قیاس شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص

قیاس شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص


مقایسه شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر توضیح مختصری در خصوص شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود ، به قیاس و بررسی مزایا و معایب بین این دو شرکت بپردازیم. لازم به ذکر است که، در صورت نیاز به هر نوع مشاوره در ارتباط با ثبت شرکت، می توانید فقط با برقراری یک تماس و دریافت راهنمایی و مشاوره تخصصی از کارشناسان و وکلای مجرب ثبت شرکت کریمخان، همراهی ما را پذیرا باشید.

قیاس شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص
قیاس شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص

الف – شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که کلیه ی سرمایه آن به وسیله ی موسسین تامین می شود. شرکت سهامی خاص فاقد مجمع عمومی موسس می باشد و تعداد شرکای آن از شرکت سهامی عام کمتر می باشد. در این نوع شرکت ها اعلامیه پذیره نویسی صادر نمی شود و در ابتدای امر می بایست 35% از سرمایه، در حساب مخصوصی سپرده شود.

مشخصات شرکت سهامی خاص

  1. حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است.
  2. تعداد مدیران این گونه شرکت ها حداقل 3 نفر است.
  3. تعداد سهامداران نباید کمتر از سه نفر باشد.
  4. در شرکت سهامی خاص مبلغ اسمی سهام محدود نمی باشد.
  5. نمی توان سهام شرکت سهامی خاص را در بورس عرضه نمود.
  6. در شرکت سهامی خاص اوراق قابلیت انتشار ندارند.
  7. انتقال سهام در شرکت سهامی خاص به موافقت سایر شرکا وابسته است.
  8. در شرکت سهامی خاص،مسئولیت هر یک از شرکا به میزان مبلغ اسمی سهامشان می باشد.

ب- شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود، یکی از رایج ترین شرکت های بازرگانی در ایران است و اغلب میان اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان ایجاد می شود. بر اساس ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل شده است و هر کدام از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط به اندازه ی سرمایه ی خود در شرکت مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را عهده دار می باشد. در ضمن برای میزان سرمایه ی شرکت با مسئولیت محدود هیچ مبلغی مشخص نشده است.

مراحل تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

  1. تهیه و تنظیم شرکت نامه و امضای آن
  2. تادیه و پرداخت تمام سرمایه ی شرکت
  3. ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها

در صورتی که می خواهید شرکتی از نوع با مسئولیت محدود ثبت کنید می توانید پس از جمع آوری مدارک و مجوزهای لازم به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید و اقدامات لازم را از طریق مشاوران و کارشناسان مجرب و کارآزموده ی ما به انجام رسانید.

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود در قیاس با شرکت های سهامی

  • شرکت سهامی خاص با حداقل سه سهامدار ایجاد می شود، اما در شرکت با مسئولیت محدود می توان با حداقل دو نفر شریک شرکت را تشکیل داد.
  • شرکت با مسئولیت محدود به وسیله ی یک یا چند نفر مدیر مکلف یا غیر مکلف که ممکن است خارج از شرکا نیز باشند، برای مدت زمان محدود یا نامحدود مدیریت می شود، اما در شرکت های سهامی عام و خاص به ترتیب حداقل تعداد مدیران نباید کمتر از پنج و سه نفر باشد و همچنین هر یک از این مدیران فقط برای مدت حداکثر 2 سال انتخاب می گردند.
  • از معایب شرکت با مسئولیت محدود این می باشد که در این نوع شرکت ها پذیره نویسی و پرداخت کلیه ی سهم الشرکه شرکت ظاهری می باشد و همچنین در آن ورقه ای به نام سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بانام و بی نام صادر نمی شود، اما نقل و انتقال در شرکت های سهامی عام، منوط بر موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی سهامداران امکان پذیر می باشد.
  • در شرکت با مسئولیت محدود هیچ نوع حداقلی برای سرمایه پیش بینی نشده نشده است و برای ارائه ی مدارک در این زمینه توسط موسسین به اداره ی ثبت شرکت ها الزام قانونی وجود ندارد. فقط می بایست موسسین به مقدار سرمایه و پرداخت آن به صندوق شرکت یا هیات مدیره در شرکت نامه اقرار نمایند، چنانچه حداقل میزان سرمایه در شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد، موسسین موظف می باشند حداقل 35% از کل سرمایه موجود را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز نموده و فیش بانکی مربوط با آن را به اداره ی ثبت شرکت ها تسلیم نمایند.
  • یکی از مزایای شرکت با مسئولیت محدود در قیاس با شرکت سهامی این است که در شرکت سهامی قلمرو آگهی ها نسبت به شرکت با مسئولیت محدود دارای وسعت بیشتری می باشد.

مقررات مالیاتی

بر اساس بند (د) ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، مجموع درآمد مشمول مالیات شرکت های سهامی و شرکت های مختلط سهامی و سایر اشخاص حقوقی (از قبیل شرکت با مسئولیت محدود) بعد از برداشت مالیات به نرخ 10 % نسبت به مجموع درآمد به عنوان مالیات شرکت ارزیابی شده و وصول می گردد که به شرح ذیل است:

  • در رابطه با شرکت سهامی و شرکت مختلط سهامی به اندازه ی درآمد سهام بی نام تماما به نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم و در رابطه با سهام بانام و سهم الشرکه شرکای ضامن و با دقت به درآمد، سهم هر یک از صاحبان سهام و سهم الشرکه شرکای ضامن به نرخی که در ماده 131 همان قانون مقرر شده است.
  • در خصوص دیگر اشخاص حقوقی نظیر شرکت با مسئولیت محدود به نسبتی از سود مشمول مالیات که بر اساس اساسنامه یا شرکت نامه ی شخص حقوقی به هر کدام از سرمایه داران یا اعضا، شخص حقوقی تعلق می گیرد به نرخی که در ماده 131 این قانون مقرر شده است.
  • مزیتی که شرکت سهامی عام در قیاس با شرکت با مسئولیت محدود دارد این می باشد که شرکت هایی که سهامشان از سوی هیات پذیرش بورس مقابل قانون، جهت معامله در بازار بورس مورد پذیرش واقع شده اند، از سالی که پذیرفته شده اند تا سالی که فهرست نرخ ها در بورس حذف نشده اند، منوط بر اینکه تمام نقل و انتقالات سهام شرکت های مذکور توسط کارگزاران بورس انجام شده و در دفاتر مرتبط ثبت شود، از پرداخت 10درصد مالیات شرکت معاف می باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *