ثبت موسسه داوری


با موسسه ثبت کریم خان در این مقاله همراه باشید تا در خصوص ثبت موسسه داوری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

طبیعت و ماهیت داوری یا حکمیت

متداول ترین مسائل حقوقی مشخص کردن مسیر فوری ، به صرف و با توان استناد جهت رفع مخالفت هاست که نتوان آن ها را توسط گفتگوی دوستانه بین طرف های درگیر فیصله داد.به جای دستاویزی به محاکم دادگستری، می توان ادعاها را به وسیله ی (داوری) و مطابق مسیر ویژه که دو طرف درباره آن سازش کرده اند، فیصله داد . دو طرف به این نتیجه میرسند به رای داوری، که قدرت قانونی داشته و مثل آراء صادر شده از دادگاه ها قابل انجام است،تقدیم دهند. در موضوعات بازرگانی دوطرف همگی حق دارند از داوری برای فیصله دادن اختلافاتشان بهره ببرند. بودن یک توافق دارای اعتبار داوری مانع از آن می شود که یک دادگاه داخلی بتواند ادعایی را در حیطه ی یک قرارداد فروش مورد بررسی قرار دهد که در آن برای فیصله اختلافات ، شرط داوری ذکر شده است.

به بیان دیگر مقررات حقوقی ایران، در خصوص موافقت نامه یا قرارداد داوری به هیچ شکل جهت اشخاص حقوق خصوصی محصور کننده نمی باشد، چرا که در ابتدا قانون کشورما میان قرارداد رجوع اختلاف موجود یا مشروط به داوری تفاوتی قائل نشده است و دوماً اصل این است که در نظام حقوقی کشور ما تمام اختلافات مدنی قابل انتقال به داوری است و به جز مستثنی ثبت شده در ماده 675 قانون آیین دادرسی مدنی – یعنی ورشکستگی و مدعی در مورد به اصل نکاح و طلاق و فسخ و نسب- مسائل دیگری وجود ندارد که از نظر موضوع قابل انتقال به داوری نباشد.همین طور شایان ذکر است ساخت که هنگام موافقت کتبی دو طرف و یا در صورت فوت یا حجر یکی از آن ها داوری از بین می رود.

بنا بر ماده 454 قانون آیین دادرسی مدنی: “تمامی اشخاصی که اهلیت اقامه دعوی دارند، می توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را – خواه در دادگاه ها طرح شده و یا نشده باشد و در صورت طرح در هر مرحله ای از رسیدگی که باشد – به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند. “

مشخص کردن داور در ابتدای کار، یعنی زمان عقد قرارداد یا در زمان اجرای محتوا آن و هم در حین بروز اختلاف و همین طور بعد از مراجعه به دادگاه و در زمان بررسی به پرونده ممکن است و فواید زیادی دارد.

مزایای موسسه داوری

  • کاهش ورودی پرونده به دادگستری
  • سرعت دادن در بررسی و ممناعت از بسط دادرسی
  • صرف زمان و هزینه کمتر
  • اجباری نبودن رعایت تشریفات اداری و آیین و روش دادرسی دادگاه ها
  • صدور آرای تخصصی و عادلانه
  • امکان صلح و سازش در جریان داوری
  • ارتباط طرفین و تعامل آنان با داور یا داوران
  • موافقت بیشتر طرفین به رای صادره

ثبت موسسه داوری

پیش از ثبت موسسه داوری میبایست نسبت به اخذ مجوز وکالت یا مشاوره حقوقی اقدام نمود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه داوری

  1. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه حداقل دو نفر
  2. پروانه وکالت حداقل یک نفر وکیل

شرکت ثبت کریم خان با استفاده ازکارشناسان متخصص و مجرب و با تجربه ی موفق، با افتخار آماده ی ارائه ی خدمات درخصوص ثبت موسسه داوری به شما عزیزان،می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *