اتاق بازرگانی ایران و چین

اتاق بازرگانی ایران و چین


شرح جامع اتاق بازرگانی ایران و چین

موسسه حقوقی کریم خان به توضیحاتی در خصوص اتاق بازرگانی ایران و چین اشاره میکند.کشور چین دومین اقتصاد بزرگ جهان را داراست و در اقتصاد جهانی نقش یک بازیگر مهم را ایفا می کند که همچنان توسعه اقتصادی این کشور ادامه دارد.با وجود اینکه اقتصاد کشور چین ادامه دار می باشد و لزوم افزایش روابط تجاری با این کشور، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،بعد از تفاهمی که صورت گرفته است با شورای توسعه تجارت خارجی چین در مورخ 80/9/29 فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد. طریقه ی ایجاد اتاق های مشترک به این شکل می باشد که تعدادی از مشتاقان به فعالیت در امور تجاری با یک کشور از اتاق درخواست می کنند که میان دو کشور شورای اتاق مشترک شکل گیرد. هدف از شکل گیری اتاقهای مشترک،اسان سازی روابط تجاری میان دو کشور می باشد. اتاق ها تلاش دارند تا سطح روابط میان بازرگانان دو طرف از طرق متفاوت مثل برگزاری سمینارها و شرکت در نمایشگاه ها را گسترش دهند.

 

اتاق بازرگانی ایران و چین
اتاق بازرگانی ایران و چین

مطابق ماده ی 1 اساسنامه ی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین،اتاق بازرگانی ایران و چین، موسسه ای غیرتجاری و غیرانتفاعی می باشد که به منظور رشدوتوسعه بازرگانی و روابط اقتصادی و صنعتی میان ایران و چین تشکیل شده است و به هیچ عنوان مقصود انتفاعی ندارد.اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با عنایت به ماده پنج قانون اتاق بازرگانی،صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب 1369/12/05 وابسته به اتاق ایران می باشد. با این وجود نسبت به اعمال خود مسئولیت حقوقی جداگانه ای دارد.این اتاق تابعیت ایرانی دارد که مرکز آن در تهران –ایران است.مطابق ماده ی 2 اساسنامه،هیات مدیره در مشخص و تغییر نمودن مرکز اتاق در سطح شهر تهران اختیارات تام دارد و هرنوع تغییر مکان را در روزنامه کثیرالانتشار منتخب،آگهی خواهد کرد.زمان فعالیت اتاق از مورخ تاسیس نامحدود می باشد.

اتاق دارای مهری به زبان فارسی و انگلیسی به نام اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین می باشد.در قالب مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور چین،اتاق می تواند در صورت لزوم و با تصویب هیات مدیره شعب و یا نمایندگی و یا نمایندگی هایی در کشور چین تاسیس نماید.تشکیل دفتر و یا شعبه در خارج از کشور با هماهنگی اتاق ایران شکل می گیرد.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مفاد اساسنامه ذکر شده را قبول کنند،با رعایت نمودن کلیه ی قوانین و ضوابط و آیین نامه مربوطه می توانند به عضویت اتاق درآیند اعضای ایرانی اتاق می بایست پیش از این به عضویت اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران با لااقل سه سال سابقه پذیرفته شده و یا کارت معتبر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را داشته باشند.(در حالات استثنا با تصویب هیات مدیره عضویت حتمی می گردد).

موسسه حقوقی ثبت کریمخان به عمده ترین اقدامات اتاق ایران وچین می پردازد:

پراهمیت ترین ترین اقدامات اتاق ایران و چین

  • کسب آشنایی بیشتر شرکت های چینی و ایرانی
  • راهنمایی اعضای اتاق با تجارت با چین
  • روش های برقراری روابط تجاری را در اختیار اعضای گروه قرار می دهند.

مقاصد و وظایف اتاق بازرگانی ایران و چین

جهت رسیدن به مقاصدی که در اساسنامه اتاق بازرگانی ایران و چین پیش بینی شده است،اتاق به فعالیت های ذیل اقدام می نماید:

  • گرداوری و ارزیابی وبررسی اطلاعات آماری مفید در خصوص امور تجاری، صنعتی و اقتصادی در کشور و قرار دادن آن اطلاعات در اختیار تقاضا کنندگان ایرانی وچینی.
  • گسترش مبادله های هیات های نمایندگی بازرگانی،صنعتی و اقتصادی میان ایران و چین
  • تعاون با سازمانها و و مقامات صلاحیتدار ایران و چین در اجرای اموری که مقصود از آن ها ترغیب رشد روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور می باشد.
  • ایجاد سمینارها، کنفرانسها و سخنرانی ها در خصوص امور تجاری و گسترش روابط صنعتی و اقتصادی و تبادل تکنولوژی میان آن ها.
  • ایجاد زمینه های سرمایه گذاری صنعتی و بازرگانی در کشور و همکاری در اجرا و اداره نمایشگاهها و بازارها، کمک به مؤسسات، سازمانها و افراد حقیق و حقوقی ایرانی و چینی.
  • برطرف نمودن کشمکش های حاصل از روابط بازرگانی، اقتصادی و صنعتی میان افراد حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی.
  • منتشر نمودن نشریه اطلاعاتی درموضوعات اقتصادی و صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در کشور دارای قوانین، مقررات بازرگانی، صنعتی آنها.
    مطابق ماده ی 13 اساسنامه،هیات مدیره می تواند به یکی از دلایل ذیل از عضویت اعضای اتاق خارج شود:
  • نپرداختن حق عضویت
  • فوت فرد حقیقی یا منحل شدن فرد حقوقی عضو اتاق
  • رعایت نکردن قوانین اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و هیات مدیره و چشم پوشی کردن مصالح و شئون وهنجارهای اتاق و عدم دقت وتوجه به تذکرهای هیات مدیره در این زمینه
  • تمدید نکردن کارت عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  • اعلام رسمی مقامات قضایی

نکته:

  1. تصمیم گیری هیات مدیره در خصوص به پایان رسیدن عضویت مسلم می باشد.
  2. به پایان رسیدن عضویت اجازه ای برای باز پس گیری حق عضویت پرداخت شده رانمی دهد.

ارکان اتاق بازرگانی ایران و چین

  • مجامع عمومی ( عادی و فوق العاده)
  • مجمع عمومی عادی سالانه، هرسال یکبار طی زمان چهار ماه پس ازخاتمه سال مالی و در صورت نیاز به شیوه فوق العاده ایجاد می گردد.
  • هیأت مدیره:هیأت مدیره به وسیله ی مجمع عمومی عادی برای سه سال گزینش می گردد که تشکیل شده از یازده عضو می باشد که نه عضو اصلی و دو عضو آن علی البدل است و گزینش مکرر اعضای هیأت مدیره مانعی ندارد.
  • بازرسان

مجمع عمومی عادی سالیانه برای هر سال مالی شخصی به عنوان بازرس اصلی و شخصی را به عنوان بازرس علی البدل گزینش می کند. بازرس اصلی اتاق، گزارش خود را در خصوص فعالیت های مالی اتاق، حداکثر 45 روز پس از انتهای سال مالی به منظور طرح و رشد در مجمع عمومی عادی هر سال به هیأت مدیره ارائه می نماید.
عضویت در اتاق مشترک به خصوص اتاق بازرگانی ایران و چین برای فعالان تجاری مزیت های بسیار زیادی دارد. اطلاع یافتن از قوانین و ضوابط این اتاق،از قبیل ملزومات عضویت در این اتاق است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *