رتبه بندی پیمانکاری

رتبه بندی یا گرید نوعی مقیاس گذاری جهت ضمانت کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه ی خدمات و دفاع از حقوق کسانی است که از آن ها بهره می برند. لازم به ذکر است که ارائه ی این خدمات برای پیمانکاران و شرکت ها از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری می باشد. شرکت های پیمانکاری مطابق با قراردادها و امکانات و افراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی پیمانکاری می گردند که در این رتبه بندی، رتبه 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می گردد. اما شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی می شوند که در آنها رتبه 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه است. ملاک اصلی جهت رتبه بندی شرکت های پیمانکاری، تعداد نیروی فنی و مهندسی می باشد که در هیئت مدیره ی شرکت حضور دارند ، اما جهت رتبه بندی شرکت های مشاور به جز اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کمیت و کیفیت امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها هم مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. رتبه بندی فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است. قدر مسلم آن است که شرکت هایی که رتبه ی بهتری دارند نسبت به سایر شرکت ها در جذب مشتری موفق ترند و در مقایسه با سایر شرکت ها ارجحیت دارند که این خود اماره ای است بر تخصص و تجربه ی شرکت در حوزه ای که در آن زمینه فعالیت دارد. لازم به ذکر است موسسه ی حقوقی ثبت شرکت کریم خان ،به علت اهمیت موضوع رتبه بندی پیمانکاری ،خدمات خود را در این زمینه، به پیمانکاران و مشاوران گرامی ارائه می نماید.

عملیاتی که جهت دریافت رتبه بندی صلاحیت پیمانکاران و مشاوران انجام می شود، شامل اخذ، تمدید و ارتقاء آن می باشد که از قسمت مربوطه معاونت محترم نظارت راهبردی ریاست جمهوری، با توجه به مستندات اطلاعات وارد شده در سامانه ساجات ،به صورت الکترونیکی انجام می شود.

بر اساس ماده 25 آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، چنانچه اطلاعاتی که برای تشخیص صلاحیت تنظیم شده است نادرست باشد و یا اسنادی که ارائه شده است تقلبی و جعلی باشد، شرکت و مدیران آن به تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها به مدت یک تا سه سال از تشخیص صلاحیت محروم می شوند. هر نوع اشتباه سهوی در وارد کردن اطلاعات در سامانه ی ساجات از قبیل عدم مهارت کافی در خصوص شیوه ی محاسبه ی امتیازات قسمت های مختلف، باعث طولانی تر شدن مراحل دریافت، تمدید و ارتقاء رتبه بندی و حتی پایین آمدن رتبه های گرفته شده ی قبلی جهت دریافت پیمانکاران و مشاوران می شود.

ثبت شرکت کریم خان در ادامه، ضمن اشاره به رشته های پیمانکاری و مشاور، به شرایط تمدید و ارتقاء رتبه پرداخته است.

رتبه بندی شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد :

  1. رتبه بندی پیمانکاری
  2. رتبه بندی انبوه سازان
  3. رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  4. رتبه بندی شرکت های EPC
  5. رتبه بندی مشاوران

رشته های پیمانکاری

  1. ساختمان و ابنیه
  2. راه و ترابری
  3. نفت و گاز
  4. تاسیسات و تجهیزات
  5. نیرو
  6. آب
  7. مرمت آثار باستانی
  8. کاوش های زمینی
  9. ارتباطات
  10. صنعت و معدن
  11. کشاورزی

و رشته های مشاوران شامل موارد ذیل است :

  1. گروه شهرسازی و معماری
  2. گروه راه و ترابری
  3. گروه مهندسی آب
  4. گروه مطالعات کشاورزان
  5. گروه انرژی
  6. گروه پست و مخابرات
  7. گروه صنعت
  8. گروه معدن
  9. گروه نفت و گاز
  10. گروه تخصص های مشترک

تمدید و ارتقاء صلاحیت پیمانکاران

می بایست رتبه بندی شرکت های پیمانکاری را هر دو سال یک بار تمدید نمود. تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران، جهت پیمانکارانی صادر می گردد که گواهینامه مذبور را دارا می باشند و دارای هیچ نوع تغییراتی که باعث خدشه دار شدن ماهیت حقوقی، نوع فعالیت و توان فنی و مالی شرکت شده باشد، نباشد. همچنین، اگر در این دو سال صلاحیت لازم را از دست داده باشند و یا با کسب امتیازات لازم موجب ارتقا رتبه شوند رتبه بندی این گواهی تغییر می نماید. شرکت های پیمانکاری ارتقاء رتبه پیمانکاری به عنوان نمونه ارتقاء از رتبه 5 به رتبه 1 ،توسط نیروهای فنی و مهندسی با بررسی و ارزیابی مبلغ ریالی پروژه های انجام شده طی 15 سال اخیر انجام می گیرد.

شرایط تمدید و ارتقاء صلاحیت شرکت های پیمانکاری

  1. تغییر سهام شرکت به گونه ای نباشد که باعث تغییر نوع شرکت شده باشد.
  2. افراد امتیاز آور از قبیل مدیر عامل، هیات مدیره و کارکنان شرکت با افراد امتیاز آور (مدیر عامل ، هیات مدیره و کارکنان) شرکت های دیگر ( مشاور و پیمانکار ) تلاقی نداشته باشند.
  3. اکثریت هیات مدیره و مدیر عامل شرکت تغییر ننموده باشد( با ارائه ی روزنامه رسمی کشور ). چرخشی بودن حالت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل منعی ندارد . (در صورتی که در حداقلی هیات مدیره تغییراتی رخ دهد می بایست شرایط آیین نامه، مانند دو سوم اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل لیسانس و همچنین امتیاز نفرات جابه جا شده، تامین گردد.)
  4. در 2 سال گذشته غیر فعال و راکد نبوده باشد، یعنی کار خاتمه یافته یا در دست انجام داشته باشند.
  5. پرونده ی اطلاعات شرکت پیمانکاری را در سامانه ی ساجات ثبت و تکمیل کرده و برای معاونت ارسال نموده باشند.
  6. سقف 2 سال را تمدید پر نکرده باشد. (مصوبه شماره 180617 / ت 41389 مورخ 7/ 10/ 1387 هیات محترم وزیران)

ارتقاء رتبه مشاور

در شرکت های مشاور ارتقاء رتبه از پایه 3 به پایه 1 با بررسی و ارزیابی مبلغ ریالی( طی 15 سال اخیر ) همچنین نیروی فنی و مهندسی و اظهارنامه مالیاتی و امکانات فنی و نرم افزاری انجام می گیرد و کلیه ی این عوامل در کسب رتبه ی مشاور دارای اهمیت می باشند.

شرایط لازم برای دریافت گرید مشاوران شامل موارد ذیل می شود :

  • نیروی فنی و مهندسی با رزومه ی مناسب
  • مشخص شدن تراز مالی شرکت مشاور با ارائه ی گواهی اظهارنامه
  • امکانات فنی و نرم افزاری مورد استفاده در شرکت های مشاور
  • ارائه ی رضایت نامه ی کتبی از کارفرمایان پروژه های انجام شده( ارائه این مدرک ضرورتی ندارد، اما می تواند تاثیر گذار باشد)

نکته : به طور کلی ارائه ی هر گونه مدرک معتبری که موجب تایید صلاحیت شرکت می باشد ،برای اخذ رتبه ی مهندسین مشاور تاثیر گذار است.

عوامل موثر بر تشخیص صلاحیت جهت پایه سه :

الف) نیروی انسانی متخصص
ب) ساختار مدیریتی
ج) امکانات پشتیبانی

عوامل موثر بر تشخیص صلاحیت جهت پایه یک و دو :

الف) نیروی انسانی متخصص
ب) تجربه کاری شرکت و فعالیت های انجام شده
ج) ساختار مدیریتی
د) امکانات پشتیبانی

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *