورده و مخدوش نباشد .
  2. اختلاف یا دعوی بین دو بازرگان باشد .

به همین سبب از دیدگاه قانون مدنی دفاتر تجاری در مقابل اشخاص غیر تاجر و معاملات غیر تجاری، سندیت ندارند. هر چند ممکن است از سمت دادگاه به عنوان قراین و شواهد مورد توجه قرار بگیرند .

  • آیین دادرسی مدنی و سندیت دفاتر تجاری

مطابق ماده 301 قانون آیین دادرسی مدنی ، ” هر زمان یکی از طرفین تجاری به دفاتر بازرگانی طرف دیگر استناد کند دفاتر ذکرشده می بایست در دادگاه ابراز شود . هیچ تاجری نمی تواند به بهانه ی نداشتن دفتر از ابراز و یا تحویل دفاتر خود امتناع کند . مگر اینکه ثابت کند که دفتر او تلف شده یا دسترسی به آن ندارد . طبق ماده 302 همین قانون درصورتی که استناد به دفاتر بازرگانی شود و تاجر از تحویل آن خودداری نماید و تلف یا عدم دسترسی به آن را هم نتواند ثابت کند دادگاه می تواند آن را ادله مثبته اظهار طرف مقابل قرار دهد .

” ارائه خدمات تخصصی ثبتی در کادر تخصصی ثبت شرکت کریم خان “

{ با امکان استفاده از پاسخگویی و مشاوره رایگان و تخصصی }

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *