نکات کلیدی در انتخاب نام شرکت


هر شرکت میبایست دارای نام مخصوص به خود باشد.اسم شرکت در حقیقت مشخصه ای است که هویت آن را مشخص می کند و تشخیص آن را از دیگر شرکت ها،میسر می کند.بعد از ثبت نام شرکت،قانون شرکت را به این نام،به عنوان یک شخص حقوقی شناخته حمایت می کند.به منظور تعیین نام شرکت موسسین باید ابتدا رضایت اداره ثبت شرکت ها را جلب کنند.

از آن جا که شخصیت حقیقی شرکاء از شخصیت حقوقی و تجاری آن ها مجزاست،معمولاً اسم شرکت غیر از اسم حقیقی یا تجارتی شرکاء انتخاب می شود و قانون تجارت هم تاکید موکدی در این باره دارد که شرکت تحت اسم مخصوصی تشکیل خواهد شد.اسم مخصوص شرکت های تجارتی شامل اصولاً دو بخش دارد :

  1. بخش اول که مبین نوع شرکت است.
  2. بخش دوم که مبین اسم شرکت است.

نوع شرکت در خصوص همه شرکت ها یکسان می باشد.مانند شرکت سهامی،شرکت نسبی،شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت تضامنی اما درباره اسم شرکت بسته به اینکه شرکت شخصی(اشخاص)یا سرمایه ای باشد متفاوت می باشد.در شرکت های شخصی میبایست اسم حداقل یکی از شرکاء در اسم شرکت ذکر شود که شریک ضامن نام دارد.

چنانچه در شرکت سرمایه ای ذکر نام شریک(که شریک عادی نام دارد) ممنوع می باشد.در شرکت های شخصی مانند شرکت های تضامنی و نسبی مسئولیت شرکاء نامحدود و به کل یا بخشی از تعهدات شرکت تسری دارد به همین دلیل باید اسم شریک یا شرکایی که ضامن تعهدات یا بدهی شرکت خواهند بود مشخص باشد، ولی در شرکت های سرمایه ای که مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه(میزان آورده) آن ها است و بیشتر از آن،هیچ تعهد یا مسئولیتی ندارند نباید اسم هیچ یک از شرکا قید گردد.چرا که در صورت درج نام یکی از شرکاء در اسم شرکت،شریک ذکر شده ضامن تلقی به حساب می آید و ناخواسته مسئول تعهدات شرکت خواهد بود.

قانون تجارت درباره با نام انواع شرکت های تجاری مقرراتی دارد که ثبت کریم خان در ادامه بدان اشاره می نماید.

براساس ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی با اسم مخصوصی تشکیل می شود.در اسم شرکت تضامنی باید عبارت”شرکت تضامنی” و لااقل اسم یک نفر از شرکا قید گردد.چنانچه اسم شرکت مشتمل بر اسامی کلیه شرکا نباشد میبایست پس از اسم شریک یا شرکایی که قید شده است،عبارتی از قبیل”و شرکا” یا “و برادران” ذکر گردد.

در شرکت های سهامی عام،عبارت”شرکت سهامی عام” و در شرکت های سهامی خاص، عبارت”شرکت سهامی خاص” میبایست قبل یا بعد از نام شرکت و بدون فاصله با آن،به طور روشن و خوانا قید گردد.می توان گفت که هر گاه براساس مقررات عمل نگردد و اسم شرکت بدون قید”سهامی عام” یا “سهامی خاص” باشد،شرکت تضامنی به حساب می آید و احکام درباره شرکت های تضامنی درباره آن اجرا خواهد شد.
در اسم شرکت مسئولیت محدود،حتما مسئولیت محدود ذکر شود وگرنه در برابر اشخاص ثالث تضامنی به شمار می رود و تابع مقررات آن خواهد بود.نام شرکت نباید متضمن نام هیچ کدام از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که اسمش در اسم شرکت آورده شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)

در ادامه موسسه حقوقی و ثبتی کریم خان نکات کلیدی و اساسی در رابطه با انتخاب نام شرکت را در اختیار شما قرار می دهد.

نکات کلیدی و اساسی در رابطه با انتخاب نام شرکت

  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد میبایست قبل از اراه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به دریافت مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک ارائه دهند.
  • براساس دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد.بنابراین مرجع ثبت شرکت ها نام های خارجی را نمی پذیرد مگر این که اجازه از سمت وزارت صادر شده باشد.
  • جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب می باشد.
  • پیش از این ثبت نشده باشد.
  • در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص مورد استفاده قرار گیرد.

(اسم خاص،اسمی است که تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و همه را شامل نمی شود)

اسم خاص به چهار دسته تقسیم می شود:

  1. اسم مخصوص انسان ها(مانند کیانوش)
  2. اسم مخصوص حیوان ها(مانند رخش)
  3. اسم مخصوص مکان های مختلف جغرافیایی(مانند شیراز)
  4. اسم مخصوص اشیایی که بیشتر از یکی نیستند.(مانند کوه نور)
  • نام شرکت نباید محدود کننده حوزه فعالیت شرکت باشد.
  • نام شرکت نباید لاتین باشد.
  • برای انتخاب نام شرکت،نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد.
  • اسم پیشنهادی اشخاص حقوقی(انتخاب نام شرکت)در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
  • اسم هایی که متعلق به تشکیلات دولتی و کشوری هستند.
  • اسم هایی که مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
  • نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ مختص دولت باشد از جمله ایران،کشور،ناجا،مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
  • زمانی که در یک نام پیشنهادی،ترکیبی از دو واژه فارسی،تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.در صورتی که تفاوت اسم پیشنهادی با اسم ثبت شده فقط در استفاده از پسوند جمع(نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
  • در صورتی که نام شخصیت حقوقی به صورت مقید به ثبت رسیده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به شکل مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
  • واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند،پذیرفته نمی شوند.
  • اضافه کردن کلمات توصیفی از جمله اصل،نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی گردد.
  • اضافه کردن اعداد به نام هایی که دارای سابقه ثبت هستند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به شکل حروفی باشد.

مهلت اعتبار اسم تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می شوند نامحدود است.چنانچه اسم تایید شده شخص حقوقی در حال تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام دارای اعتبار است.این مدت برای شرکت های سهامی عام،6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.

در صورت مشاوره و پیشنهاد نام شرکت ،با کارشناسان با تجربه ما در ثبت کریم خان در ارتباط باشید.

ثبت شرکت کریم خان،همراهی مطمئن در امور ثبتی شما

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *