به موجب قانون چه کسانی می توانند طرح صنعتی ثبت کنند ؟

به موجب قانون چه کسانی می توانند طرح صنعتی ثبت کنند ؟


از دیدگاه قانون ثبت اختراعات ، علائم تجاری و طرح های صنعتی ، هر نوع ترکیب رنگ ها یا خطوط و هرنوع شکل سه بعدی با رنگ ها ، خطوط و یا بدون آن ، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را عوض کند ، طرح صنعتی می باشد. ( ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، علائم تجاری و طرح های صنعتی )

به موجب قانون چه کسانی می توانند طرح صنعتی ثبت کنند ؟

• مطابق قانون ، چه افرادی می توانند طرح های صنعتی را به ثبت برسانند ؟

فردی که طرح را ایجاد کرده است یا چنانچه وی به موجب یک قرارداد استخدام یا فروش به کارفرمای او تعلق پیدا کرده باشد ، می تواند ثبت طرح را درخواست کند .

طرح های صنعتی هنگامی قابل ثبت می باشند که تازه و یا اصیل باشند . طرح های صنعتی هنگامی جدید هستند که به وسیله ی منتشر شدن به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هرروش دیگر قبل از تاریخ تحویل اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ بخشی از جهان برای عموم فاش نشده باشند . ( ماده 21)

درصورتی که اداره مالکیت صنعتی تعیین نماید شرایط قانونی اعمال شده است طرح های صنعتی را ثبت و آگهی مرتبط را انتشار و گواهی ثبت آنها را به نام درخواست کننده صادر می نماید در غیر این حالت اظهارنامه را ردشده اعلام می نماید.

مطابق ماده 29 ، هر شخصی که نفع می برد ، اختیار این را دارد از دادگاه ،باطل شدن ثبت طرح صنعتی را تقاضا نماید . در این حالت می بایست ثابت کند که یکی از شرایط درج شده در مواد 20 و 21 رعایت نشده است و یا شخصی که طرح صنعتی به اسم او ثبت شده پدید آورنده آن طرح یا قائم مقام قانونی او نمی باشد .

  • حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی ، مدت اعتبار و تمدید ان مطابق زیر می باشد :
  • الف- بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد ، توسط اشخاص ، به شرط رضایت مالک آن می باشد .
  • ب- استفاده از یک طرح صنعتی ثبت شده شامل ساخت ، فروش و وارد کردن اقلام دارای آن طرح صنعتی
  • ج- صاحب طرح صنعتی ثبت شده ، می تواند علیه فردی که بدون رضایت او اعمال ذکرشده در بند ب این ماده را انجام دهد یا مرتکب کاری شود که به عادت موجبات تجاوز آینده را آماده کند ، در دادگاه شکایت نماید.
  • د- مدت معتبر بودن طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تحویل اظهارنامه ثبت آن می باشد . این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله پشت سر هم دیگر بعد از پرداخت هزینه مربوط تمدید کرد. پس از منقضی بودن هر دوره که از پایان دوره آغاز می شود ، یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همین طور جریمه تاخیر لحاظ می شود.

” ارائه خدمات تخصصی شامل ثبت شرکت ، ثبت برند و اخذ جواز در دپارتمان تخصصی ثبت شرکت کریم خان “

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *