تخلفات شماره اقتصادی شامل چیست؟

تخلفات شماره اقتصادی شامل چیست؟


شماره اقتصادی شماره ای شامل 12 رقم می باشد که اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه تولید کالا و خدمات فعالیت می نمایند،این کد را به منظور شناسایی شرکت خویش در واحد مالیاتی بکار می برند. به این جهت به موجب مصوبه ی قانون مالیاتی کلیه شرکت های ثبت شده می بایست نسب به دریافت کد یا شماره اقتصادی اقدام نمایند.

 

تخلفات شماره اقتصادی شامل چیست؟

به وسیله شماره اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشورمی تواند صورتحساب ها،دفاتر قانونی و فاکتورها را مورد بررسی قرار داده و به صورت مستند مطابق با اسناد و مدارک، مالیات را محاسبه کند.
علاوه بر این اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور صادرات و واردات و همچنین دریافت کارت بازرگانی می بایست دارای کد اقتصادی باشند.
در ادامه ثبت کریم خان مواردی را که شامل تخلفات شماره اقتصادی می باشد را برای شما تشریح می نماید.

تخلفات شماره اقتصادی شامل چه مواردی می باشد؟

پس از به ثبت رسیدن شرکت یا موسسه و صدور آگهی تأسیس آن می بایست ظرف مدت دو ماه در خصوص دارایی های شرکت پرونده تشکیل داده و نسبت به دریافت شماره اقتصادی مبادرت ورزد.از آن جهت دریافت کد اقتصادی مهم می باشد که در صورت عدم ارائه آن مرتکب تخلف شده و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های وابسته آن قادر خواهند بود در خصوص فرد متخلف تصمیم گرفته و وی را به محرومیت از ارائه هر نوع تسهیلاتی مجازات کنند.
در صورت عدم قید شماره اقتصادی در صورتحساب های یک شرکت یا عدم اجرای صحیح قوانین اداره مالیات ،در حوزه شماره اقتصادی تخلف بوده و فرد خاطی مطابق مقررات به مجازات محکوم خواهد شد.

جرائم متخلفین در شماره اقتصادی

  • چنانچه افرادی که برای نخستین بارکد اقتصادی دریافت ننمایند و یا مقررات مربوط به شماره اقتصادی را رعایت نکنند،مطاب قانون ملزم به پرداخت 2 برابر سود معاملات که انجام داده اند خواهند شد.
  • در صورت تخلف شرکت در مرتبه دوم و امتناع وی از قید شماره اقتصادی و عدم تسلیم آن به اداره مالیات ،به مدت 3 ماه مکان فعالیت اقتصادی او پلمپ می گردد.
  • در صورت در مرتبه سوم ،شخص خاطی به مدت 3 تا 6 ماه محکوم به حبس می گردد.حکم مذکور برای کلیه مدیران حقوقی نیز اجرا خواهد شد.

افراد مکلف به دریافت شماره اقتصادی

  1.  کلیه اشخاص حقوقی که در قلمرو فعالیتشان در حوزه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی می باشد.

کلیه اشخاص حقیقی که در حوزه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعال می باشند.

اشخاص حقیقی ملزم به دریافت پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بود ه و می بایست دارای مکان فعالیت تجاری و شرایط مورد نیاز جهت دریافت شماره اقتصادی باشند .
به منظور دریافت برگه ی کد اقتصادی ،درمرحله اول باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی جهت شرکت مد نظر اقدام نمود.در صورتیکه اشخاص حقیقی یا حقوقی مذکور پرونده مالیاتی ر اتشکیل ندهند در مقابل قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته خواهند شد .

افراد غیر مکلف به دریافت شماره اقتصادی 

1. مساجد و تکایا
2. افراد حقیقی که قلمرو فعالیتشان درحوزه هنری مانند فیلمسازی و امور مرتبط،طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری می باشد.
3. اشخاص حقیقی که قلمرو فعالیتشان در حوزه تحقیق و یا مشاوره فنی مانند اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد.
4. اتحادیه های امور صنفی( مطابق مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی،اتحادیه های به فعالیت های اقتصادی مجاز نمی باشند.)
5. اشخاص حقیقی که در زمینه پیمانکاری فعالیت دارند و دارای شرایط مذکور در بند(الف-2) این دستورالعمل نمی باشد و تنها در صورتکه بهای پیمان و یا مبلغ دریافتی تمامی پیمان های آن ها در یکسال شمسی حداکثر پنجاه میلیون ریال باشد مکلف به اخذ شماره اقتصادی نمی باشند.

ثبت کریمخان در ادامه مطالب مدارکی که به منظور درخواست برای شماره اقتصادی مورد نیاز می باشد را برای شما عزیزان عنوان می نماید.

مدارک لازم جهت درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی:

  • درخواست کتبی شخص.
  • فتوکپی از کلیه ی صفحات مدارک شناسایی.
  • سه قطعه عکس 2*3 متقاضی(3 قطعه)
  • فتوکپی از پروانه کسب.
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
  • پرداخت  مبلغ 10000 ریال و تقدیم فیش پرداختی.

    مدارک لازم جهت درخواست شماره اقتصادی اشخاص حقوقی:

  • درخواست کتبی شرکت.
  • کپی از کلیه ی صفحات شناسنامه.
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  • روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن عنوان شده باشد.
  • تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال.بعد از اینکه مدارک فوق را فراهم و فرم اطلاعاتی هویتی اشخاص حقیقی را امضاء نمودید ،مدارک را به حوزه مالیاتی مربوطه تقدیم نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *