ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر

ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر


تعریف کنسرسیوم و جوینت ونچر

موسسه حقوقی ثبت کریم خان جهت اطلاع از چگونگی ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر به تشریحاتی می پردازد.کنسرسیوم (Consortium) واژه ای لاتین که مترادف با هم فرجام و مشارکت است که به اخذ چندین شخص یا چندین شرکت یا چندین سازمان یا تلفیقی از آن ها با هم گفته می شود که جهت رسیدن به یک مقصود،فعالیت های هماهنگ دارند یا منابعشان را با همدیگر به منظور انجام سودآوری ادغام می کنند.به همین جهت،در صورتی که اشخاص یا شرکت ها و سازمان ها برای به انجام رساندن یک پروژه ویژه همانند ساخت یک پل با هم مشارکت نمایند به این شرکت کنسرسیوم گفته می شود. هر کنسرییوم دارای زمان محدودی می باشد و با به پایان رسیدن مقصود،ختم می شود.

 

ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر

شرکت کنسرسیوم هنگامی ایجاد می گردد که یک یا چند شرکت به وسیله ی توافقنامه یا تفاهم نامه مشارکت و همکاری ابتدایی و تنظیم قرارداد تشکیل سرمایه گذاری مشترک،پیرو هدف خاصی باشند.در شرکت های کنسرسیوم حدود و مسئولیت های هر یک از اعضای شرکت توسط تفاهم نامه همکاری مشخص می گردد.

جوینت ونچر

اکنون موسسه حقوقی ثبت کریم خان به تعریف واژه جوینت ونچر خواهد پرداخت. جوینت ونچر(Joint Venture) یا مشارکت و همکاری انتفاعی،به یک واحد تجاری مشترک گفته می شود که به وسیله ی دو یا چندین مشارکت کننده جهت مقصود معلوم تجاری،مالی،یا فنی تشکیل می گردد.به تعبیری دیگر،جوینت ونچر،به یکپارچگی چندین شرکت یا شخص و یا تلفیقی از آن ها به منظور انجام امور تعیین شده بیان می شود،که زمان مشخصی برایش مقرر نشده است.مانند یکپارچگی چندین شرکت به منظور انجام پروژه های نفتیدر مفهوم این واژه حقوقی-تجاری تعابیر متفاوتی از جمله “مشارکت انتفاعی”،”سرمایه گذاری مشترک”،”مشارکت حقوقی” بکار گرفته می گردد.

رابطه قراردادی

“جوینت ونچر” مطابق یک قرارداد شکل می پذیرد و مبنی بر قرارداد می باشد.

تمامی قوانین در خصوص نقل و انتقال سهام،ممنوعیت رقابت شرکا با شرکت،روش و میزان افزایش سرمایه و روش حل و فصل اختلافات طبق قرارداد “جوینت ونجر”مشخص و حل و فصل می گردند.

فعالیت مشخص

“جوینت ونچر” جهت انجام فعالیت معلوم و مخصوص ایجاد می شود و می بایست در قالب فعالیت ابعاد اقتصادی و جغرافیایی ویژه مورد عنایت قرار گرفته شود.

کنترل مشترک

در چارچوب یک “جوینت ونچر”،طرفین با تعاون همدیگر فعالیت ویژه ای را انجام می دهند.در حقیقت مداخله فعال طرفین در اداره”جوینت ونچر”از وجوه ممیزه آن می باشد.اگر یکی از طرفین با وجود همکاری ومشارکت در تامین سرمایه و سهیم شدن در سود فعالیت از مشارکت فعال در مدیریت دوری کند،نمی توان روابط شکل گرفته را به عنوان”جوینت ونچر” تجزیه وتحلیل کرد.

شرکت در سود و زیان

شرکا در کلیه ی سود و زیان های شرکت کنسرسیوم به یک میزان سهم خواهند داشت.

قالب حقوقی

روابط طرفین مطابق قرارداد قابل تجزیه وتحلیل می باشد.قالب حقوقی قرارداد جوینت ونچر بر اساس نهادهای حقوقی کشور سرمایه پذیر گزینش می شود.

ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر

شرکت های کنسرسیوم ،جوینت ونچر را می توان در قالب شرکت سهامی ویژه و یا شرکت با وظایف محدود به ثبت رساند.به همین سبب فراهم نمودن مدارک ذیل جهت ارائه آن ها به اداره ی محترم ثبت شرکت ها ملزوم می باشد.

  1. کامل نمودن فرم درخواست ثبت شرکت
  2. شرکتنامه،اظهارنامه و اساسنامه در 2 نسخه
  3. فتوکپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن در صورت وجود
  4. فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء
  5. دریافت جواز
  6. دریافت گواهی عدم سوء سابقه کلیه ی اعضای هیات مدیره

پس از شکل گیری شرکتهای کنسرسیوم ،نسبت به مقرر نمودن حوزه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *