موانع ارائه دفاتر تجاری و مدت زمان قانونی نگهداری از آن

موانع ارائه دفاتر تجاری و مدت زمان قانونی نگهداری از آن


موانع ارائه دفاتر تجاری

در صورتی که تحویل دفاتر تجاری به دادگاه علاوه بر امکان رسیدگی به مورد دعوی ، سبب فوت یا به خطر انداختن منفعت یا منفعت های دیگری می شود . یا اظهار علنی آن بر خلاف نظم یا عفت عمومی یا مصالح عامه یا حیثیت اصحاب دعوی یا بقیه باشد ( به موجب ماده 211 قانون )
آیین دادرسی ، رییس دادگاه یا دادرس یا مدیر دفتر دادگاه ازسمت او در حضور طرفین آنچه را که کافی و ردر خصوص مورد اختلاف است را خارج نویسی می کند .

همین طور درصورتی که دادگاه به تمام دفترنیازی نداشته باشد در این حالت تحویل تمام دفتر به دادگاه مورد نیاز نمی باشد و فقط همان جزء به خصوصی از آن که راجع به مورد اختلاف است می بایست خارج نویسی شود .

مدت زمان قانونی نگه داری دفاتر تجاری

اگر چه قانون تجارت ایران میزان تایم خاصی برای نگه داری دفاتر تجاری تعیین نکرده است لیکن بنا به عرف این مدت ناشی از مفاد بند 11 قانون تجاری فرانسه که میزان زمان نگه داری دفاتر روزنامه ، مراسلات و صورت حسای ها و دارایی را 10 سال مشخص کرده است ، همین زمان در ایران نیز مرسوم تعیین شده است .

مطابق قانون تجارت تاجر وظیفه دارد دفاتر تجاری هر سال را تا 10 سال بعد نگه داری کند آنچنان که در ماده 13 قانون تجارت ذکر شده است ، ” تمامی صادرات و معاملات و واردات در دفاترذکر شده فوق می بایست به ترتیب تاریخ درصفحه های مرتبط نوشته شود . حک کردن و تراشیدن و همینطور جای سفید گذاشتن بیش تر از آنچه که در دفتر نویسی معمول است و در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر می بایست همه ی آن دفاتر را از پایان هر سالی حداقل تا 10 سال نگه دارد “.

” ارائه خدمات حرفه ای ثبتی در کادر تخصصی ثبت شرکت کریم خان “
{ با امکان استفاده از مشاوره و پاسخگویی کاملا رایگان }

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *