سوالاتی راجع به ثبت طرح صنعتی

سوالاتی راجع به ثبت طرح صنعتی


سوالات متداول راجع به ثبت طرح صنعتی

علائم تجاری و طرح های صنعتی جز عواملی هستند که به دلیل افزایش روز به روز تولیدات و رقابت تولید کنندگان در محصولات مشترک،روشی برای انتخاب مشتریان در بین عوامل متعدد است. علامت های از شرایط و عنوان محصول،فهم ریسک های کمتر از طرف مصرف کنندگان و هزینه های پایین استفاده کنندگان جهت جمع آوری و انجام اطلاعات برای تصمیم گیری،یک طرح صنعتی می باشد. با توجه به همین موضوع نشان های تجاری و طرح های صنعتی بخاطر اینکه تاثیری بر موضوعات مربوط با انسان دارد بسیار با ارزش و قابل توجه و بررسی است.

 سوالاتی راجع به ثبت طرح صنعتی

در متن زیر،به سوالات رایجی که برای اشخاصی که به دنبال ثبت طرح صنعتی به وجود می آید پاسخ داده ایم.خاطر نشان می شویم،همکاران مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر،همواره این آمادگی را دارند تا به سوالات و مشکلات متقاضیان عزیز پاسخگو باشند.برای این منظور می توانید از طریق شماره های مذکور در سامانه،با متخصصان این مرکز در ارتباط باشید.شایان ذکراست که به اطلاع شما بازرگانان و مشتریان محترم و عزیزمی رسانیم که در موسسه حقوقی ثبت کریم خان همیشه و در همه حال آمادگی آن را داریم که به سوالات و مشکلات پیش امده برای شما خدمت هستیم.

1-چه اشخاصی می توانند درخواست ثبت طرح صنعتی دهند؟

اگرفردی به سبب یک قرارداد استخدام یا فروش به کارفرما وابستگی پیدا کند و یا فردی که طرحی را نوآوردی کند می تواند متقاضی ثبت طرح باشد.تقاضا کننده می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

2-طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟

طرح صنعتی را هنگامی ثبت می کنند که جدید و یا اصیل باشد. زمانی که بواسطه منتشرکردن به طور ملموس و یا توسط بهره بردن به هر شکلی دیگر پیش از تاریخ ارائه اظهارنامه یا بر اساس مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت که در هیچ جای از دنیا برای همگان علنی نشده باشد طرح بوجود آماده این طرح جدید بشمار می آید.

حال این طرح زمانی اصیل بشمار می رود که به شکل کاملا مستقل به واسطه طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های دیگر نباشد،به شکلی که ازنظر یک کاربر آشنا،از طرح هایی دیگر فرق داشته باشد که قبلاَ در اختیار همگان قرار گرفته است.

طرح های صنعتی که قابل پشتیبانی نیستند

  1. طرح هایی که فقط در نتیجه عملکرد فنی محصول تولید میشود.
  2. طرح های شامل نمادها یا نشان های رسمی
  3. طرح های ضد نظم همگانی یا اخلاق با فضلیت

3-زمان حمایت از طرح صنعتی چقدر می باشد؟

زمان اعتبار طرح صنعتی پنج سال اززمان ارائه اظهارنامه ثبت آن خواهد بود.این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله پی در پی دیگر پس از پرداخت هزینه های مربوط تمدید نمود.

4-آیا دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه تنظیم و ارائه نمود؟

بله. به سبب ماده ی ” 24 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری ” دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه تنظیم و ارائه نمود،منوط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.

5-ثبت طرح صنعتی چه حقوقی را بوجود می آورد؟

حقوق بدست آمده از ثبت طرح صنعتی، به تعریف زیر است:

  • استفاده از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد،به واسطه اشخاص،منوط به تراضی صاحب آن است.
  • استفاده از یک طرح صنعتی که شامل تولید،فروش و اضافه کردن نمونه های که دربرگیرنده های آن طرح صنعتی باشد.
  • صاحب طرح صنعتی ثبت شده قادر است علیه شخصی که بدون تراضی آن موارد اشاره شده در بند ( ب) را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که قاعدتاً اسباب تعرض آینده را فراهم آورد،در دادگاه شکایت نمایند.

6-آیا متقاضی می تواند تا قبل از ثبت طرح صنعتی،اظهارنامه خود را اصلاح کند؟

بله.به سبب ماده 78 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، درخواست کننده می تواند تا پیش از ثبت طرح صنعتی،اظهارنامه خود را تصحیح کند،منوط بر اینکه از حدود اظهارنامه اول تعدی ننماید.تقاضایی تصحیح با پرداخت هزینه قیدشده در جدول هزینه ها اجرا میشود

7-برای تغییر مالکیت طرح صنعتی چه اقداماتی باید انجام داد؟

صاحبین این  طرح موظف است هر نوع تغییر راجع به اسم،نشانی،تابعیت و اقامتگاه یا اجازه ی استفاده از طرح یا واگذاری و یا انصراف از مالکیت طرح صنعتی ثبت شده را بصورت کتبی و همراه با مدارک مربوط جهت ثبت در سوابق به مرجع ثبت اعلان نماید.تقاضایی کتبی جهت ثبت واگذاری باید همراه با مدارک زیر ارائه مرجع ثبت گردد.

  1. آخرین تصدیق نامه معتبر طرح صنعتی
  2. سند رسمی مبنی از واگذاری
  3. مدارک نمایندگی قانونی
  4. فیش مربوط به پرداخت هزینه ها

8-نحوه پرداخت وجه اظهارنامه ثبت طرح صنعتی به چه صورت است؟

جهت اظهارنامه با مالک ایرانی، در مرحله ثبت اظهارنامه الکترونیکی،هزینه مربوطه از طریق سیستم ارزیابی و اصولا توسط مرحله الکترونیکی قابل پرداخت است.همینطور تقاضاکنندگان که طبق قوانین معاهده ی پاریس ، درخواست خود را حضوری تحویل اداره ثبت طرح های صنعتی و اداره کل مالکیت صنعتی می دهند،ملزم اند برابر مبلغ ریالی مشخص در جدول ، هزینه ها را با نرخ رسمی در بانک ملی مطابقت داشته باشد و سپس مبلغ را به بانک مربوطه واریز نمایند.

9-در صورتی که اظهارنامه ارائه شده به هر دلیلی منجر به ثبت طرح صنعتی نشود مبالغ پرداختی از این بابت قابل برگشت است؟

پاسخ : خیر

10-آیا در زمان تمدید ثبت طرح صنعتی می توان تغییری در آخرین طرح آن به وجود آورد؟

خیر.در زمان تمدید ثبت این طرح توانایی هیچ نوع تغییری در آخرین طرح ثبت ندارید.قوانین تغییر طرح صنعتی موضوع ماده 93 آیین نامه ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و

علائم تجاری در غیر این صورت قابلت اجرا خواهد داشت.

11-درصورتی که تقاضایی ثبت طرح صنعتی رد شود،امکان اعتراض نسبت آن را داریم؟

بله.درصورتی که این طرح به هر دلیلی قبول نشود امکان دارد نسبت به رد آن اعلام اعتراض کرد تا پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون فرستاده میشود.

شرکت حقوقی ثبت کریم خان،بزرگ ترین مرکز تخصصی جهت بررسی سوالات متداول راجع به ثبت طرح صنعتی در بین دیگر شرکت هامی باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *