ثبت شرکت تضامنی در تهران

ثبت شرکت تضامنی در تهران


نکاتی در خصوص ثبت شرکت تضامنی در تهران

در مقالات گذشته موسسه ثبت شرکت کریم خان در خصوص ثبت شرکت تضامنی به طور کامل توضیح داده است،در این مقاله قصد داریم نکات بیشتری در خصوص ثبت شرکت تضامنی در تهران را به شما ارائه دهیم.شرکت تضامنی بعنوان یکی از انواع شرکت های هفتگانه ی تجاری به شمار می رود.شرکت تضامنی از نظر استحکام و اعتبار بر تمامی انواع شرکت ها سرآمد است.شرکت تضامنی،شرکتی خانوادگی بوده و اغلب بین خویشاوندان نزدیک تاسیس می گردد و عموماً زمانی تاسیس می گردد که صاحب تجارتخانه ای فوت کرده و ورثه او جهت پیشگیری از انحلال تجارتخانه و برای ادامه کار آن،به تشکیل شرکت تضامنی می پردازد.

ماده 116 قانون تجارت،در تعریف شرکت تضامنی این گونه می گوید:شرکت تضامنی،شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد،هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

ثبت کریم خان برای آشنایی بیشتر شما در ذیل به طور کامل به ضوابط قانونی تاسیس و ثبت شرکت تضامنی در تهران خواهد پرداخت.

شرایط انتخاب اسم شرکت تضامنی در تهران

براساس ماده 117 قانون تجارت جهت انتخاب نام شرکت تضامنی دانستن چند نکته لازم است :

  • در اسم شرکت تضامنی میبایست عبارت شرکت تضامنی قید گردد.
  • در اسم شرکت تضامنی میبایست لااقل اسم یکی از شرکاء قید گردد.
  • در صورتی که اسم شرکت حاوی اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ” و شرکاء ” یا ” و برادران ” ذکر شود.

ذکر نام شرکاء در شرکت تضامنی از این نظر اهمیت دارد که اشخاصی را معرفی می کند که تعهدات شرکت را تضمین می نمایند به هر میزان اعتبار افراد بیشتر باشد اعتبار شرکت نیز به همان نسبت بهتر خواهد بود.نام تجاری با نام شرکت متفاوت است.البته در برخی موارد ممکن است نام تجاری از نام شرکت اقتباس شده باشد و یا ممکن است در برخی موارد تاسیس شرکت به انگیزه یک نام و علامت تجاری صورت گرفته باشد.

شرایط ثبت شرکت تضامنی در تهران

  • در شرکت تضامنی،حداقل شرکا 2 نفر و حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر می باشد.
  • بنابر ماده 118قانون تجارت،سرمایه ی شرکت تضامنی را به دو صورت نقدی و غیر نقدی پذیرفته است،ولی جهت تشکیل شرکت باید تمامی سرمایه ی نقدی پرداخت شده و سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد.لازم به ذکر است که در لایحه ی اصلاح قانون تجارت (مصوب 1384 هیات وزیران) هیچ مبلغ پایه ای جهت تشکیل شرکت تضامنی در نظر گرفته نشده است.
  • تعداد مدیران شرکت تضامنی ممکن است یک یا چند نفر باشند که محدود به مدتی خاص یا نامحدود است.(ممکن است از میان خود شرکاء یا از خارج از شرکت انتخاب شوند).

نکته :علی رغم شرکت با مسئولیت محدود که حضور هیات نظار در مواردی ضروری است،در شرکت تضامنی براساس قانون نیازی به وجود هیئت نظار نیست.

تاسیس و اداره شرکت تضامنی در تهران

تاسیس شرکت تضامنی با تنظیم شرکتنامه که به صورت اوراق چاپی در اداره ثبت شرکت ها موجود می باشد صورت می گیرد.در شرکتنامه مذکور باید نام،نوع،موضوع شرکت و مرکز اصلی و نشانی کامل،همچنین اسامی شرکا یا موسسین و شماره شناسنامه و محل اقامت آن ها و غیره قید گردد.برای تشکیل شرکت تضامنی تمام سرمایه نقدی پرداخت شده و چنانچه سهم الشرکه غیرنقدی باشد باید ارائه گردد.به هنگام تاسیس شرکت،اساسنامه مربوط به آن نیز که در واقع آیین نامه داخلی شرکت می باشد توسط موسسین تنظیم می گردد.براساس ماده 195 ق.ت ثبت تمامی شرکت های ذکر شده در این قانون الزامی است و از مقررات قانون ثبت شرکت ها تبعیت می کند.

اداره شرکت تضامنی :

شرکت تضامنی توسط حداقل یک مدیر که شرکاء از میان خود انتخاب می نمایند،اداره می شود،مدیر مزبور ممکن است غیر از شرکاء بوده و از خارج انتخاب شود.( ماده 120 ق.ت ) چنانچه مدیران از میان شرکا بدون قید در اساسنامه برگزیده شده باشند،با در نظر گرفتن شرایط اساسنامه یا به اتفاق آراء دیگر شرکاء می توانند عزل شوند.مدیر غیر شریک با شرایط پیش بینی شده در اساسنامه و در غیر این صورت با تصمیم اکثریت شرکاء برکنار می گردد.

چنانچه برکناری مدیری با دلیل و مدرک موجه نباشد،مدیر معزول مجاز است ضرر و زیان وارده را از شرکت مطالبه نماید.

  • مدیر یا مدیران قید شده در شرکتنامه قابل عزل نبوده و حق استعفاء نیز نخواهند داشت،مگر با توافق تمامی شرکاء شرکت تضامنی
  • چنانچه مدیر یا مدیران در اساسنامه برگزیده شده باشند،ممکن است براساس اساسنامه مدیر یا مدیران مذبور تغییر یابند.
  • در صورتی که مدیر یا مدیران در شرکتنامه یا اساسنامه برگزیده نشده،اما انتخاب آنان بعداَ صورت گرفته باشد،در این صورت شرکاء مجاز به عزل مدیر یا مدیران فوق هستند.واضح است مدیر یا مدیران مجاز به استعفا هستند.

در ادامه موسسه ثبت شرکت کریم خان در خصوص مدارک ثبت شرکت تضامنی توضیحاتی را ارائه می دهد.

مدارک ثبت شرکت تضامنی

  1. دو نسخه شرکتنامه کامل شده
  2. دو نسخه تقاضانامه کامل شده
  3. دو نسخه اساسنامه کامل شده
  4. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  5. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
  6. اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوطه در مواردی که ثبت موضوع نیازمند مجوز باشد.
  7. اصل گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل
  8. تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت تمامی شرکاء،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
  9. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری چنانچه ثبت شرکت به وسیله وکیل انجام شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *