تغییر انواع شرکت در قانون تجارت و لزوم ثبت آن


ثبت کریم خان قصد دارد در این مقاله در خصوص تغییر انواع شرکت در قانون تجارت و لزوم ثبت آن توضیحاتی را به شما ارائه دهد.

توضیحاتی در باب تغییر انواع شرکت در قانون تجارت و لزوم ثبت آن

تبدیل شرکت به معنای تغییر شکل آن می باشد و تغییر شکل شرکت باعث نمی شود که شخصیت حقوقی آن از بین برود و مجدداً ایجاد گردد.در نتیجه پس از به تصویب رسیدن شرکت در مجمع عمومی فوق العاده و درج آگهی های لازم،شرکت تبدیل شده محسوب می شود و وضعیت جدید آن در برابر اشخاص ثالث قابل استناد می باشد.پیش از تبدیل شرکت افرادی که با شرکت به معامله می پردازند،براساس شرایط پیش از تبدیل طلبکار شرکت می باشند.شخصیت حقوقی شرکت نیز حفظ می گردد؛ولی نهاد اداره کننده و کنترل کننده شرکت میبایست با وضعیت حقوقی جدید آن را مطابقت پیدا کند،همچنین در صورتی که شرکت را سه نفره اداره می کنند،تعداد مدیران میبایست به پنج نفر افزایش یابد(ماده 107 لایحه قانونی 1347)

ثبت کریم خان در ادامه رژیم حقوقی حاکم بر تبدیل انواع شرکت را مورد بررسی قرار می دهد.

 

تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود ممکن است بر اثر خروج شریک یا شرکایی از بین صاحبان سهام شرکت انجام گیرد که تعداد شرکاء به دو نفر کاهش یابد و یا ممکن است طبق تصمیم صاحبان سهام و به تصویب رسیدن آن در مجمع عمومی فوق العاده اتفاق بیفتد که در این صورت ممکن است شخصی از دارندگان سهام نیز از شرکت خارج گردد.

در صورتی که در مطالب قبل نیز ذکر شد سرمایه شرکت با مسئولیت محدود باید تمام و کمال پرداخت شود بنابراین رد صورتی که کلیه سرمایه شرکت سهامی خاص در زمان تاسیس پرداخت نشده و تنها یک سوم از آن پرداخت گردیده باشد در صورتی که یک سوم سرمایه پرداخت شده از یک میلیون ریال یا در حساب جاری شرکت نزد بانک مربوط تودیع و پرداخت گردد و گواهی بانکی و فیش پرداختی به مرجع ثبت شرکت ها داده شود و یا تحویل اعضاء یا عضوی از هیئت مدیره و یا مدیر عامل شرکت شود و مراتب اقرار کتبی تحویل گیرنده هم به مرجع ثبت شرکت ها اعلام گردد و در صورت غیر نقدی بودن میبایست مدارک مربوط به ارزیابی و تقویم آن نیز ارائه شود.

بنابراین رعایت قوانین و مقررات در خصوص تاسیس و ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود الزامی است.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص مدارک مورد نیاز برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود اطلاعاتی را به شما ارائه می دهد.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود

علاوه بر مدارک یاد شده فوق تسلیم مدارک ذیل نیز ضروری است.

  1. اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت که تمام صفحات آن توسط هیات رئیسه شرکت امضا شود.
  2. دو جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود که کلیه صفحات آن توسط تمام شرکا امضا شده باشد.
  3. دو نسخه تقاضانامه و دو نسخه شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود که توسط کلیه شرکا امضا شده باشد.
  4. در صورت لزوم ارائه فتوکپی شناسنامه و پایان خدمت شرکاء قدیم یا جدید
  5. چنانچه همه صاحبان سهام در جلسه مجمع عمومی فوق العاده حضور نداشته باشند تسلیم و تقدیم اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت شرکت که رعایت قانون تجارت و مقررات اساسنامه در خصوص این بند الزامی خواهد بود.

در ادامه ثبت کریم خان در خصوص تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص نکاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص

هر چند که در قانون تجارت ایران تبدیل شرکت تضامنی و نسبی به شرکت سهامی تجویز شده است اما برای شرکت های دیگر حق چنین تبدیلی پیش بینی نشده است.اما با توجه به مفاد ماده 74 قانون تجارت که تنها تغییر تابعیت و افزایش تعهدات صاحبان سهام را ممنوع می کند می توان نتیجه گرفت که چون تبدیل شرکت سهامی منع نشده است،تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود و یا بالعکس با تصویب مجمع عمومی فوق العاده مجاز می باشد.
بنابراین مضاف بر ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تغییر شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص باید مدارک ذیل ارائه گردد.

  1. دو جلد اساسنامه شرکت سهامی خاص که توسط سهامداران کامل شده و ذیل کلیه صفحات آن توسط سهامداران امضا شده باشد.
  2. دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص که توسط سهامداران امضا شده باشد.
  3. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی عادی
  4. دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره
  5. گواهی بانکی حداقل 35% سرمایه ثبت شده شرکت که نزد بانک تودیع شده باشد و در صورت غیر نقدی بودن سرمایه ارائه مدارک مورد نیاز بر اساس مراحل قید شده در ثبت و تاسیس شرکت سهامی خاص
  6. فتوکپی شناسنامه بازرسان و در صورت لزوم کپی پایان خدمت آنان

تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

شرکت تضامنی می تواند با تصویب کلیه شرکاء به شرکت سهامی تبدیل شود در این صورت کلیه مقررات در خصوص شرکت های سهامی الزامی می باشد.با این توضیح که تعهدات شرکاء تا پیش از تبدیل به شرکت سهامی حتی بعد از گذشت سالیان سال از بین نخواهد رفت.

“ثبت کریم خان آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما عزیزان در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.”

کارشناسان و مشاوران ما،با دارا بودن چندین دهه سابقه ی درخشان در زمینه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت می توانند بهترین یاری رسان شما در این زمینه باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *