ثبت شرکت تعاونی | مدارک لازم و مراحل

ثبت شرکت تعاونی | مدارک لازم و مراحل


ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی زمانی صورت می پذیرد که چندین نفر برای حصول یک هدف مشترک قصد سرمایه گذاری داشته باشند.اگر بخواهیم تعریف کلی از شرکت تعاونی پیش روی شما قرار دهیم باید بگوییم که این شرکت ها متشکل از افرادی است که با یکدیگر هم صنف هستند و برای دستیابی به منافع مشترکی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و جهت تهیه مسکن و یا خرید مایحتاج و همچنین کسب اعتبار و وام تعاونی به یکدیگر کمک رسانی کرده و سرمایه مشخصی را به اشتراک می گذارند.اگر بخواهیم شرکت های تعاونی را به لحاظ فعالیتی که انجام می دهند بررسی کنیم می توان آن را به دو قسمت شرکت تعاونی تولیدی و شرکت تعاونی توزیعی تقسیم نمود.در ادامه به توضیح کامل هر یک از این شرکت ها خواهیم پرداخت.

تعاونی های تولیدی اصولا به شرکت هایی اطلاق می شود که به منظور اشتغال یافتن در اموری مانند کشاورزی ، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری ، روستایی و عشایری تشکیل شده است ، شرکت تعاونی توزیعی نیز به شرکت هایی می گویند که فعالیت آن حول تهیه و توزیع کالا ، مسکن ، خدمات و سایر نیازمندی های اعضا است اما نکته ای که درباره شرکت تعاونی باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که در ثبت شرکت های تعاونی می توان نوع و تعداد موضوع فعالیت را با ارائه طرح پیشنهادی افزایش داد.

به منظور ثبت شرکت تعاونی می بایست توضیحات لازم درباره انواع شرکت های تعاونی را در نظر داشته باشید.همچنین شرکت های تعاونی به نسبت نوع عضویت به دو دسته شرکت های تعاونی خاص و شرکت های تعاونی عام تقسیم می شوند.شرکت های تعاونی خاص شرکت هایی هستند که افراد خاصی مانند کارگران ، دانشجویان ، کشاورزان ، زنان ، پزشکان و وکلای دادگستری در آن به عضویت در می آیند و سهام آن تنها به افراد واجد شرایط واگذار می گردد.شرکت های تعاونی عام نیز به شرکت هایی اطلاق می شود که عضویت در آن برای افراد محدودیتی ندارد و عضویت تمامی افراد در شرکت تعاونی خاص بلامانع است.همچنین شرکت های تعاونی بر حسب گرایش به 13 قسمت کشاورزی ، صنعتی ، معدنی ، خدماتی ، مسکن ، فرش دستباف ، تامین کننده نیاز تولید کنندگان ، تامین نیاز مصرف کنندگان ، اعتبار ، حمل و نقل ، چند منظوره ، منابع طبیعی و ضوابط عمومی تقسیم می شود.ثبت شرکت کریمخان امکان ثبت شرکت تعاونی در هر نوعی را در اختیار شما قرار می دهد.

در ثبت شرکت تعاونی باید تعداد افراد حداقل 7 نفر بوده و دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند ، همچنین این افراد باید فاقد هر گونه ممنوعیت قانونی و حجر بوده و حداقل سهام در اساسنامه را خریداری نموده باشد ، همچنین متقاضیان میبایست برای عضویت در تعاونی درخواست کتبی و تعهدات لازم به منظور رعایت مقررات تعاونی را داده باشند علاوه بر تمامی موارد فوق متقاضیان نباید در شرکت های تعاونی مشابه عضو باشند.در صورتی که تعداد متقاضیان به حد نصاب رسید و یا بالاتر از حد نصاب شد ، متقاضیان می بایست اقدام به تشکیل جلسه مبنی بر انتخاب سه نفر هیئت موسس نمایند ، گفتنی است که کار هیئت موسس پیشبرد امورد مربوط به تشکیل شرکت تعاونی میباشد.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

در ابتدا می بایست موضوع مناسب برای فعالیت شرکت را برگزینید که این موضوع بر حسب علاقه و توانمندیهای متقاضیان و همچنین نیازهای منطقه ای تعیین می گردد.پس از تعیین موضوع باید تعداد متقاضیان اولیه برای ثبت شرکت تعاونی تعیین گردد به علاوه درخواستی مبنی بر ثبت تعاونی به همراه سه نفر به عنوان هیئت موسس تنظیم شود ، پس از طی کردن این مراحل باید نسبت به تکمیل فرم اقدام نموده و مدارک مورد نیاز را ارائه نمایید.آخرین مرحله نیز مربوط می شود به دریافت موافقتنامه اولیه تاسیس تعاونی از اداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستان های ذیربط .در ادامه ثبت شرکت کریم خان به بررسی مزایای ثبت شرکت تعاونی می پردازد.

مزایای ثبت شرکت تعاونی

  1. بهره مندی شرکت های تعاونی از یارانه 20درصدی حق بیمه کارفرما
  2. پیش بینی ردیف مستقل بودجه ای تحت عنوان شکل گیری و توانمند سازی تعاونی ها از ابتدای سال 1388
  3. امکان واگذار نمودن 49 درصد سهام تعاونی ها به غیراعضاء
  4. 25درصد تخفیف برای درآمد مشمول مالیات ابرازی اتحادیه ها و تعاونی های متعارف و تعاونی های سهامی عام (برابر تبصره 6 الحاقی به ماده 105قانون مالیات های مسقیم مصوب 1366)
  5. کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهت تأمین تمام یا بخشی از آورده های شرکت های تعاونی که اعضاء آن در زمان دریافت این حمایت جزء سه دهک اول درآمدی جامعه باشند .
  6. ارائه مشاوره ، کمک به ارتقای بهره وری ، آموزشهای عمومی ، تخصصی ، کارآفرینی ، مهارت و کارآموزی به صورت رایگان
  7. پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و دیگر هزینه های سرمایه گذاری اولیه به منظور راه اندازیشرکت تعاونی .
  8. کمک به انجام مطالعات، تهیه طرح، راه اندازی بانک اطلاعاتی، تملک و آماده سازی اراضی
  9. حمایت مالی بانک توسعه تعاون از شرکت های تعاونی که با سرمایه اولیه 5هزارمیلیارد ریال توسط دولت و به منظور تأمین منابع سرمایه ای بخش تعاونی تشکیل شده است .
  10. معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد ابرازی به میزان 80%طی چهارسال برای شرکت های تعاونی تولیدی دارای پروانه بهره برداری (صنعتی و کشاورزی)که بیش از30 کیلومتراز محدوده مرکز استان واقع شده اند و برای مناطق کم تر توسعه یافته میزان معافیت 100 %و به مدت 10سال.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

  • اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه
    (شرکت های تعاونی باید دارای اساسنامه باشند.اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت “نمونه اساسنامه”به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد).
  • مجوز اداره تعاون
    (برای ثبت شرکت تعاونی لازم است که از طرف وزارت تعاون “مجوز ثبت”صادر شود).
  • دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
  • صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در 3 نسخه
  • رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه
  • لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
  • لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
  • صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
  • لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره،بازرسان و مدیر عامل
  • صدور مجوز ثبت تعاونی توسط اداره کل یا ادارات تعاون شهرستان ذیربط

ثبت شرکت کریمخان بعنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند تمامی خدمات مربوط به ثبت شرکت تعاونی را در کمترین زمان در اختیار شما قرار می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *