ثبت طرح صنعتی بین المللی

ثبت طرح های صنعتی همانند اکتشافات و علائم تجاری دارای تاثیرات وطنی دارد . بنابراین که طرح صنعتی تنها در کشور خود و منطقه ای مورد پشتیبانی قرار می گیرد که پشتیبانی از آن در کشور یا منطقه بدست آمده است. به بیان دیگر اگر طراح طرح صنعتی خود را در کشوری به ثبت نرساند طرح صنعتی او در آن کشور مورد پشتیبانی قرار نمیگیرد.درحالی که در کشوری که ثبت طرح نیاز به پشتیبانی از آن است.

 ضرورت ثبت طرح صنعتی در سطح بین المللی

با توجه به شرایط بالا اگر شرکتی یا بنگاهی که دارای طرح صنعتی است بخواهد اجناس و کالاهای دربرگیرنده طرح را به بیرون از کشور بفرست کند یا اگر شرکت هدف اعطای امکان ساخت ، فروش یا صادرات این گونه محصولات را به دیگر شرکت های خارجی دارد لازم است پشتیبانی از طرح های خود را در این کشورها تهیه کند تا به آسانی بتواند اجناس و محصولات شامل طرح خود را به بیرون از کشور صادر کند.

به غیر از اینکه مراحل بالا ، درحالی که ثبت طرح صنعتی در بیرون از کشور ملزم به هزینه های زیادی است به همین دلیل مالکین طرح صنعتی خصوصاً اشخاص حقوقی میبایست فقط کشورهایی را که از نظر اقتصادی فایده دار و در واقع بازارهای مقصود هستند آگاهی و نسبت به ثبت طرح صنعتی خود در آن ها مبادرت نمایند.

با دقت به مطالب بالا شرکت ها و بنگاه هایی که دارای طرح صنعتی می باشد میبایست موارد زیر را جهت ثبت طرح صنعتی مد نظر قرار داشت:

  1. با مد نظر داشتن اینکه کشورهایی که طراح می خواهد حق بهره برداری از طرح صنعتی خود را به شرکت های واقع در آن ها تحویل میدهند.
  2. کشورهایی که بنگاه و شرکت مالک طرح می خواهد اجناس و کالاهای شامل طرح را به آن جا صادر کند.
  3. همان طور که در بسیاری از کشورها یکی از شرایط ماهیتی ثبت طرح صنعتی نوآوری و ابتکاری بودن آن است در حالی که بنگاه ها و شرکت ها میبایست توجه کنند که حق تقدم شش ماهه دارند و مادامی که در زمان قید که اوایل آن زمان درخواست احراز پشتیبانی در کشور مبدا است، نسبت به درخواست احراز پشتیبانی مبادرت نکنند در حالی که از نظر جدید نبودن طرح صنعتی نتوانند پشتیبانی خارجی برای طرح خود را احراز نمایند.

در کل 3 راه و روش جهت دریافت پشتیبانی خارجی از طرح صنعتی وجود دارد که به توصیف زیر است:

1- مسیر ملی

جهت ثبت طرح صنعتی و احراز پشتیبانی بین المللی برای آن، شرکت ها و سازمان های دارای طرح قادرند به ادارات ملی ثبت طرح صنعتی کشورهای مورد نظر مراجعه کنند و اظهارنامه ثبت طرح صنعتی خود را به زبان آن کشورها ارائه و با پرداخت هزینه های مربوط تقاضا ثبت طرح صنعتی خود را بنمایند.

2- مسیر منطقه ای

مادامی که سازمان ها و شرکت ها بخواهند طرح صنعتی را در دسته ی از کشورها که عضو معاهدات منطقه ای می باشند، به ثبت برسانند می توانند با یک اظهارنامه و درپی راهی کوتاه این کار را اجرا دهند و پشتیبانی از طرح صنعتی خود را در کشورهای گوناگون احراز کنند.از این دید ، درخواست کننده با ارائه یک اظهارنامه و درپایین ترین هزینه و کوتاه ترین زمان ، پیشتیبانی از طرح صنعتی خود را در کشورهای گوناگون احراز می کند .

3- مسیر بین المللی

درخواست کننده ثبت طرح صنعتی در سطح بین المللی می تواند از مسیرهای متفاوت جهت ثبت طرح خود مبادرت کند.

گام نخست این راه که به کشورهای مد نظر مراجعه و درزمان دارا بودن شرایط تنظیم در آن کشورها طرح صنعتی خود را به ثبت برساند.
گام دوم راه جهت ثبت بین المللی طرح صنعتی روش منطقه ای است که در این راه درخواست کننده ثبت طرح صنعتی در سطح بین المللی می تواند طرح صنعتی خود را در حیطه قوانین سازمان های ذکر شده حداقل در کشورهای عضو سامان های فوق به ثبت برساند. واضح است که در قیاس با راه اول این مسیر کوتاه تر و دارای هزینه کمتری است.

راه دیگری که تقاضا کننده می تواند نسبت به ثبت طرح صنعتی خود در سطح بین المللی مبادرت کند ، مسیر بین المللی است . در این راه تقاضاکننده می تواند طرح صنعتی خود را در حیطه معاهده لاهه در کشورهای عضو سند قید شده به ثبت برساند و از مزایایی تنظیم شده در آن بهره مند برده.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان و مشاوران جهت ضرورت ثبت طرح صنعتی در سطح بین المللی در خدمت شما بزرگواران باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *