ثبت اسم تجارتی


نکاتی در باب ثبت اسم تجارتی

یکی دیگر از مصادیق حقوق مالی تجارتی عبارت است از اسم تجارتی که جز مایه ی تجارتی به حساب می آید و قابل نقل و انتقال و خرید و فروش است.به بیانی دیگر،اسم تجارتی عنوانی می باشد که تاجر تحت آن نام تجارت می کند.این اسم ممکن است نام خانوادگی تاجر باشد یا اسم دیگری که تاجر برای نوع عملیات تجارتی خود برگزیده است.اسم تجارتی نباید با ثبت تجارتی اشتباه شود، بدین سبب که ثبت تجارتی در حقیقت معرف تاجر و ثبت مشخصات فردی او و درج تبعیت و رشته و نوع تجارت او است.در حالی که اسم تجارتی گویای نام تجارتخانه می باشد و طبق ماده 576 قانون تجارت ثبت آن اختیاری می باشد مگر در مواردی که وزارت دادگستری آن را الزامی کند.

اسم تجاری نباید به شکلی باشد که باعث اشتباه مشتریان گردد،بلکه باید به گونه ای انتخاب شود که در زمینه مشارکت با دیگران شبهه ایجاد نکند.بنابراین،ثبت اسم تجاری اگر امکان دارد که مشابه اسم تجاری دیگری نباشد و حقی ضایع نشود.در صورتی که ماده 577 قانون تجارت اذعان می دارد:”صاحب تجارتخانه که شریک در تجارتخانه ندارد،نمی تواند اسمی برای تجارتخانه ی خود انتخاب کند که موهوم وجود شریک باشد.”

ثبت اسم تجارتی به شکل اعلامی است.به عبارت دیگر متقاضی ثبت با تنظیم اظهارنامه و طی تشریفات مربوط به ثبت و آگهی ثبت علامت را به وسیله اداره ی ثبت اعلام می کند تا بدین ترتیب اشخاص ذینفع با اطلاع از موضوع و در زمان لزوم با اعتراض به ثبت اسم تجارتی از ثبت آن ممانعت نموده و حقوق خود را استیفا کند. به منظور حمایت از تجار ماده 578 قانون تجارت این گونه می گوید:”اسم تجارتی ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند اسم تجارتی خود قرار دهد،ولو اینکه اسم تجارتی ثبت شده با نام خانوادگی او،یکی باشد.”

بنابراین در صورتی که اسم تجاری تاجر، نام خانوادگی او باشد دیگران را از استفاده از آن بازدارد.در قانون تجارت ایران،مدت اعتبار ثبت اسم تجارتی 5 سال معین شده است .بنابراین هرگاه از تاریخ ثبت اسم تجارتی 5 سال گذشته باشد،به لحاظ ثبتی فاقد اعتبار است و حمایت قانون از آن،مبنی بر این که شخص دیگری در همان محل نمی تواند آن اسم را بعنوان اسم تجارتی خود انتخاب کند،منتفی می گردد.بنابراین اعتبار اسم تجارتی محدود می باشد و محدود به زمان معین و مشخصی است.لازم به ذکر است که صاحب اسم تجارتی می تواند مجددا اسم تجارتی خود را ثبت کند.

اسم تجارتی به سه طریق پایان می یابد:

  1. از بین رفتن موسسه ای که اسم تجارتی تابع آن می باشد.
  2. ترک استعمال اسم تجارتی.
  3. انتخاب اسم تجارتی دیگری به جای اسم تجارتی پیشین.

لطفاَ درصورت وجود هرگونه سوال یا ابهامی در رابطه با اسم تجارتی با کارشناسان ما در ثبت کریم خان تماس حاصل نمایید.

چند نکته:

  • نام تجارتی ممکن است اسم تاجر باشد.
  • اسم تجارتی پس از ثبت براساس مقررات ارزش تجارتی دارد و می تواند بواسطه ارث یا فروش یا به هر شکل دیگری مانند دیگر کالاها و حقوق تجارتی به دیگری منتقل شود.
  • برابر ماده ی 578 قانون تجارت اسم تجارتی ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند بعنوان اسم تجارتی انتخاب کند حتی اگر اسم تجارتی ثبت شده با اسم خانوادگی او یکی باشد.
  • طبق ماده 577 صاحب تجارت خانه ای که فاقد شریک است نمی تواند اسمی برای تجارت خانه ی خود انتخاب نماید که موهم وجود شریک باشد.
  • اسم تجارتی قابل انتقال می باشد و مدت اعتبار آن پس از ثبت 5 سال است. بنابراین همانگونه که گفته شد،تاجر می تواند اسم تجارتی خود را به فروش برساند و هم چنین وراث او می توانند از اسم تجارتی او مانند دیگر ترکه اش استفاده نمایند (مستفاد از مواد579 و 580 ق.ت)
  • چنانچه وزارت دادگستری براساس آیین نامه ترتیب ثبت اسم تجارتی و آگهی آن را بدهد مدت اعتبار پنج سال خواهد بود و پس از هر پنج سال مجدداَ باید به ثبت برسد.
  • به دلیل اینکه علامت تجارتی قابل حمایت می باشد و سوءاستفاده از آن جرم است اکثراَ نام تجارتی را همراه با علامت تجارتی ثبت می کنند که در این صورت نام تجارتی در واقع جزیی از علامت تجارتی می باشد و استفاده از آن در حکم استفاده از علامت دیگران وجرم به شمار می رود.
  • در مواردی که ثبت اسم تجارتی اجباری شده و در زمان مشخص ،به ثبت نرسد،اداره ثبت اقدام به ثبت نموده و سه برابر حق الثبت ماخوذ خواهد داشت.”(ماده ی 581 قانون تجارت)

ثبت کریم خان با بیش از چند دهه تجربه ی موفق ،آماده ی ارائه ی کلیه ی خدمات در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.کافیست امور ثبتی خود را به ما بسپارید.

ما همواره در کنار شما هستیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *