تخلف از مقررات ثبت شرکت ها

تخلف از مقررات ثبت شرکت ها


گزیده ای از نکات در خصوص تخلف از مقررات ثبت شرکت ها

هر شخصی در زمان ثبت شرکت خود ، مدارکی که تحویل مرجع ثبت شرکت ها دهد که خلاف قوانین باشد از جمله اینکه مدارک مرتبط با دارایی تعهد شده ، جعلی بوده و مطابق واقعیت نباشد، یا اینکه متنی ارائه گردد که 35% از دارایی تعهد شده به فلان حساب بانکی واریز شده ، همینطور چنانچه مشخص گردد که چنین حسابی باز نشده است و یا طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام و یا طرح اساسنامه ی سهام توسط موسسین امضا نشده باشد ولی چنین وانمود شود که توسط آن ها امضا شده است. به همین دلیل هر کاری که در هنگام ثبت برعکس واقعیت صورت گرفته باشد، جرم به حساب آمده و متخلفین،به مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال و یا به هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

تخلف از مقررات ثبت شرکت ها

 

تخلفات مربوط به اوراق سهام

در شرکت های سهامی- دارایی شرکت به اجزایی تقسیم می گردد که کمترین جزء آن سهم نامیده می شود، چنانچه در ماده ی 24 قانون تجارت ذکر می شود:«سهم بخشی است از دارایی شرکت سهامی که نشان دهنده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن، در شرکت می باشد. ورقه ی سهم، سند قابل معامله ای است که نشان دهنده ی تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.»

به همین علت ،هرزمان کسانی در ورقه ی سهم با اسم ، یا گواهینامه ی موقت سهم، مبلغ واریزی رابیش تر از آنچه که واقعاَ واریز شده است اعلام کنند ،یا اینکه سهام و قطعات سهام را قبل از ثبت شرکت صادر نمایند، یا اینکه اساساَ ثبت شرکت ساختگی و مزورانه صورت گرفته و با وجود این اوراق سهامی صادر شده باشد،مجرم به حساب می آید و طبق ماده ی 243 در قانون تجارت به مجازات حبس از سه ماه تا دو سال و یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می شود .

علاوه بر مواردی که گفته شد اقدامات زیر نیز جرم محسوب و افرادی که اقدام به انجام آن ها نمایند،مجازات می گردند:

  1. افرادی با علم و آگاهی (سوءنیت) اوراق سهام یا گواهینامه ی موقت سهام را بدون یادآوری مبلغی اسمی آن صادر نمایند و و یا در معرض فروش قرار دهند .
  2. تمامی کسانی که سهام بی نام را قبل از آن که کل مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد، فروخته باشند ، یا اینکه در نمایش فروش قرار دهند .
  3. هر زمان فرد یا افرادی سهام با نام را قبل از آن که 35% مبلغ اسمی آن ها پرداخت شده باشد صادر کنند یا به فروش برسانند و یا درنمایش فروش بگذارند.

به همین دلیل، با توجه به ماده ی بحث شده ،متخلفین هر کدام از بندهای سه گانه ی فوق پس از ثابت شدن اتهامات ذکرشده در مرجع ذیصلاح هرکدام از سه ماه تا یک سال حبس یا به جزای نقدی از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

در نتیجه ، شرکت های تجارتی مطابق قانون تجارت دایر می شود و وظایف موسسان آن ها باید در حدودی که قانون اعلام کرده است و در اساسنامه ی شرکت هم لحاظ می شود انجام گردد. به همین سبب هر اقدام و کاری که برای به ثبت رساندن شرکت و پذیره نویسی و اعلام آگهی و صدور اوراق سهام ، اعم از سهام با اسم، یا بی اسم، یا گواهینامه ی موقت و مبلغ سرمایه تعهد شده و واریز شده و استقراض و صدور اوراق قرضه و خرید و فروش انجام شود، و تصمیمات هیئت مدیره باید در حیطه ی قوانین و مقررات باشد وگرنه در صورتی که تخلف یا تخلفاتی انجام داده باشند که به عمد (نیت بد) انجام شده باشد ، و پرونده با گفتن دلایل به مراجع قضائی ذیصلاح حواله شود در صورت اثبات جرم به مجازات های مقرر شده محکوم خواهند شد.

باید به این نکته توجه کنید که چنانچه افراد دیگری در این گونه امور با آن ها شراکت نموده و یا اینکه انجام آن عملیات را آسان نمایند به مجازات شریک یا معاون جرم خواهند رسید که در قانون مجازات اسلامی هر یک از شرکاء و معاونین جرم تعریف شده و چگونگی دخالت آن ها و تاثیر آن در وقوع جرم مشخص شده باشد که چون موضوع آن مرتبط با حقوق جزای عمومی می باشد از بحث بیشتر در این حیطه پرهیز می شود و فقط به ذکر این نکته اکتفا می شود که در امر تجارت هم ممکن است فردی به تنهایی مرتکب جرمی شده باشد و ممکن است کسانی با او در این کار شراکت داشته باشند و یا معاونت نموده باشند که طبق مورد مباشر یا شریک و معاون جرم محسوب خواهند شد و طبق قانون مجازات خواهند شد .

ثبت شرکت کریم خان آمادگی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در حیطه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

ثبت شرکت خود را با اطمینان خاطر به کارشناسان ما بسپارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *