تعریف شرکت سهامی

طی این مطلب سعی داریم تمامی تفاوت ها و شباهت های تاسیس و ثبت شرکت های سهامی عام و خاص را مورد بررسی قرار دهیم، در صورتی که در این مورد سوالی در ذهن دارید می توانید تا انتهای این نوشتار با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید. ماده ی 1 لایحه ی قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت، شرکت سهامی را چنین تعریف نموده است : شرکت سهامی، شرکتی می باشد که سرمایه ی آن به سهام تقسیم شده است و مسئولیت سهامداران، به میزان مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. سرمایه ی هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی تقسیم می شود، که به هر قسمت از آن سهم می گویند. مقصود از مبلغ اسمی سهام هر سهامدار، تمام مبلغی می باشد که او در شرکت سرمایه گذاری نموده است. مسئولیت هر سهامدار در مقابل بدهی های شرکت به مبلغ اسمی سهام وی محدود می باشد. بر اساس ماده ی 2 لایحه ی مذکور “شرکت سهامی، شرکت بازرگانی به شمار می رود، حتی اگر موضوع عملیات آن، بازرگانی نباشد”. لذا، شرکت سهامی بلافاصله پس از تشکیل و ثبت، در گروه شرکت های تجاری قرار می گیرد. هر چند که شرکت جهت انجام امور غیر تجاری، از قبیل خرید و فروش آپارتمان، تاسیس شده باشد و با نظر به اینکه موضوع شرکت های تجاری دیگر، می بایست حتما امور تجاری باشد، تا شرکت بازرگانی به شمار رود، بنابراین می توان بیان نمود که لایحه ی اصلاح قانون تجارت، در خصوصص شرکت های عام و خاص، استثنا قائل شده است و به این روش قصد داشته با وسعت بخشیدن به زمینه های فعالیت، موجبات بیشتر به وجود آمدن آن ها، علی الخصوص تاسیس شرکت سهامی عام را که در آن سرمایه های کوچک از طریق خرید سهام، امکان مشارکت و جریان پیدا می کند، مهیا می نماید.

انواع شرکت های سهامی

شرکت های سهامی دارای دو نوع سهامی عام و سهامی خاص می باشند که ثبت شرکت کریمخان در این قسمت به صورت مختصر برای هر کدام از آن ها تعریفی ارائه نموده است.

شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که در آن بخشی از سرمایه توسط موسسین شرکت و بخشی دیگر به وسیله ی فروش سهام به مردم تامین می شود. در شرکت سهامی خاص، که همه ی سرمایه ی آن فقط از طریق موسسین شرکت تامین می گردد.

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که در آن کلیه ی سرمایه فقط توسط موسسین شرکت تامین می گردد. لازم به ذکر است که در شرکت های نوع اول، عبارت «شرکت سهامی عام» و در شرکت های نوع دوم، عبارت «شرکت سهامی خاص» حتما می بایست پیش یا پس از نام شرکت بدون فاصله از آن، در تمام اوراق، اطلاعیه ها و آگهی های شرکت، به صورت صریح و خوانا قید گردد.

شباهت های شرکت های سهامی عام و خاص

  1. هر دو شرکت بازرگانی به شمار می روند، حتی اگر موضوع عملیاتشان بازرگانی نباشد.
  2. سرمایه ی هر دو شرکت به قطعات سهام تقسیم می شود و مسئولیت هر کدام از سهامداران به میزان مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد.
  3. در هر دو شرکت قید نمودن عبارت سهامی عام یا سهامی خاص بلافاصله پس از نام شرکت در تمام اوراق اطلاعیه و آگهی ها الزامی می باشد.
  4. در هر دو شرکت موسسین نسبت به تمام اقدامات و اعمالی که در راستای تاسیس و ثبت نمودن شرکت انجام می دهند، دارای مسئولیت تضامنی می باشند.

تفاوت های شرکت های سهامی عام و خاص

  1. ایجاد مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی عام الزامی می باشد اما در شرکت های سهامی خاص ضرورت ندارد.(مواد 16 و 17 ل.ا.ق.ت)
  2. در شرکت سهامی عام در زمان تاسیس 20% از سرمایه از طریق موسسین تعهد می گردد و حداقل 35% به وسیله ی آن ها به حساب جاری شرکت در شرف تاسیس سپرده می گردد و باقیمانده ی سرمایه نیز از راه فروش سهام عموم تامین می شود اما در شرکت سهامی خاص کلیه ی سرمایه به وسیله ی موسسین تعهد شده و تامین می گردد.
  3. سرمایه ی شرکت سهامی عام در زمان تاسیس حداقل 5 میلیون ریال می باشد در صورتی که این سرمایه برای شرکت سهامی خاص حداقل 1 میلیون ریال می باشد.(ماده ی 6 ل.ا.ق.ت)
  4. اظهارنامه ی ثبت شرکت در شرکت سهامی عام توسط موسسین به امضاء می رسد اما در شرکت سهامی خاص می بایست تمام سهامداران آن را امضاء کنند.
  5. شرکت سهامی عام جهت فروش سهام می بایست اعلامیه ی پذیره نویسی منتشر کند اما شرکت سهامی خاص حق انتشار اعلامیه ی پذیره نویسی را ندارد.
  6. انتشار اوراق قرضه فقط در شرکت سهامی عام ممکن می باشد و شرکت سهامی خاص این قابلیت را ندارد.(ماده ی 21 ل.ا.ق.ت)
  7. امضای ورقه ی تعهد سهم در شرکت سهامی عام نیازمند پذیرش اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی است اما در شرکت سهامی خاص اساسنامه می بایست توسط تمام سهامداران به امضاء برسد(بند 2 ماده ی 4 بند 1 ماده ی 20 و ماده ی 23 ل.ا.ق.ت)
  8. حداقل تعداد اعضا جهت تاسیس شرکت سهامی عام 5 نفر می باشد در صورتی که این تعداد در شرکت سهامی خاص 3 نفر است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *