ثبت موسسات غیر بازرگانی و غیر تجاری

ثبت موسسات غیر بازرگانی و غیر تجاری


غرض از موسسات غیر بازرگانی، اشخاص حقوقی می باشند که جهت اهداف غیرتجاری مانند فعالیت های علمی ، ادبی ، فعالیت های خیریه و مانند آن تاسیس می گردند و این که بنیان گذاران اهداف بهره وری را دارا باشند یا نداشته باشند. مقیاس غیر تجاری بودن این موسسات عنوان فعالیت آن ها می باشد. بنابراین اجرای فعالیت هایی مانند خرید و فروش و صادرات و واردات و مانند آن به شکل موسسه ممکن نمی باشد.

موسسه های ذکرشده به دو بخش تقسیم بندی می گردند:

  • الف- موسسه هایی که هدف از تاسیس آن جلب منافع مادی و تقسیم بندی آن میان عضوهای خود می باشد.
  • ب- موسسه هایی که هدف از تاسیس آن جلب منافع عادی و تقسیم بندی منافع ذکرشده میان عضوهای خود یا … می باشد .

 ثبت موسسات غیر بازرگانی و غیر تجاری

حیات تشکیلات و موسسات غیر تجاری

این موسسه ها از زمان به ثبت رسیدن در دفتر ویژه ای که وزارت دادگستری مشخص کرده است شخصیت حقوقی می یابند و توانایی اختیار موضوعاتی مانند کانون ، انجمن و … را دارند.

مرجع ثبت موسسات غیر تجاری

ثبت موسسات غیر تجاری و بازرگانی در شهر تهران در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی صورت می گیرد و در شهرستان ها در اداره ثبت مرکز اصلی آن اعمال می گردد . به ثبت رساندن موسسات غیر تجاری که در خارج از ایران ثبت شده اند تنها در شهر تهران در اداره ثبت شرکت ها امکان پذیر می باشد.اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بلافاصله پس از درخواست ثبت موسسات،ویژگی های آن را به وزارت امور خارجه اطلاع می دهند و طبق قواعد با توافق وزارتخانه نسبت به ثبت مبادرت می نمایند.

تعداد شرکا در موسسات

حداقل شمار شریکان در مؤسسات ، ۲ نفر و حداکثر آن ها بدون هیچ محدودیتی می باشد.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت موسسه

حداقل سرمایه برای ثبت یک موسسه یک میلیون ریال است.

ارکان موسسه

مؤسسه ها شامل مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده می ‌باشند که هرکدام مسئولیت‎ها‎ی متفاوتی بردوش دارند. هیئت‌مدیره موسسه مجمع عمومی عادی را از بین شریکان یا خارج از آن تعیین می کنند . مسئولیت مدیران مؤسسات به صورت محدود یا نامحدود می باشد که دارای اختیارات کامل می باشند به جز اینکه در اساسنامه به صورت دیگری تعیین شده باشد. جلسه های هیئت‌ مدیره با بیشترین عضوهای موسسه، به رسمیت شناخته می شود و همچنین کلیه تصمیم های هیئت ‌مدیره با اکثریت آرا قانونی می گردد.شایان ذکر است که تعیین ناظر ضروری نیست ولی می توانیم بازرسی انتخاب نماییم.

تقاضای ثبت

درخواست ثبت توسط اظهارنامه صورت می گیرد که از سوی بنیان گذاران به اداره ثبت ارائه می گردد. همچنین در اظهارنامه موارد زیر قید می شود :
اسم موسسه، ملیت ، مرکز اصلی ( اقامتگاه ) ، موضوع موسسه ، مراکز شعبه های مختلف ، فهرست نام های موسسین ، دارایی ، نام و اقامتگاه و ملیت و وکیل ( اگر فعالیت ها به وسیله وکیل صورت گیرد )

مجوز ثبت موسسه

دو نکته درخصوص مجوز موسسات غیرتجاری بیان می گردد :

  1. موسسه های غیر تجاری که مقصودشان منافع مادی می باشد و بنیان گذاران می بایست بعد از ثبت شرکت مجوز لازم جهت فعالیت های خود مبادرت نمایند.
  2. موسسه های غیر تجاری که مقصودشان غیر انتفاعی می باشد و باید در زمان تقاضای ثبت به وسیله اداره ثبت شرکت ها از سوی اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام گردد و بعد از ارسال پاسخ مثبت ، دررابطه با ثبت مبادرت نمایند.

ثبت موسسات غیربازرگانی خارجی در ایران

موسسه های غیر تجاری خارجی که در ایران اقداماتی انجام می دهند میبایست آن را ثبت نمایند و ضوابط آن مانند شروط موسسات داخلی می باشد مگر در برخی از پیوست ها که به زبان خارجی باشد ترجمه تصدیق شده آن میبایست پیوست گردد.

مدارک موردنیاز جهت ثبت مؤسسات غیرتجاری

  1. دو کپی از درخواست ثبت موسسه که چاپی می باشد .( اوراق این درخواست باید از اداره ثبت شرکت ها فراهم شود .)
  2. تدوین اساسنامه در دو نسخه
  3. تدوین حداقل 2 کپی از صورتجلسه مجمع موسسین
  4. برابر اصل کارت ملی تمامی موسسین و مدیر عامل اگر مدیر عامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد.
  5. کپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین (چنانچه بازرس در موسسه موجود باشد )
  6. دریافت مجوز درباره موضوع موسسه ( اگر موضوع مجوزی باشد )
  7. معرفی نمایندگان ، اگر موسسین و اعضاء هیئت مدیره از میان افراد حقوقی باشند و عرضه کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
  8. گواهی هیئت مدیره اشخاص حقوقی موسس، حاکی بر غیر دولتی بودن آن.

نکته : در زمان ثبت موسسه به عرضه گواهی عدم سوء پیشینه اعضاء احتیاجی نیست.

بعد از پذیرش ثبت موسسات غیر تجاری در دفتر ویژه ثبت و ورقه ای حاکی از گواهی ثبت به درخواست کننده اعطا می گردد و چکیده آن در روزنامه ی رسمی و روزنامه های کثیرالانتشار جهت آگاهی عموم چاپ می گردد .

اقدامات لازم بعد از ثبت موسسه

بعد از ثبت موسسه ، باید به :
الف ) پلمپ دفاتر تجاری ب) تشکیل پرونده دارایی ج) دریافت کد اقتصادی مبادرت نمود.

ثبت شرکت کریم خان با به کارگیری از کارشناسان متخصص و با تجربه با چندین سال تجربه ی شما عزیزان را در راستای ثبت موسسات غیر بازرگانی و غیر تجاری راهنمایی می کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *