انتخاب و عزل بازرسان شرکت

مطابق با بند 3 ماده 20 و بند 3 ماده 74 و ماده 145 ل.ا.ق.ت، در شرکت های سهامی عام اولین بازرسان شرکت به وسیله ی مجمع عمومی موسس انتخاب می گردند، اما در شرکت سهامی خاص انتخاب بازرسان شرکت در صورت جلسه ای ذکر گردیده و توسط تمام سهامداران شرکت به امضاء می رسد. بر اساس ماده 17 ل.ا.ق.ت، از زمانی که بازرسان و مدیران به صورت کتبی پست خود را می پذیرند، تاسیس شرکت قطعی محسوب می گردد، و پس از ایجاد شرکت، انتخاب بازرسان در صورتی که مجمع عمومی عادی صلاح بداند صورت می گیرد. لازم به ذکر است که در هر سال یک یا چند بازرس حساب و یک یا چند بازرس علی البدل از سهامداران و یا خارج از آنان از میان افراد دارای صلاحیت انتخاب می گردد. عزل بازرسان در هر زمانی به وسیله ی مجمع عمومی قابل انتقاد می باشد، به این علت که چنین کاری به ثبات کنترل شرکت ضربه وارد می نماید. اگر می خواهید از وظایف و اختیارات بازرسان آگاه شوید، کافیست تا انتهای این مقاله با ثبت شرکت کریمخان همراه باشید.

شرایط لازم برای بازرسان شرکت های سهامی عام

  1. دارا بودن حسن شهرت و عدم وجود پیشینه ی کیفری موثر
  2. دارا بودن درجه ی لیسانس یا بالاتر از آن در یکی از رشته های مرتبط با وظایف و مسئولیت های بازرسی به صلاحدید کمیسیون مذبور در ماده 2
  3. داشتن حداقل 5 سال تجربه بازرسی
  4. عدم اشتغال به نمایندگی در مجلس
  5. عدم اشتغال به صورت تمام وقت در موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و موسسات وابسته به آن ها

در رابطه با شرکت سهامی خاص، آیین نامه ی مخصوصی پیش بینی شده است، با این وجود، قانونگذار در ماده 147 به عنوان فعالیت های تامینی در شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص، برخی از افراد را از انتخاب شدن به عنوان بازرس منع نموده است، که ثبت شرکت کریمخان در ذیل آن ها را بیان نموده است.

  1. مدیران و مدیر عامل شرکت
  2. نزدیکان سببی و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه ی سوم از طبقات اول و دوم
  3. هر شخصی که خود یا همسرش از مدیران و مدیر عامل شرکت، حقوق دریافت می کنند
  4. اشخاص ذکر شده در ماده 111 ل.ا.ق.ت

اختیارات بازرس یا بازرسان

  1. بازرس یا بازرسان مختار هستند در هر زمانی از سال مالی، رسیدگی و یا بازرسی لازم را انجام دهند، بنابراین قادر می باشند اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را از مسئولین شرکت درخواست کنند و آن ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.( مستفاد از ماده 149 ل.ا.ق.ت)
  2. تمام بازرسان (در صورت وجود چندین بازرس) موظف می باشند گزارش واحدی را تهیه کنند و در صورت وجود اختلاف نظر در میان بازرسان، می بایست موارد اختلاف را با ذکر علت در گزارش خود ذکر نمایند.( تبصره ماده 150 ل.ا.ق.ت)
  3. چنانچه مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده بدون گرفتن گزارش بازرس یا مطابق با گزارش افرادی که مغایر با ماده 147 قانون اصلاحی تجارت به عنوان بازرس مشخص شده اند، صورت حساب دارایی و ترازنامه و همچنین حساب سود و ضرر شرکت را تصویب نمایند، تصویبی که صورت گرفته است هیچ نوع اثر قانونی نداشته و فاقد اعتبار خواهد بود.( ماده 152 ل.ا.ق.ت )

مسئولیت مدنی و جزایی بازرس یا بازرسان

مسئولیت مدنی بازرس یا بازرسان در برابر شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلفاتی که در انجام مسئولیت های خود انجام داده اند، تابع قوانین عام مرتبط با مسئولیت مدنی می باشد و بازرس مسئول جبران ضررهای وارد شده به زیان دیده می باشد.(ماده 154 ل.ا.ق.ت)

چنانچه تصمیمات ارگان کنترل کننده ( بازرس یا بازرسان) مغایر با مقررات قانونی و یا اساسنامه ی شرکت باشد، هر ذی نفع اعم از شرکت، سهامدار و شخص ثالث قادر است از مرجع قضایی ذیصلاح صدور حکم بطلان تصمیمات بازرسان را تقاضا کند.( ماده 270 ل.ا.ق.ت )

در خصوص مسئولیت جزایی بازرسان می بایست ذکر گردد در صورتی که هر کس با وجود منع قانونی به صورت عمدی پست بازرس را در شرکت سهامی بپذیرد، به حبس تادیبی از 2 ماه تا 6 ماه و یا به جزای نقدی از 20/000 ریال تا 100/000ریال یا به هر دو مجازات محکوم می گردد.( ماده 266 ل.ا.ق.ت )

هر شخصی که در پست بازرس شرکت سهامی در گزارش های خود به صورت عمدی در رابطه با اوضاع شرکت اطلاعاتی مغایر با حقیقت به مجمع عمومی دهد یا آن ها را تصدیق کند، محکوم به حبس تادیبی از 3 ماه تا 2 سال می گردد.( ماده 267 ل.ا.ق.ت )

در صورتی که بازرس یا بازرسان شرکت سهامی، مرتکب جرایم دیگری شوند که در قوانین و مقررات جزایی پیش بینی شده است، بر اساس همان قوانین و مقررات مجازات خواهند شد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *