انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی


توضیحاتی در خصوص انواع کارت بازرگانی

موسسه حقوقی ثبت کریم خان لازم می داند در خصوص انواع کارت بازرگانی به شرح مطالبی بپردازد.اینگونه به نظر می رسد که جهت اغاز بحث،در ابتدا ضروری می باشد تا اشاره ی اندکی به  تعریف کارت یاد شده نماییم.آنگاه انواع کارتهای بازرگانی و ویژگی های هر کدام از آن ها را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهیم.

 

انواع کارت بازرگانی

تعریف کارت بازرگانی

طبق مقررات گمرکی کشور،کارت بازرگانی مجوزی است که مالک آن،از قبیل فرد حقیقی و حقوقی این اختیار را دارد که با داشتن آن، به تجارت در زمینه ی واردات و صادرات کالا مبادرت ورزد.در ایران فقط بازرگانانی این اختیار را دارند در واردات و صادرات مشغول باشند که کارت بازرگانی داشته باشند.

این کارت به وسیله ی شعبه های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام درخواست کنندگانی که واجد شرایط باشند صادر می شود.صادرنمودن کارت بازرگانی مشروط بر آن می باشد که بازرگانان موسسه و یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت نموده باشند.بازرگانانی که درخواست صادر نمودن کارت بازرگانی می کنند می بایست برمبنای فرم های چاپ شده توسط اتاق بازرگانی اطلاعات مرتبط با تجارت خویش را به اتاق بازرگانی تحویل دهند و از جانب دو شخص از اعضای اتاق بازرگانی معارفه گردند.صادر نمودن کارتهای بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله می باشد،یعنی در حالتی بازرگانان خارجی کارت بازرگانی اخذ می نمایند که کشور آن ها هم به بازرگانان ایرانی مجوز فعالیت بازرگانی دهد.

زمان اعتبار کارت مذکور حسب تقاضای درخواست کنندگان از یک تا پنج سال می باشد که در صورت تایید به وسیله ی وزارت بازرگانی دارای اعتبار است.

ثبت کریمخان در خصوص کاربردهای کارت بازرگانی به شرح توضیحاتی می پردازد.

واردات از مناطق آزاد،صادرات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی،صادر نمودن ویزای تجاری،صادر نمودن گواهی مبدا،عضویت در اتاق بازرگانی،رابطه با تجار خارجی ،تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهان،شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی ،اقدام به امر صادرات و واردات کالا به شکل تجاری،اقدام به حق العمل کاری در گمرک،ثبت سفارش و ترخیص کالا.

شرایط صدور کارت بازرگانی به صورت ذیل است

  • دارا بودن تابعیت ایران ( در مورد فرد حقیقی)
  • برگه ی خاتمه ی خدمت یا معافیت از خدمت.
  • دارا بودن حساب بانکی با اعتبار.
  • فاقد سوء پیشینه ی ورشکستگی.
  • فاقد محکومیت کیفری.
  • دارا بودن سه سال سابقه در زمینه ی فعالیتهای تجاری یا تولیدی که به وسیله ی دو فرد از صاحبان کارت تصدیق شده باشد.
  • تسلیم مدرک تحصیلی دانشگاهی.
  • دارا بودن محل کارقانونی و مناسب با فعالیت.
  • دارا بودن مجوز تولید از یک وزارتخانه تویدی.
  • تسلیم اظهارنامه ثبتی.

گونه های کارت بازرگانی

1- کارت بازرگانی تجاری

مطابق تعریف گمرک،کارت بازرگانی مجوزی می باشد که صاحب آن چه فردی حقیقی باشد چه فردی حقوقی،این اختیار را دارد با داشتن آن مبادرت به تجارت در زمینه ی واردات و صادرات کالا نماید.این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد،حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را شامل می گردد.

2- کارت بازرگانی خدماتی

کارت مذکور،برای افراد حقوقی که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی هستند صادر می گردد.بدیهی است مالکان این کارت فقط در در رابطه با فعالیت خود می توانند کالا واردکنند.

3- کارت بازرگانی موردی

این کارت،منحصرا برای افراد حقیقی و حقوقی که فقط یک مرتبه درخواست ترخیص کالاهای خود نموده اند صادر می شود.

4- کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی

این گونه کارت،برای افراد حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی را دارا می باشند صادر می گردد.مالکان این کارت می توانند منحصرا تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه لازم تولید خود را وارد کرده و بعد از تولید صادر کنند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *