برای تشکیل شرکت چه شرایطی لازم است ؟


تشکیل شرکت

شرکت تجاری سازمانی است که بین دو یا چند نفر تشکیل می گردد که در آن هر کدام سهمی به شکل نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا عملیات تجاری انجام داده و منافع و زیان های بوجود آمده را میان خود تقسیم کنند.

شرکت های تجاری به هفت قسم تقسیم می شوند که عبارتند از :

  1. شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
  2. شرکت تضامنی
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

برای تشکیل شرکت ، باید شرایط عمومی و اختصاصی آن محقق نمود.

ثبت کریم خان در این مقاله به بررسی این شرایط می پردازیم.

شرایط عمومی تشکیل شرکت

در قانون مدنی برای هر معامله چهار شرط کلی و عمومی و اساسی مشخص شده است که در تمامی قراردادها و معاملات و تعهدات از قبیل عقود معین و غیرمعین میبایست رعایت گردد که به آن ها شرایط اساسی صحت معامله می گویند.

همانگونه که که ماده 190 قانون ذکر شده این گونه می گوید.

برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است :

  1. قصد و رضای آن ها
  2. اهلیت طرفین
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد.
  4. مشروعیت جهت معامله

لذا عناصر اصلی قراردادهای تجاری همان شرایط اساسی صحت معاملات است زیرا در تجارت هم طرفین معامله :

  • الف : باید نیت انجام معامله ای را داشته و راضی هم باشند .زیرا هیچ تاجر یا شرکتی نمی تواند جنسی را بدون رضایت مالک و یا متصرف آن خریداری نماید یا کسی را مجبور به خرید آن کند.
  • ب: اهلیت طرفین معامله

در کل مسائل حقوقی مورد عمل قرار می گیرد اعم از اینکه بیع مدنی باشد یا بیع تجاری. به این سبب هر تاجری هم در زمان بستن قراردادهای تجاری میبایست دارای اهلیت استیفاء باشد ( سفیه ، دیوانه و ورشکسته نباشد ) زیرا در صورتی کهیکی از طرفین معامله تجاری به جنون مبتلا شده باشد معامله با او مجاز نیست زیرا طرفین معامله برای انجام آن میبایست اهلیت داشته باشند، و آدم محجور مجاز به انجام معامله نیست.

  • ج: موضوع معامله هم باید معین باشد .

یعنی تاجر یا شرکت تجاری بداند چه کالایی را خریده و یا می فروشد . فرش، پسته و خشکبار یا مواد غذایی و یا پارچه و قطعات و لوازم ماشین و …

  • د: مشروعیت جهت معامله

یعنی خرید و فروش و دیگر عملیات تجاری میبایست دارای مشروعیت باشد به این معنی که خلاف موازین قانونی و شرعی نباشد. در غیر اینصورت این معامله فاقد اعتبار است. اما شایان ذکر است که مضاف بر موارد یاد شده که پایه و اساس هر قراردادی را تشکیل می دهند برای هر قرارداد تجاری با توجه به نوع و اهمیت و ماهیت و محتوای آن هم شرایط دیگری هم وجود دارد که در زمان انعقاد میبایست مورد توجه قرار گیرد.

شرایط اختصاصی تشکیل شرکت

عوامل مشخصه شرکت های تجاری به قرار ذیل است :

  • الف: همکاری بین دو یا چند نفر
  • حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت 2 نفر و در شرکت سهامی خاص 3 نفر می باشد.
  • ب: آوردن حصه

شرکت های تجاری شخصیت حقوق می باشند.شرکاء با همکاری و آوردن سرمایه،یک شخصیت حقوقی را به وجود می آورند که این شخص حقوقی صاحب سرمایه می گردد و دارایی به این شخص انتقال می یابد.
شایان ذکر است، آورده شرکاء اغلب به صورت پول است ، لیکن ممکن است این آورده در مواردی به صورت غیرپولی و غیرنقدی باشد. اما به عنوان یک ضابطه کلی باید به این امر توجه داشت که اگر آورده شرکاء غیرنقد باشد، میبایست قابلیت تحویل و ارائه را داشته باشد.

  • ج: اقدام به عملیات بازرگانی

شایان ذکر است که موضوع شرکت مدنی معاملات غیر تجاری می باشد ،در حالی که موضوع شرکت های تجاری معاملات تجاری می باشد.

  • د: تقسیم سود و زیان

یکی از ویژگی های شرکت های تجاری مضاف بر همکاری شرکاء،جستجوی سود و تقسیم آن میان شرکاء می باشد.سود به معنای دارایی می باشد که به دارایی موجود شرکاء در شرکت افزوده می شود.از نظر حقوقی،صرفه جویی هم ممکن است سود تلقی شود.همچنین، یکی از ویژگی های شرکت های تجاری و مدنی، تقسیم زیان میان شرکاء می باشد.به عبارتی ،زیان میبایست به عهده شرکاء و به نسبت سرمایه ایشان باشد.تقسیم زیان از مسائل اساسی شرکت می باشد.لازم به ذکر است، نحوه ی تقسیم سود و زیان در شرکت های تجاری بر اساس نوع شرکت ها متفاوت است و بر مبنای مسئولیت شرکا انجام می گیرد.در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

همکاران ما در ثبت کریم خان، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *