ثبت بین المللی اختراع

ثبت بین المللی اختراع


ثبت بین المللی اختراع چگونه صورت می گیرد؟

ایران به قرارداد مشارکت ثبت بین المللی اختراع (PCT)patent Cooperation Treaty که در سال 1349 در واشنگتن انعقاد گردیده و اصلاحی آن در سنوات 1380، 1362، 1358 اجرا شده پیوست .این معاهده در تاریخ 1386/6/26 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و در 1386/8/16 به تایید شورای نگهبان رسید. اما تا به امروز مدرک تصویب برای لازم الاجرا شدن به دبیرخانه WIPO تودیع نگردیده است.

ثبت بین المللی اختراع

مقصود قرارداد مذکور سهولت تشریفات ثبت بین المللی اختراع توسط مشارکت در فراهم نمودن مدل هایی نظیر اظهارنامه و کامل نمودن آن به وسیله ی هر کدام از اعضاء PCT و ایجاد پرونده از طریق درخواست کننده با تأدیه هزینه مربوط است.درخواست کننده ثبت اختراع بین المللی قادر است اختراع خویش را با کامل نمودن اظهارنامه بین المللی و طرح های اختراع و تعریف آن با ذکر عنوان اختراع خویش را با کامل نمودن اظهارنامه بین المللی مشارکت و طرح های اختراع و تعریف آن با ذکر عنوان اختراع مراتب را توسط WIPO به اتحادیه بین المللی مشارکت در ثبت اختراعات بین المللی ارسال نماید .

بعد از ارزیابی ابتدایی و قبول برای درخواست کننده وفق ماده 8 بند 2 حق تقدم در ثبت اختراع بین المللی تشکیل می گردد(مستفاد از ماده 1 و 50 معاهده) .شایان توجه است که دفتر بین المللی مطابق ماده 50 قرارداد قادر است با تقدیم سایر اطلاعات درخواست کننده را از اختراعات پیشین آگاه نماید.به علاوه کمیته مساعدت های فنی که اعضای آن از بین کشورهای امضاء کننده قرارداد معین می گردد ،کمک های مورد نیاز را ازجمله آموزش متخصص،فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز جهت مخترع آماده می نماید.

صاحبان اختراع با ارائه اظهارنامه ای به WIPO ، قادرند اختراع خویش را با مشارکت آن موسسه در سطح بین المللی ثبت نموده و آن را در بازارهای جهانی ارائه و به فروش رسانند. اظهارنامه ی بین المللی اختراع،حاوی تقاضا ،توصیف و شرح اختراع،ادعا یا ادعاها،طرح های فنی (در صور نیاز) و خلاصه اختراع است.دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اظهارنامه بین المللی را در اسرع وقت پس از خاتمه ی 18 ماه از زمان ادعای حق تقدم آشکار و به انتشار می رساند.

اظهارنامه بین المللی انتشار یافته ،کلیه ی محتوای ارائه گردیده به وسیله ی درخواست کننده،گزارش کاوش بین المللی و هر گونه تصحیح ادعاها به وسیله ی فرد درخواست کننده ،به موجب ماده 19 قانون و همچنین هر نوع اطلاعیه بر اساس بند 4،17 بخشنامه اجرایی قانون PCT را دربر می گیرد.چنانچه اظهارنامه بین المللی به هر یک از زبان های عربی،چینی،ژاپنی،روسی،آلمانی،فرانسوی،اسپانیایی و یا انگلیسی باشد، به همان زبان انتشار می یابد.

از مزیت های PCT به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

  • آماده کردن اوضاع مناسب جهت تسهیل در تحصیل پشتیبانی بین المللی
  • تسهیل در ارائه اظهارنامه ثبت اختراع به ادارات ملی و یا ناحیه ای
  • سرعت بخشیدن در امور و پیشکیری از هدر دادن زمان و هزینه
  • آماده کردن اوضاعی مناسب برای تجدید نظر و اعمال اصلاحات در اسناد و مستندات اظهارنامه ثبت اختراع

مخترع ایرانی قادر است با دارا بودن حمایت بین المللی با به فروش رساندن امتیاز اختراع خویش عایدی مکفی به دست آورد و برای کشور هم از حیث صادرات کالاها و تجاری دارای سودآوری می باشد .علاوه بر آن قرارداد لاهه در خصوص طرح های صنعتی تا به امروز که توسط 36 کشور به امضاء رسیده است ،از طرح ها و علائم فروش و دیگر صنایع و هنرهای دستی ایران به دلیل دارا نبودن پشتیبانی قانونی در خارج از کشور سوءاستفاده می کند که به زیان صادرات ایران از قبیل فرش ایران است.علاوه بر این ایران به قرارداد نایروبی(کنیا) در خصوص نشان المپیک هم نپیوسته است.خوشبختانه بخشنامه در خصوص رتبه بندی علامت تجارتی مطابق قرارداد نیس (فرانسه) و بخشنامه رتبه بندی اختراع توسط قوه قضاییه مصوب گردیده است.

قانون ثبت بین المللی اختراع ،طرح های صنعتی و علامت تجارتی در 1386/8/7 بر اساس اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.بخش های آزمایشی آن طی 5 سال از 1387/11/3 به توافق رسیده است.این قانون در 66 ماده می باشد و از زمان لازم الاجرا گشتن قانون ثبت علامت و اختراع که در 1310/4/1 به تصویب رسید و اصلاحات بعدی آن و بخشنامه های مربوط به آن لغو گردیده است.

بخشنامه اجرایی قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجارتی به شماره 9127/9/87/1 در تاریخ 1387/11/1 مورد تایید و تصویب ریاست قوه قضاییه قرار گرفت.کوشش های یاد شده قابل ستایش است.

حائز اهمیت است که وظیفه مهم WIPO مشارکت ثبت بین المللی اختراع ،طرح صنعتی و علائم تجارتی بین المللی می باشد که توسط دفتر بین المللی WIPO انجام می پذیرد.

در بخشنامه اجرایی یاد شده رتبه بندی بین المللی اختراع که در توافق نامه استراسبورگ که در 1971 اصلاحی 1979، مصوب گردیده، پیش بینی شده است.

در پایان لازم به ذکر می باشد،سازمان جهانی تجارت هم نه فقط به تجارت محصولات ،بلکه به خدمات و امور مالکیت فکری(اختراعات،علائم تجارتی و مالکیت ادبی و هنری)در چهارچوب توافق نامه در خصوص زمینه های بازرگانی حقوق مالکیت فکری خواهد پرداخت و مقصود آن بالا بردن ملاک های زندگی اعضاء و ضمانت کار و ارتقاء درآمد حقیقی و درخواست به صورت مدارم است.اصل عدم تبعیض و آزادی بازرگانی با تقلیل یا حذف بازدارنده های غیر تعرفه ای و تعرفه های وارداتی برای اعضاء تدارک دیده شده و همچنین مبارزه با موارد غیر قانونی نظیر رقابت غیر قانونی و دامپینگ به شکل فروش پایین تر از قیمت حقیقی جهت انهدام واحد تولیدی یا صنعتی مدعی ،شایان توجه قرار می گیرد.

از سایر مقاصد سازمان حل اختلافات و مشارکت با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و سازمان های تابع به آن است.ایران با وجود کوشش های بسیار ،متاسفانه تا به امروز نتوانسته در آن سازمان عضو گردد و اکنون به عنوان عضو نظارت کننده در WIPO مورد قبول قرار گرفته است .ضمناً به تازگی تیم کاری جهت پیوستن ایران به سازمان مذکور ایجاد شده است.اما برطرف نمودن نواقص موجود به ویژه در حوزه تجارت الکترونیکی،اصلاح،کامل نمودن قوانین حاضر و تعلیم کارکنان به چندین سال نیاز دارد.

موسسه ثبت کریم خان با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان، در زمینه های ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت تغییرات شرکت، ثبت اختراع و ثبت بین المللی اختراع ، اخذ کارت بازرگانی،اخذ کد اقتصادی و سایر خدمات ثبتی می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *