اتاق بازرگانی ایران و کانادا

اتاق بازرگانی ایران و کانادا


اتاق بازرگانی مشترک

اتاق بازرگانی عبارت است از تشکلاتی که در آن بازرگانان عمده و صاحبان صنایع سعی در تامین منافع خود به منظور هماهنگی فعالیت هایشان با نهادهای حکومتی دارند. چگونگی تشکیل اتاق های مشترک بدین شیوه است که تعدادی از افرادی که به امور تجاری علاقمند می باشند،تقاضای ایجاد شورای اتاق مشترک میان دو کشور، با یک کشور از اتاق می نمایند.

اتاق بازرگانی ایران و کانادا

تاریخ تاسیس و سوابق اتاقهای بازرگانی در کلیه ی نقاط جهان حاکی از آن است که هدف اصلی این اتاق بازرگانی ایجاد روابط تجاری بهتر با بازرگانان سایر کشورها و رفع مشکلات پیش روی تاجران و سهولت در روند معاملات آنها و بازگشایی درب های بازارهای خارجی برای تولیدات داخلی کشور می باشد.

در دنیای کنونی اکثر اتاق های بازرگانی با محفوظ نگاه داشتن هدف اصلی، مأموریتهایی را در جهت پایه گذاری و اصلاح حلقه های ابتدایی تولید تا صادرات به انجام می رساند و با انجام این وظایف،به هدف اصلی که توسعه ی صادرات و واردات و سهولت در آن است،نیل می کند.

در این مطلب ثبت کریم خان به بررسی اتاق بازرگانی ایران و کانادا می پردازد.

اتاق مشترک ایران و کانادا

از جمله اتاق های بازرگانی مشترک ایران،اتاق بازرگانی ایران و کانادا می باشد.کانادا از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD ) و گروه 8(G8 ) است که از سالم ترین سیستم های تجاری در میان کشورهای صنعتی است.

اتاق بازرگانی ایران و کانادا از تاریخ آذر ماه 1371 به وسیله ی گروهی از تجار و مالکان صنایع شروع به فعالیت نمود و تحت حمایت روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و وزیر محترم وقت بازرگانی و نیز سفیر محترم وقت کانادا در تهران و گروهی که در این زمینه فعالیت می نمایند،اساسنامه اتاق بازرگانی تدوین و به دنبال آن اولین مجمع عمومی با حضور تمامی موسسین در شهریور ماه 1372 در محل اتاق بازرگانی،صنایع و معادن ایران تشکیل یافت.در شهریور همان سال هیات موسس به صورت رسمی و تایید مجمع عمومی ،هیات مدیره ای که شامل هیات مدیره افتخاری و هیات مدیره موظف ،تعیین و اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا تشکیل نمودند و در نهایت اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا در تاریخ 1372/10/7 در اداره ثبت شرکت ها ثبت وشروع به فعالیت کرد.از آن جهت که اتاق بازرگانی ایران و کانادا از اهمیت ویژه ای برخوردار است،اتاق ایران نخستین بار محل استقرار اتاق مشترک را در ساختمان اتاق ایران مجهز کرده و به این صورت اتاق فعالیت خود را مطابق اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه شروع نمود.

عمومأ اعضای اتاق بازرگانی شامل صادر کنندگان و وارد کنندگان کالاهای متنوع سنتی،صنعتی،کشاورزی،،مهندسین مشاور،پیمانکاران و حقوقدانان ،وکلای دادگستری ،نمایندگان شرکت های کانادایی و شرکت های کانادایی مقیم ایران است.

خدمات اتاق بازرگانی ایران و کانادا به اعضاءبه موجب اساسنامه 

  •  ارائه اطلاعات بازرگانی
  • فرستادن هیئت های بازرگانی و اقتصادی به کانادا
  • ارسال نشریه و خبرنامه اتاق بازرگانی
  • مشارکت اعضاء در نمایشگاه هایی که اتاق اجرا می نماید
  • معرفی به سفارت کانادا برای دریافت ویزای تجاری ،چنانچه دارای دعوت نامه تجاری باشند
  • دعوت از اعضاء در نمایشگاه های که اتاق بازرگانی اجرا می نماید
  • دعوت از اعضایی که مایل به مشارکت در کمیسیون های اتاق هستند:

کمیسیون مبادلات(صادرات و واردات)

کمیسیون امور نمایشگاهی و حمل و نقل و توریسم

کمیسیون طرح و برنامه و ساختار

کمیسیون انتشارات و اطلاعات

کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی

توسعه روابط تجاری ایران و کانادا دردوران پساتحریم

باید گفت ،بر خلاف سردی روابط بین دو کشور در دوران تحریم،در دوران پساتحریم، کانادا به شرکای عمده ی تجاری ایران اضافه شد و اقدام به بازسازی روابط تجاری خود را با ایران کرد.چنانچه امروزه علاء میر محمد صادقی،رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا،از سفر هیات تجاری از ایران جهت گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور به دنبال لغو تحریم های کانادا بر علیه ایران خبر داده است. طبق جزئیات تجارت روزانه ایران که در سامانه اطلاعاتی گمرک انتشار یافته،اقلام عمده وارداتی ایران در روز 21 بهمن ماه سال 94 به شرح ذیل است:

ذرت دامی،ماشین آلات معدن،محصولات آهن یا فولاد،لوبیای سبز،موز سبز تازه یا خشک.

همچنین در این روز فراوان ترین کالاهای صادراتی ایران به این شرح می باشد:

آهن یا فولاد،گازهای نفتی مایع شده،پروپان مایع شده و پلی اتیلن گرید فیلم در همین خصوص بررسی جزئیات تجارت روزانه نیز بیان می دارد که این کشور در فهرست 10 کشور مبدا عمده واردات ایران در روز 21 بهمن سال 94 قرار دارد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *