ثبت نشان جغرافیایی


نشان جغرافیایی چیست ؟

نشان جغرافیایی به نشانه ای گفته می شود که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی است، به کار می رود. عموماً ، یک نشانه جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاها می باشد. محصولات کشاورزی عموماً کیفیتی دارند که از محل تولید آن ها سرچشمه می گیرد و تحت تاثیر ویژگی ها و آیتم های جغرافیایی محلی خاص مانند آب و هوا و خاک هستند. اینکه آیا یک نشان بعنوان نشانه جغرافیایی عمل می کند وابسته به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده می باشد. نشانه های جغرافیایی می توانند برای انواع زیادی از محصولات کشاورزی از جمله (Tuscany) برای روغن زیتون تولید شده در ایتالیا یا(Roquefort) برای پنیر تولید شده در یک منطقه از فرانسه استفاده می شوند.

حمایت از نشان جغرافیایی در ایران

کشور ما ایران از نظر قدمت تاریخی ، تنوع آب و هوایی ، تنوع قومی و موقعیت جغرافیایی سبب شده که محصولات کشاورزی و فرآورده های جانبی و همچنین منابع ژنتیک آن بسیار متنوع شود و این برای مردم ما فرصت ویژه ای ایجاد می کند که بتواند یکی از مراکز تولید ، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی گردد. بنابراین باید علاوه بر ایجاد بسترهای حقوقی لازم یاد بگیریم که چگونه از ظرفیت های حقوق مالکیت معنوی ( صنعتی ) چه در سطح بین المللی حداکثر بهره ببریم.

با تصویب قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی مصوب 1383 و آیین نامه اجرایی آن نشان های جغرافیایی در ایران بعد از گذراندن تشریفات قانونی ثبت نموده و حمایت می شود.با توجه به اینکه کشور ما عضو کنوانسیون پاریس در خصوص حمایت از نشان جغرافیایی است می توان این نشانه های جغرافیایی را در دیگر کشورهای عضو ثبت و تحت حمایت قرار داد.

ثبت نشانه های جغرافیایی

اظهارنامه ثبت نشانه جغرافیایی ، بوسیله اشخاص ذیل به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه می گردد :

  • الف- هر شخص حقیقی یا حقوقی و همچنین گروه هایی از این اشخاص که در مکان جغرافیایی نوشته شده در اظهارنامه به تولید کالای ذکر شده در آن مشغول می باشند.
  • ب- هر مرجع ذی صلاح در امر تولید ، توزیع و سیاستگذاری کالای مورد ثبت .

براساس ماده 8 قانون ثبت نشان جغرافیایی موارد ذیل باید در اظهارنامه ذکر گردد : ( ماده 8 قانون ثبت نشان جغرافیایی)

  • الف- نام ، نشانی ، تابعیت و سمت قانونی ارائه دهنده
  • ب- نشانه جغرافیایی که ثبت آن درخواست شده است.
  • ج- مکانی که نشانه جغرافیایی به آن مربوط است.
  • د- کالایی که نشانه جغرافیایی به آن مربوط است.
  • ه- کیفیت ، مرغوبیت ، شهرت و سایر خصوصیات کالایی که نشانه جغرافیایی برای آن به کار می رود.

تبصره : هزینه های ثبت اظهارنامه از متقاضی ثبت دریافت خواهد شد.

براساس ماده 9 نحوه و مراحل ثبت اظهارنامه به قرار ذیل است :

  • الف- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارنامه را به لحاظ مطابقت با قوانین بررسی نموده ، در صورت داشتن شرایط ، آن را آگهی می نماید.
  • ب- در صورت عدم رعایت شرایط معین شده ، ذی نفع یا مقام ذیصلاح می تواند براساس آیین نامه اجرایی قانون ذکر شده اعتراض خود را نسبت به تقاضای ثبت نشانه جغرافیایی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه دهد.
  • ج- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسخه ای از اعتراضیه را به متقاضی ثبت ابلاغ می نماید. متقاضی میبایست طی مهلت معین شده به آن پاسخ دهد ، عدم ارسال پاسخ از سوی متقاضی در موعد مقرر برابر با انصراف از تقاضای ثبت می باشد.
  • د- زمانی که متقاضی متقابلاَ پاسخی ارسال دارد ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، نسخه ای از آن را به معترض ارائه می دهد. و بعد از بررسی نظرات طرفین ، در خصوص وارد بودن یا نبودن اعتراض تصمیم گیری می نماید.
  • ه- زمانی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشخیص دهد که شرایط نوشته شده در بند (الف) این ماده رعایت شده و به تقاضای ثبت نیز اعتراض نشده یا اعتراض رد گردیده ، نشانه جغرافیایی را ثبت نموده و آگهی لازم را در این باره منتشر می نماید و گواهینامه ثبت را به نام متقاضی ثبت صادر می نماید.

براساس ماده 10 تولید کنندگان در صورت تحقق شرایط ذیل می توانند از نشانه های جغرافیایی ثبت شده استفاده کنند :

  • الف- کالا دارای کیفیت ، مرغوبیت ، شهرت و سایر خصوصیات ذکر شده در گواهینامه ثبت مربوطه باشد.
  • ب- محل فعالیت تولید کننده منطقه جغرافیایی ذکر شده در گواهینامه ثبت باشد.

طبق ماده 5 و 14 قانون ثبت نشان جغرافیایی ، نشانه های جغرافیایی ذیل حمایت نمی شوند:

  • نشانه هایی که برخلاف موازین شرعی ، اخلاق حسنه و یا نظم عمومی باشند.
  • نشانه هایی که در کشور مبدا خود حمایت نمی شوند یا حمایت از آن ها متوقف شده است یا متروک شده اند ، در چارچوب معاهداتی که کشور ایران به آن ها پیوسته است.
  • سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، از ثبت هر علامت تجاری برای کالایی که به شکل غیر واقعی منسوب به مبدا جغرافیایی شده می باشد یا سبب گمراهی عموم نسبت به مبدا اصلی کالا می شود خودداری می کند.

هر ذی نفع می تواند ابطال ثبت این گونه علامت های تجاری را از دادگاه مطالبه کند.

نقش وایپو در حمایت از نشانه های جغرافیایی چیست؟

وایپو تعدادی از معاهدات بین المللی را اداره می نماید که به طور جزیی یا کلی از نشانه های جغرافیایی حمایت می کند. ( بویژه کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی ، و معاهده لیسبون برای حمایت از اسامی مبدا و ثبت بین المللی آن ها ) همچنین کشورهای عضو وایپو و دیگر کشورهای ذینفع در جلسات وایپو راه های جدید برای ارتقاء حمایت بین المللی از نشانه های جغرافیایی را دنبال می کنند.

ثبت کریم خان با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و با چندین دهه تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان، در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

“در دپارتمان تخصصی ثبت کریمخان ،میزبان شما بزرگواران هستیم.”

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *