نحوه درخواست ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها


در این مقاله ثبت کریم خان قصد دارد در خصوص نحوه درخواست ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای بوجود آمدن فضایی مطلوب و مساعد ، رسیدگی به چگونگی تشکیل شرکت ها کاری ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد. ثبت شرکت هم در واقع نوعی رسیدگی می باشد که متصدیان امر انجام می دهند تا معلوم شود آیا برای بوجود آوردن این شخصیت حقوقی دقت لازمه شده و مقررات رعایت شده یا نه.مرجع ثبت شرکت ها در تهران ” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ” و در خارج از تهران ” اداره ثبت اسناد و املاک ” مرکز اصلی فعالیت شرکت می باشد که دفتری مخصوص برای ثبت شرکت ها اختصاص داده است.چنانچه در محل مربوطه ، ثبت اسناد نباشد ، دفاتر اسناد رسمی یا دفتر دادگاه مرجع ثبت خواهد بود .

از این تمامی عملیات ثبت صرفاَ به شکل سنتی به شکل حضوری و به شکل دفتری رایج بود اما این روزها جهت جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان متقاضیان ، با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها ، بخش عمده ای از مراجعات ارباب رجوع به شکل غیر حضوری و بواسطه.. سامانه به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir انجام می گیرد.

چگونگی درخواست ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها

  1. تهیه و تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت شامل اطلاعات اساسی مانند نام ، نوع فعالیت ، مرکز اصلی ، تابعیت ، میزان سرمایه و …
  2. تهیه ، تدوین ، امضاء اساسنامه و شرکتنامه
  3. تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی که به امضای اعضاء رسیده باشد.
  4. دریافت رسید بانکی در خصوص سپرده شرکت در حال تاسیس
  5. تهیه فهرست سرمایه غیر نقدی ( با قید زمان تعهد )

برای ثبت شرکت ، باید به پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه فرمایید.( بخش پذیرش درخواست ثبت شرکت )

فرمی را خواهید داشت که میبایست گام به گام آن را کامل کنید و مدارک لازم را در آن آپلود کنید.اطلاعات مربوط به متقاضی اولین موضوعی می باشد که در این فرم ها باید نوشته شود. (شامل نام متقاضی ،نام خانوادگی متقاضی ، تابعیت متقاضی ، سمت متقاضی ، شماره ملی متقاضی ، شماره همراه متقاضی )

در مرحله بعدی میبایست 5 نام برای شرکت به ترتیب اولویت وارد نمایید ، سپس مدت و موضوع فعالیت ، نشانی شرکت و سرمایه شرکت ، سمت و نام شرکا و سهام هر کدام را ذکر کنید.همچنین در صورت وجود شعبه ، مشخصات شعبه را هم بنویسید و سپس اساسنامه و شرکتنامه را در سامانه آپلود کنید.

در صورتی که اطلاعات درست وارد شده باشد ، در مرحله بعد باید مدارک لازم را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس مذکور در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید.

مدارکی که پس از تکمیل مراحل ثبت از طریق پست باید ارسال شود:

  • دو نسخه از مدارکی که به امضای اعضا رسیده باشد.
  • کپی مدارک شناسایی افراد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری اعضا.
  • یک برگه ازتأیید نام و برگه ی رسید پذیرش اینترنتی.

بعد از ارسال مدارک ، کارشناس حقوقی مدارک را مورد بررسی قرار می دهد و بعد از بررسی ممکن است پرونده ثبت شرکت را رد کند. یعنی پرونده ایرادی دارد که حل نمی شود و میبایست کلیه مراحل از ابتدا طی شود.ممکن هست پرونده نقص داشته باشد که این نقایص می تواند رفع شود.در این صورت میبایست نواقص رفع شود. و حالت دیگر اینکه مدارک هیچ ایرادی نداشته باشند.در این صورت اداره ثبت شرکت ها، از متقاضی برای امضا کردن در دفتر و تطبیق مدارک دعوت می کند تا در مراحل بعدی نسبت به پیش نویس آگهی ثبتی را چاپ کند.

بدین ترتیب، تقریبا کلیه کارها انجام شده است و تنها میبایست آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ گردد که در آن ،نام شرکت، نوع و زمینه ی فعالیت شرکت نوشته می شود. شایان ذکر است که ثبت آگهی در روزنامه رسمی و همچنین پرداخت هزینه آگهی تنها بواسطه پورتال روزنامه رسمی کشوربه شکل الکترونیکی امکان پذیر است.بنابراین بعد از تایید کلیه مدارک و اخذ شماره ثبت شرکت ،به سایت روزنامه رسمی کشور مراجعه کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *