ثبت شرکتهای تجاری از آن جهت حائز اهمیت می باشد که موجب اعتبار شرکت های تجاری می گردد، به بیان دیگر هر شرکت تجاری زمانی اعتبار دارد و از نظر قانون به رسمیت شناخته می شود که به ثبت رسیده باشد. در حال حاضر در رابطه با نحوه ی ثبت شرکت های تجاری با قانون و آئین نامه ی مربوطه به شرح ذیل روبرو هستیم:

1. قانون ثبت شرکت های تجاری

قانون مصوب 11 خرداد ماه 1310 شمسی که 10 ماده را شامل می شود و سپس اصلاح شده است ، می توان نکات مهم آن قانون را به شرح زیر نام برد.

  • هر شرکتی که در ایران ایجاد می شود و مرکز اصلی آن در ایران واقع است ایرانی محسوب می شود.
  • شرکت های خارجی که بخواهند به امور تجارتی یا صنعتی یا اداری در ایران بپردازند می بایست در اداره ی ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشند و هر زمانی که در مهلت های مقرر توسط مراجع قضائی اقدام به ثبت ننمایند، به حکم دادگاه اضافه بر محکومیت به جزای نقدی، از ادامه ی فعالیت آن ها نیز جلوگیری خواهد شد.
  • حق الثبت شرکت های ایرانی و خارجی مطابق قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

ثبت شرکت های تجاری از مهمترین اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی می باشد، از شما دعوت می نماییم تا مقالات ثبت شرکت کریمخان را که به مواردی مانند ثبت شرکت خارجی پرداخته مطالعه نمایید و درصورت نیاز به انجام هریک از موارد ثبتی و قانونی با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

2. آئین نامه ی ثبت شرکت های تجارتی

مطابق با قانون ثبت شرکت ها و اینکه در ماده ی 9 آن بیان شده است، نظامنامه های مربوط توسط وزارت عدلیه تنظیم خواهد شد.

اولین آئین نامه ی این قانون در 34 ماده تنظیم شده و از تاریخ 15 خرداد 1310 یعنی پس از تصویب قانون مذکور به موقع اجرا گذاشته شد که نکات جدیدی در آن ذکر شده بود و سپس در آن نیز اصلاحاتی بعمل آمده است و آخرین اصلاحات در شهریور ماه 1340 انجام شده است که در ادامه به برخی از نکات مهم آن اشاره می نماییم.

آیین نامه ی مورد بحث چنین می گوید :

اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات و اداره ی کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام (اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی) نامیده می شود و دارای وظایف زیر خواهد بود. ثبت شرکت کریمخان در ادامه به شرح این وظایف پرداخته است.

وظایف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی

  1. ثبت شرکت های تجارتی ایران در حوزه ی تهران و همچنین ثبت کلیه ی شرکت های تجارتی خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایران حوزه ی تهران و ثبت کلیه ی موسسات خارجی در ایران.
  2. ثبت علائم تجارتی و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی
  3. ثبت دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه ی تهران

در موارد دیگر آیین نامه مذکور مقرر گردیده است که :

  • در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه ثبت وجود دارد، جهت انجام اموری از قبیل ثبت شرکت های داخلی ، پلمپ دفاتر تجارتی ، ثبت نام تجارتی و موسسات غیر تجارتی، متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت مشخص خواهد شد.
  • اداره ثبت شرکت ها در تهران و دوایر ثبت شرکت ها در شهرستان ها در اداره ی ثبت شرکت نامه قائم مقام دفترخانه های اسناد رسمی می باشند.

لازم به ذکر است در قانون، کمیته ای با نام کمیته ی مشورتی مورد توجه قرار گرفته است. اگر می خواهید درباره ی ترکیب کمیته ی مشورتی بیشتر بدانید در ادامه این مطلب با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

ترکیب کمیته ی مشورتی

به جز وظایفی که به شرح فوق بر عهده ی اداره ثبت شرکت ها می باشد، موضوع حمایت مالکیت صنعتی با توجه به نیازمندی ها و اوضاع و احوال و مقتضیات اقتصادی کشور و تعهدات بین المللی برای تهیه ی طرح ها و آیین نامه های قانونی و اجرایی به کمک کمیته ی مشورتی نیز به اداره ثبت شرکت ها محول شده است. این کمیته ی مشورتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه و بازرگانی و صنایع به شرح زیر می باشد :

  1. اداره حقوقی وزارت دادگستری
  2. اداره حقوقی وزارت امور خارجه
  3. نماینده وزارت بازرگانی
  4. نماینده وزارت صنایع و معادن

کمیته ی فوق حسب مورد به دعوت رئیس اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و یا هر یک از وزارتخانه های مذکور با ریاست اداره ثبت شرکت ها ایجاد شده و در چنانچه که به حضور نمایندگان سایر وزارتخانه ها و ارگان های مطلع و کارشناسان مربوطه نیاز باشد ، آنان نیز به کمیته ی مزبور دعوت خواهند شد. همچنین به جز مواری که برابر قانون ثبت شرکت ها شرح نمودیم در آئین نامه ی ثبت شرکت ها در رابطه با ترتیب ثبت شرکت های خارجی نیز مواردی وجود دارد که به اظهارنامه و اساسنامه و اختیارنامه ی شرکا و همچنین شرایط اظهارنامه و نکات مندرج در آن تاکید نموده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *