اخذ رتبه بندی یا گرید چیست؟

ثبت شرکت کریم خان در این مطلب شرایط اخذ رتبه بندی را بیان نموده و همچنین معیار ارزیابی برای اخذ رتبه بندی یا گرید شرکت را مورد بررسی قرار داده است. رتبه بندی یا گرید نوعی ملاک صلاحیت گذاری مطابق با استانداردهای تعریف شده می باشد که به وسیله ی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اتخاذ می گردد. بر اساس قانون سازمان معاونت فنی و عمران استانداری، شرکت ها به دو گونه ی مشاور و پیمانکار تقسیم بندی می شوند. مطابق با این قانون، شرکت های پیمانکاری بر اساس قراردادها و امکانات و افراد امتیاز آور شرکت از 1 تا 5 رتبه بندی می گردند که عدد 5 پایین ترین و عدد 1 بالاترین رتبه به شمار می رود. نحوه ی این رتبه بندی برای شرکت های مشاور در سه سطح 1،2،3 تعریف شده است که عدد 1 بالاترین رتبه و عدد 3 پایین ترین رتبه محسوب می شود. در ذیل گروه های مشمول رشته های پیمانکاری و رشته های مشاوران را برشمردیم.

برای اخذ رتبه بندی نیاز است تا رشته های پیمانکاری و مشاور را به طور کامل بشناسید،پس در ادامه با ما همراه باشید.

رشته های پیمانکاری

  1. ابنیه و ساختمان
  2. راه و ترابری
  3. صنعت و معدن
  4. تاسیسات و تجهیزات
  5. کشاورزی
  6. آب
  7. مرمت آثار باستانی
  8. کاوش های زمینی
  9. ارتباطات
  10. نفت و گاز
  11. نیرو

رشته های مشاوران

  1. گروه شهرسازی و معماری
  2. گروه راه و ترابری
  3. گروه مهندسی آب
  4. گروه مطالعات کشاورزی
  5. گروه انرژی
  6. گروه پست و مخابرات
  7. گروه صنعت
  8. گروه معدن
  9. گروه نفت و گاز
  10. گروه تخصص های مشترک

شرایط عمومی رتبه بندی

  1. برای اخذ رتبه بندی شرکت می بایست در سازمان ثبت شرکت ها ثبت شده باشد.
  2. در اخذ رتبه بندی دارنده ی شرایط و امتیازات لازم جهت تعیین صلاحیت در رتبه ی مورد نظر بر اساس قوانین و دستورالعمل های لازم عمل نماید.
  3. مدیران شرکت نبایست برای اخذ رتبه بندی کارمند دولت باشند.
  4. عدم سوء پیشینه ی حرفه ای شرکت برای اخذ رتبه بندی نیاز است.
  5. امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و کارمندان فنی امتیازآور و صرفا در یک شرکت پیمانکاری، مشاور یا طرح ساخت ارزیابی می شود.
  6. برای اخذ رتبه بندی داشتن سابقه ی کار مرتبط و مفید مدیر عامل و اعضای هیات مدیره مطابق با جداول 1-7 آیین نامه ضروری می باشد.

ثبت شرکت کریم خان در ادامه ی این مبحث طریقه ی رتبه بندی شرکت ها را بررسی نموده و همچنین معیار ارزیابی برای اخذ رتبه شرکت ها اعم از شرکت های پیمانکار و مشاور را تشریح نموده است.

طریقه ی رتبه بندی شرکت ها

رتبه بندی شرکت در سامانه ی ساجات بر اساس مستندات مشخصات و اطلاعات وارد شده در سایت شناسایی شده و صلاحیت دوره ی بعد، از درخواست کننده دریافت شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. درصورتی که در گذشته عضو این سامانه نبوده اید می بایست یک کاربر جدید به وجود بیاورید. پس از ثبت نام می توانید با وارد کردن شناسه ی کاربری و گذرواژه ای که به آدرس ایمیل یا دامنه ی ir ارسال شده است به سامانه ی تکمیل ثبت نام ساجات وارد شوید. رتبه بندی شرکت در سامانه ساجات با توجه به اطلاعات و مستنداتی که وارد سامانه شده تشخیص داده خواهد شد. روشن است در صورتی که مستندات با اطلاعات وارد شده در پرونده ی شرکت مطابقت نداشته باشد، امتیاز آن قرارداد به شرکت داده نخواهد شد. بر اساس آیین نامه ی طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، برای تعیین صلاحیت معیارهایی مشخص شده است که کمیته ی تشخیص صلاحیت و رتبه بندی با نظر به این شاخص ها، امتیاز عوامل تعیین کننده ی شرکت مورد نظر را مشخص می کند. در صورتی که شرکت حد نصاب امتیاز گردید را کسب نمود و تعیین صلاحیت گردید، برای آن گواهی رتبه صادر می شود.

معیار ارزیابی برای اخذ رتبه یا ارتقا

معیار ارزیابی جهت اخذ رتبه تعداد نیروی فنی و مهندسی که در هیات مدیره ی آن شرکت عضو هستند، می باشد در صورتی که جهت رتبه بندی شرکت های مشاور افزون بر نیروی فنی و مهندسی عضو هیات مدیره، امکانات فنی و نرم افزاری، ابزارها و وسایل فنی هم معیار ارزیابی می باشدجهت ارتقاء رتبه ی شرکت پیمانکاری از پایه ی 5 به پایه ی 1 ،ارزش ریالی پروژه هایی که در پانزده سال اخیر صورت گرفته است و نیرو های فنی و مهندسی شرکت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند، در صورتی که شرکت پیمانکاری امتیاز قابل توجهی را کسب نماید و همچنین دارای اظهارنامه ی مالیاتی باشد، قادر می باشد که رتبه ی بالاتری را دریافت کند. جهت ارتقاء رتبه ی شرکت مشاور از پایه ی 3 به پایه ی 1 ارزش ریالی پروژه هایی که طی سی سال اخیر صورت گرفته است، نیروهای فنی و مهندسی شرکت و همچنین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *