تکالیف و وظایف مدیران شرکت سهامی


بررسی تکالیف و وظایف مدیران شرکت سهامی

سازماندهی شرکت سهامی ، بر عهده سه رکن اصلی شرکت می باشد : رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) و رکن نظارت کننده ( بازرس).

 

قانون برای هر کدام از مدیران و هیئت مدیره شرکت های سهامی، تکالیف و وظایفی معین نموده است ، که شامل موارد ذیل است :

  1. مدیران بعد از انتخاب شدن میبایست اعلام قبولی نماید.
  2. به اندازه ای که اساسنامه تعیین نموده است ، سهام تضمینی به صندوق شرکت بسپارند.
  3. هیئت مدیره میبایست حداقل هر شش ماه یکبار خلاصه ای از وضعیت و صورت دارایی و قروض شرکت را تهیه و به بازرسان شرکت تسلیم نمایند. همچنین در شرکت سهامی عام هیئت مدیره میبایست حساب سود و زیان و ترازنامه و گزارش حسابداران رسمی را هم ضمیمه کنند.
  4. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل نمی توانند بدون اجازه هیئت مدیره در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت می گردد ، طرف معامله واقع یا سهیم گردند و در صورتی که مجاز باشد، هیئت مدیره میبایست بازرس شرکت را از این اجازه مطلع نموده و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی بدهد. ( ماده 129 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت ) .
  5. چنانچه معاملات یاد شده بدون هماهنگی هیئت مدیره صورت پذیرد و مجمع عمومی آن را به تصویب نرساند ، این معاملات قابل ابطال خواهد بود. ( ماده 131 ل. ا. ق. ت )
  6. براساس ماده (132) قانون یاد شده مدیر عامل شرکت و اعضای هیئت مدیره ( با استثناء اشخاص حقوقی ) حق ندارند؛ هیچگونه وام یا اعتبار از شرکت بدست آورند و شرکت نمی تواند قروض آنان را تضمین یا تعهد نماید.این عملیات خود به خود باطل است. در خصوص بانک ها و شرکت های مالی و اعتباری، معاملات یاد شده در این ماده به شرط آن که تحت چهار چوب ها و شرایط عادی و جاری صورت پذیرد ؛ اعتبار خواهد داشت.
    ممنوعیت یاد شده در این ماده شامل اشخاصی که به نمایندگی شخص حقوقی عضو هیئت مدیره در جلسات هیئت مدیره شرکت می کنند و همچنین شامل : همسر ، پدر ، مادر ، اجداد ، اولاد ، برادر و خواهر اشخاص یاد شده هم می باشد.
  7. ماده (133) این قانون ، اذعان می دارد که : مدیران عامل نمی توانند معاملاتی مانند معاملات شرکت که متضمن رقابت با عملیات شرکت باشد؛ انجام دهند. هر مدیری که از مقررات این ماده تخلف نماید و تخلف او موجبمتضرر شدن شرکت شود ، مسئول جبران آن خواهد بود. مقصود از ضرر در این ماده اعم از ورود خسارت یا کاهش منفعت است.
  8. برابر ماده ( 134 ل. ا. ق. ت ) : اعضای غیرموظف هیئت مدیره، یعنی مدیرانی که تمام وقت در شرکت کار نمی کنند و حضور آنان تنها برای شرکت در جلسات هیئت مدیره باشد ؛ مجاز نیستند به کل مستمر یا غیرمستمر برای حقوق ، پاداش یا حق الزحمه وجهی دریافت نمایند. بلکه به این مدیران غیرموظف با تصویب مجمع عمومی برای حق حضور در جلسات هیئت مدیره و با توجه به تعداد ساعات و اوقاتی که در جلسات هیئت مدیره حضور داشته اند ؛ مبلغی به شکل مقطوع می توان پرداخت کرد. همچنین چنانچه در اساسنامه پیش بینی شده باشد؛ مجمع عمومی می تواند تصویب کند که نسبت مشخصی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضای هیئت مدیره تخصیص داده شود. لازم به ذکر است که در شرکت های سهامی عام از پنج درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخت می گردد و در شرکت های سهامی خاص از ده درصد سود قابل پرداخت همان سال نباید تجاوز کند.

لازم به ذکر است ، مدیران نسبت به ورود هر گونه زیان به شرکت که به قصور یا تقصیر آن ها باز نگردد، منفرداَ و مشترکاَ بر حسب اینکه ایراد زیان ناشی از عمل فردی یا جمعی آنان باشد، مسئولیت دارند. ماده 142 لایحه اصلاحی در این رابطه اذعان می دارد :

” مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات مجمع عمومی برحسب مورد منفرداَ یا مسترکاَ مسئول می باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعیین خواهد نمود “.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

مرکز تخصصی ثبت کریم خان، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی، ثبت اختراع و .. خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *