تداخل طرح صنعتی و کپی رایت


معرفی طرح صنعتی و کپی رایت

طرح صنعتی چیست ؟

در فرهنگ واژگان فارسی، طرح به معنای نقشه، نقاشی، صورت ، پیکر آمده است. واژه صنعتی هم در زبان فارسی به مفهوم منسوب به صنعت و امور صنعتی و مرتبط با ساخت یا فابریک استفاده شده است.طرح صنعتی به جنبه های زیبا شناختی و شکل ظاهری یک محصول اعم از محصولات و فرآورده های صنعتی و یا صنایع دستی در ارتباط است و عامل مهم برای جذب مشتریان می باشد ، به گونه ای که می توان گفت این جذابیت بصری یکی از مولفه های اساسی می باشد که بر تصمیم مشتریان برای انتخاب یک محصول و ترجیح دادن آن بر محصولات و فرآورده های دیگر موثر است.

طرح صنعتی با ایجاد تفاوت در شکل و ظاهر کالا، موجب تفاوت کالاهای بنگاه ها می شود و در نتیجه از ابزارهای بسیار مهم در تدوین استراتژی برندینگ و بازاریابی است و با ایجاد بازارهای جدید، باعث اقتدار و ارزش برند بنگاه ها نیز می شود.

کپی رایت

کپی رایت یا حق تکثیر مالکیت معنوی یک کالا بوسیله سازنده آن کالا می باشد. قانون کپی رایت به سازندگان اصلی یک ایده، هنر و … این حق منحصر به فرد را می دهد تا آن را برای زمان مشخصی توسعه دهند و آن کالای دارای کپی رایت دامنه و وسعت عمومی می یابد.

تداخل طرح صنعتی و کپی رایت

آثاری می باشند که می توانند هم در قالب کپی رایت و هم طرح صنعتی حمایت شوند.براساس قانون اتحادیه اروپا یک طرحی که براساس مقررات طرح صنعتی جامعه اروپا حمایت می شود همچنین می تواند واجد شرایط برای حمایت براساس قانون کپی رایت کشورهای عضو از تاریخی که طرح خلق یا به هر شکل دیگر مستقر شده باشد، باشد. شرایط این حمایت و دامنه آن از جمله سطح اصالت مورد نیاز را هر کشور عضو تعیین خواهد کرد.

این موضوع می تواند مشکلاتی را بدنبال داشته باشد؛ زیرا مثلاً طرح مربوط به بدنه اتومبیل می تواند براساس قوانین کپی رایت برای مدت حداقل 50 تا 70 سال حمایت شود و این مطلبی است که قوانین ملی خیلی از کشورها آن را مورد قبول قرار نداده اند و مقررات ویژه ای را درباره آن تدوین نموده اند.

قانون سنگاپور اذعان می دارد که ساخت هر شی ء سه بعدی مفید نقض یک اثر هنری مشمول کپی رایت نمی باشد مشروط بر اینکه وقتی که آن شی ء مفید ساخته یا تکثیر می گردد آن اثر هنری در تاریخی قبل از ساخت یا تکثیر آن شیء در صنعتی کاربرد پیدا کرده باشد. زمانی کاربرد صنعتی یافتن یک اثر هنری تحقق می گردد که بعنوان مثال بیش از پنجاه مورد از آن اثر سه بعدی برای فروش و یا اجاره تکثیر شده باشد و منظور از یک شی ء مفید آن است که یک کاربرد انتفاعی و فایده بخشی ذاتی داشته باشد که مقصود و هدف از آن فقط ارائه ظاهر آن شی ء و یا ارائه و انتقال اطلاعات نباشد.

قانون کپی رایت کشور آفریقای جنوبی این گونه می گوید که حق مولف ( کپی رایت ) در یک اثر هنری که از آن تکثیر های سه بعدی انجام و چه در داخل و یا در خارج از کشور بوسیله مالک حق و یا با رضایت او در اختیار عموم قرار داده شده باشد، نقض شده به حساب نمی آید، در صورتی که شخصی بدون رضایت مالک حق آن اثر سه بعدی از پیش تکثیر شده و یا اجازه اقتباس از تکثیرها داده شده از جانب مالک را بسازد و یا در اختیار عموم قرار دهد به شرط این که این تکثیرها بوسیله شخص اخیر عمدتاَ به خاطر مقاصد و اهداف فایده رسانی صورت گرفته و توسط یک فرآیند صنعتی ساخته شده باشد.

در مجموعه قوانین و مقررات داخلی ایران در اینکه تا چه اندازه می توان طرح های سه بعدی مورد حمایت براساس قانون کپی رایت را تحت عنوان طرح صنعتی استفاده کرد ، مقرره ای نیامده است و با توجه به اهمیت موضوع تعیین تکلیف در باره مورد، در مجموعه قوانین و مقررات مربوط به حق مولف یا طرح صنعتی ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *