ثبت شرکت پرورش گل و گیاه


در این مقاله ثبت کریم خان ،ضمن توضیح راجع به شرکت های تجاری، به نحوه ی ثبت این شرکت ها می پردازد .

شرکت تجاری، به قراردادی اطلاق که براساس آن ، یک یا چند نفر توافق می کنند سرمایه مستقلی را که از جمع آورده های آن ها تشکیل می گردد ایجاد کنند و به موسسه ای که با هدف خاصی تشکیل می شود،اختصاص دهند و در منافع و زیان های حاصل از به کارگیری سرمایه سهیم شوند.

اگر چه قانون تجارت ، هفت نوع شرکت تجاری را به رسمیت شناخته است ولی بیشتر شرکت هایی که ثبت می شوند شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص می باشد. از آن جایی که از دیگر انواع شرکت های تجاری پیش بینی شده در قانون تجارت کمتر استقبال شده ، بنابراین در این مطلب فقط در مورد مقررات و چگونگی ثبت این شرکت ها می پردازیم.

ثبت شرکت پرورش گل و گیاه بامسئولیت محدود

ماده 94 قانون تجارت شرکت بامسئولیت محدود را چنین تعریف کرده است :

” شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه ی خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است “.

شرکت بامسئولیت محدود به شرکتی اطلاق می شود که حداقل با دو نفر علاقمند به تاسیس شرکت که قصد آن ها انجام امور تجاری باشد بعد از طی تشریفات تشکیل می شود. از آن پس آورده های آن ها سرمایه شرکت به شمار می رود که این سرمایه به صورت سهام یا قطعات سهام نیست و مسئولیت شرکاء تا اندازه سرمایه آن ها در شرکت می باشد و نسبت به دیون اضافه بر سهم الشرکه خود مسئولیتی ندارند.

در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.لازم به ذکر است، سرمایه شرکت بامسئولیت محدود به شکل سهم الشرکه پرداخت می گردد ، بدون آنکه عنوان سهم داشته یا به شکل سهام با قیمت اسمی معین و متساوی درآمده باشد.شرکت بامسئولیت محدود، بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می گردد بنابراین ، این شرکت می تواند تنها با حضور دو شریک هم تشکیل شود.

از آن جا که تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ، عموماَ بر پایه شناخت شرکا از یکدیگر و اعتماد و اطمینانی که آنان به یکدیگر دارند صورت می پذیرد از این رو، تا زمانی که تعداد شرکا از 12 نفر بیشتر نشده است از نظر قانونی خود آن ها در شرکت نظارت دارند، در عین حالی که از تعیین ناظر و بازرس ممنوع نشده اند. اما زمانی که تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد ، تعیین هیات نظارت – که به جای بازرس شرکت سهامی می باشد – الزامی است.

براساس ماده 96 قانون تجارت که می گوید : ” شرکت بامسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد “.

به منظور تشکیل شرکت بامسئولیت محدود، مضاف بر اظهارنامه ثبت و اساسنامه باید شرکتنامه تنظیم شده و توسط شرکا امضا شود که بعد از ارائه مدارک مذکور به اداره ثبت شرکت ها،مرحله ثبت آن شرکت در چارچوب قانون تجارت شروع شده و با آوردن آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار محقق می شود.در صورتی که شرکتی شرکتنامه نداشته باشد و بدون آن باطل است. زیرا شرکتنامه که دلیل وقوع عقد شرکت و از مدارک مهم و الزامی تشکیل شرکت است ، نشان دهنده توافق و تراضی شرکاء و مشخص کننده اندازه سرمایه و حصه هر یک از شرکاء می باشد و بیش از هر کاری میبایست تنظیم شود. در صورتی که در ماده 97 قانون تجارت می گوید ” در شرکتنامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه غیرنقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است “.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص ثبت شرکت پرورش گل و گیاه سهامی خاص صحبت می کند.

ثبت شرکت پرورش گل و گیاه سهامی خاص

شرکت سهامی خاص، شرکت بازرگانی می باشد و سرمایه آن که به صورت قانونی در زمان تاسیس از یک میلیون ریال کمتر نخواهد بود، به سهام تقسیم شده و تمامی سهام آن به وسیله سهام داران تعهد و تامین می شود و مسئولیت صاحبان سهام که تعداد آن ها نباید کمتر از سه نفر باشد، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست. سرمایه شرکت سهامی خاص بوسیله ی خود موسسین تامین می گردد.

ویژگی ها ی شرکت سهامی خاص

  • مسئولیت سهامداران در این شرکت همانند مسئولیت شرکاء شرکت بامسئولیت محدود می باشد. یعنی تنها به اندازه سهام خود تنها مسئول تادیه قروض شرکت می باشند.
  • اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر است.
  • شیوه های اداره آن کامل می باشد و مقررات مهمی در خصوص چگونگی اداره و طریقه مدیریت و تصمیم گیری در مورد آن وضع شده است، از همین رو این قالب برای تشکیل شرکتی با تعداد قابل توجهی از شرکاء مناسب می باشد.
  • در تصمیم گیری برای اداره این شرکت ، رای اکثریت ملاک مهم است و مقصود از اکثریت هم اکثریت سرمایه می باشد، یعنی عده ای از شرکاء که بیش از نصف سرمایه شرکت را داشته باشند، مگر آنکه از نظر عددی این شرکاء در اکثریت نباشند، بنابراین شیوه اتخاذ تصمیم در این شرکت ساده و سریع است.
  • در نام شرکت باید کلمه ” خاص” قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. بعنوان مثال ” شرکت سهامی خاص البرز ” یا ” شرکت البرز، سهامی خاص ” . عبارت شرکت سهامی میبایست در کل نوشته ها و سربرگ های شرکت قید شود.
  • شرکت سهامی خاص مجاز به انتشار اوراق قرضه نیست.
  • شرکت های سهامی خاص، نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا بوسیله بانک ها ارائه دهند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی به فروش سهام خود اقدام نمایند ، مگر این که به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و از مقررات آن تبعیت کنند.
  • کلیه قوانین و شرایطی که جهت تشکیل و ثبت شرکت های سهامی عام معین کرده است؛ در مورد شرکت های سهامی خاص نیز باید رعایت شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *