قوانین الحاق ایران به اتحادیه پاریس

قوانین الحاق ایران به اتحادیه پاریس


قانون پیوستن ایران به اتحادیه پاریس (برای حمایت از مالکیت صنعتی):

شرکت ثبت کریم خان به توضیح در خصوص بعضی از قراردادهای بین المللی از جمله الحاق ایران به اتحادیه پاریس می پردازد.

الف-قرار داد برن جهت پشتیبانی از آثار ادبی و هنری

ب-سند پاریس در مورد قرار داد برن

 

قوانین الحاق ایران به اتحادیه پاریس

ارکان اساسی مورد پشتیبانی برن به شرح ذیل است:

  1. رفتار ملی که به مفهوم پشتیبانی کشورهای عضو از سایر آثار کشورهای همانند حمایت در مملکت خویش می باشد.
  2. مراعات حداقل حقوق که مطابق آن کشورهای عضو می بایست لااقل حمایت های تعیین شده در قرار داد برن را پیش بینی و انجام دهد.

ج- توافق نامه حوزه های بازرگانی حقوق مالکیت فکری موسوم به قرار داد تریپز

قرار داد تریپز از حقوق مالکیت فکری علامت تجاری،حق ثبت اختراع،حق مولف و مانند آن پشتیبانی می نماید.

د- قوانین معاهده اتحادیه پاریس:

قانون الحاق دولت ایران به اتحادیه پاریس به منظور پشتیبانی مالکیت صنعتی برای افرادی که شرکت های آنان در خارج از ایران قرار دارد و عضو اتحادیه ذکر شده هستند، مزیت هایی به شرح ذیل در نظر گرفته است:

  • اعضای اتحادیه در کشورهای دیگر عضو اتحادیه به جهت حقوق مالکیت صنعتی همان مزیت هایی را بکار می برند که اتباع آن کشور دارند، منوط بر آنکه شروط و مراسمی را که برای اتباع کشور مد نظرر است رعایت کنند.
  • عضو اتحادیه که در کشور خویش برندی را ثبت نموده قادر است پشتیبانی برند خویش را در سایر کشورهای عضو اتحادیه به دست آورد،به جز آنکه علامت یاد ده به حقوق کسب شده افراد صدمه وارد نماید.
  • عضو اتحادیه که در کشور خویش علامتی را ثبت نموده امکان تحصیل پشتیبانی علامت خویش را در سایر کشورهای عضو اتحادیه دارد،به جز در مواردی که علامت یاد شده به حقوق کسب شده افراد صدمه وارد نماید.
  • عضو اتحادیه که در کشور خویش درخواست به ثبت رساندن علامتی را دارد در کشورهای دیگر عضو اتحادیه در طی 6 ماه بعد از درخواست ثبت جهت درخواست ثبت همان علامت مقدم است.
  • علائم معروف در تمامی کشورهای عضو اتحادیه تحت حمایت می باشند.
  • اعضای اتحادیه پاریس از ثبت علائمی که نظیر نشان ها و درفش ها و مهرها و علائم دیگر رسمی اعضای اتحادیه هستند و علائم یاد شده به دفتر بین المللی اتحادیه پاریس اظهار گردیده باشد ممانعت خواهند کرد.
  • راجع به حق انتقال علائم و نیز مجوز بکارگیری از علائم و استعمال چند فرد از علائم ،تسهیلاتی مد نظر می باشد.
  • در نمایشگاه ها علائم تحت حمایت می باشند.
  • چگونگی کالایی که علامت کارخانه یا تجارتخانه لازم است روی آن قرار داده شود،ممکن نیست در هیچ مورد از ثبت علامت یاد شده جلوگیری نماید.
  • قوانینی به منظور ضبط و توقیف کالاهای تقلیدی مد نظر می باشد.
  • کشورهای عضو اتحادیه پاریس موظف می باشند حمایت حقیقی اتباع اتحادیه را در برابر رقابت غیر قانونی تامین نمایند.

در ذیل موسسه ثبت کریم خان به شرح عضویت ایران در مجامع بین المللی می پردازد.

عضویت ایران در مجامع بین المللی

  • کنوانسیون پاریسهر چند مصوب شدن قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات در ایران در سال 1310 به وقوع پیوست و اصلاحیه بخشنامه هم در سال 1337 با تغییرات عمومی مصوب گردید، ولی قبول عضویت ایران در معاهده پاریس به سال 1958 باز می گردد و ایران از 36 کشور نخستینی می باشد که به این کنوانسیون پیوسته است.
  • عضویت در سازمان جهانی مالکیت فکریبدان جهت که قبول عضویت در سازمان جهانی مالکیت فکری مشروط به عضو شدن در یکی از اتحادیه های پاریس و برن یا عضویت در سازمان ملل متحد و یا هر شرکت و موسسه تابع به آن می باشد .بنابراین با نظر به عضویت ایران در اتحادیه پاریس و همچنین عضویت در سازمان ملل متحد،آژانس بین المللی انرژی اتمی،یونسکو،دیوان داوری بین المللی و … زمینه مورد نیاز به منظور عضویت ایران در سازمان یاد شده آماده و با توصیه ی وزارت امور خارجه و مصوب شدن در هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی،درخواست جمهوری اسلامی ایران در آذر ماه 1380 (دسامبر 2001) به دبیرخانه این سازمان در ژنو ارائه و از زمان 23/12/80 به صورت رسمی در وایپو عضو گردیده است.سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO)امروزه توسط 22 عهدنامه حاوی 16 کنوانسیون مرتبط با حقوق مالکیت صنعتی و 6 کنوانسیون مرتبط با حقوق مالکیت ادبی و هنری(کپی رایت) مراقبت،نگهداری و کنترل بر حقوق مادی و معنوی ممالک عضو را در رابطه با ماموریت سپرده شده،به موجب اساسنامه خویش عهده دار می باشد.
  • عضویت در قرار داد مادرید،برن و PCTهرچند ایران در سال 2003 به قرار داد مادرید ملحق شد، اما تا به امروز کشور ما به Bern ,PCT,Patent نپیوسته است.

ثبت شرکت کریم خان با ارائه ی تمام خدمات ثبتی در این مقاله قوانین پیوستن ایران به اتحادیه پاریس را  شرح داد است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *