نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت


عدم فعالیت شرکت چیست؟

عدم فعالیت به این معناست که حساب بانک شرکت تأسیس شده حتی برای مصارف شخصی هیچ گردشی نداشته باشد.

” ثبت تغییرات اشخاص حقوقی با ۵ سال عدم فعالیت منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی است.”

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص مفاصا حساب برای شما توضیح می دهد.

مفاصا حساب چیست؟

مفاصا، به معنای تصفیه کردن است و در حقیقت به معنای سندی می باشد که بعد از رسیدگی به حساب شخصی یا مالیات مؤدی مبنی بر تصفیه حساب او به وی می دهند.

جهت اعلام عدم فعالیت شرکت و معافیت مالیاتی به نکات زیر توجه فرمایید :

بعد از ثبت شرکت مشخصات شما بواسطه اداره ثبت شرکت ها به اداره دارایی گزارش می شود ، شما می توانید با رعایت اصول کلی که مختصراً بیان می گردد درصورت عدم فعالیت نیز جریمه مالیاتی ندهید.

  1. طبق ماده ۱۸۴ قانون مالیات های مستقیم ادارات ثبت میبایست در آخرهرماه فهرست کامل شرکت ها و مؤسساتی را که در طی ماه ثبت می شود و تغییرات حاصله در خصوص شرکت ها و مؤسسات موجود و همچنین نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی ثبت شده اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت مؤسسه ارسال کنند. حال باید توجه داشت از زمان ثبت تا زمانی که شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب میبایست طی نامه‌ای کتبی درسربرگ شرکت و با مهر و امضاء به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.
  2. در صورت خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات درسال مورد نظرجزء خرید شرکت به شمار آمده و قابل پیگیری می باشد.
  3. برای عدم فعالیت شرکت، تصمیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت الزامی می باشد. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را در مهلت معین تهیه نمایید.
  4. پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت می باشد. یعنی بابت هر سال مالی حتی درصورت نداشتن فعالیت باید دفاتر قانونی پلمپ شود.
  5. صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و ایشان نیز باید عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.
  6. مراقب حساب بانکی شرکت باشید، فعالیت حساب بانکی به منزله فعالیت شرکت است. البته کارمزدهای بسیار محدود در یکی دو مورد که معمولاً بانک ها به صورت اتوماتیک و بدون اعلام به مشتری انجام میدهند، دیگر وجه ناگزیر ماجرا می باشد که البته آن هم باید محدود باشد.

توضیح : اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل قبول می باشد و نمی توان برای آینده این کار را انجام داد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *