برند و برندسازی

برند و برندسازی مقوله ای است که امروزه در اکثر زمینه ها مورد بحث قرار می گیرد،برند در واقع نام، نشان یا نمادی منحصر به فرد است که متعلق به یک شرکت یا یک فرد خاص می باشد که به وسیله آن در بازار معرفی و ارائه شده و توسط آن شناخته می شود. زیرا که تنها این برند مختص اوست و مشتریان فقط با دیدن این برند می توانند محصولات و خدمات این شرکت را از سایر شرکت های مشابه تشخیص بدهند.

شما جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت برند می توانید به سایر مقالات مرتبط در سایت ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید.

برندسازی چیست؟

برای اکثر شرکت ها و سازمان ها ثبت برند و علامت تجاری اولین قدم جهت شروع یک کسب و کار می باشد که این اولین قدم باید محکم برداشته شود. برندسازی کردن یعنی هر شرکت یا سازمانی در حوزه ی فعالیتی که دارد به قدری برند خود را محبوب و مورد علاقه مشتریان نماید که در هر زمانی که مشتریان به محصولات و خدمات آن شرکت ها نیاز داشتند به شرکت مورد نظر مراجعه نمایند.

همانطور که ذکر شد مهم این است که هر شرکت ابتدا برند خود را به ثبت برساند. در ایران ثبت برند و علامت تجاری در اداره مالکیت معنوی انجام می گیرد و برای انجام این امر شرکت ها و موسسات حقوقی زیادی وجود دارند. یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه موسسه حقوقی کریم خان می باشد که با داشتن کارشناسان مجرب و کارآزموده در این حوزه فعالیت می نماید.
بهتر است هر شرکت قبل از اینکه برند خود را ثبت نماید، برای چند سؤال مهم که به آن ها اشاره میکنیم جوابی پیدا کند تا بتواند برند سازی کرده و شرکت و برند خود را مطرح نماید.

چند نکته مهم درباره برند سازی :

بهتر است هر شرکت قبل از اینکه برند خود را ثبت نماید بداند از ثبت برند خود چه هدفی دارد؟ و اینکه صرفأ به عنوان یک نماد ساده و جهت شناسایی شرکت می خواهد برند را ثبت نماید و یا به دنبال اهدافی مانند بازار یابی و برندینگ هم می باشد؟ شرکت های موفق و برند های برتر قبل از ثبت برند خود اهداف زیادی تعریف می کنند و با ثبت برندی غنی، از همان ابتدا روی شخصیت خود و برندشان سرمایه گذاری می نمایند. سپس باید به برند خود معنا و مفهوم دقیقی بدهند. مشتریان باید بدانند که این برند به آنها چه می خواهد بگوید.

برندی که مفهوم خوبی برای مشتری داشته باشد و حس خوبی به او بدهد موفق تر از برندی است که هیچ برنامه و مفهومی را برای مشتری مشخص نمی کند. سوم اینکه با مشتریان به سادگی سخن بگویند تا جذب برند شوند. تکرار و پییچیدگی در برند می تواند برای مشتری گیج کننده و ناراحت کننده باشد و در نهایت برند را همسان با محصولات و خدمات خود نموده و همچنین طراحی آن مطابق با نوع خدمات و محصولاتشان باشد.

اگر برند شرکتی چیزی متفاوت با فعالیت های شرکت را برای مشتری بیان کند مشتری در همان ابتدا اعتماد خود را نسبت به شرکت از دست می دهد اما وقتی یک برند به خوبی طراحی شده باشد و مفهوم خوب و ساده ای برای مشتری به همراه داشته باشد ،می تواند مشتری را قانع کند که از آن خرید کند. با این حساب شرکت باید دقت کند که نباید با محصولات بی کیفیت و یا تقلبی و یا هر پارامتر دیگری موجب خراب کردن احساس مشتری و از بین رفتن اعتماد او شود.

در حقیقت موفقیت یک برند در همین موضوع ریشه دارد. موفقیت یک برند زمانی تضمین خواهد شد که علاوه بر رعایت همه ابعاد برندینگ بتواند برند خود را با کیفیت و کمیت مورد نظر مشتری تطابق دهد.

برای برند سازی یا برندینگ لازم است شرکت ها پس از ثبت برند خود جهت مدیریت و برنامه ریزی برند خود اقدام نمایند. در حقیقت لازم است مشتریان از جایی شرکت را بشناسند تا به طرف آن آمده و اولین خرید را از آن داشته باشند. برای این منظور باید از راه های مدیریت برند بهره مند شد.

مدیریت برند به چه معناست؟

مدیریت برند استفاده از تکنیک های بازار یابی و تبلیغاتی منحصر به فردی است که روی اهدافی نظیر کیفیت و کمیت شرکت و منحصر به فرد بودن محصولات و خدمات تمرکز دارد و می تواند مشتری را تشویق کند تا از شرکت صاحب برند خرید کند. اگرچه مدیریت برند امری سخت و پر هزینه مخصوصا در ابتدای راه می باشد اما تجربه نشان داده که برگشتن هزینه و سرمایه تضمین شده است. البته لازم به ذکر است که پس از طی مدتی دیگر نیاز به استفاده از این تکنیک ها و روش ها و تبلیغات نخواهد بود، و به همان میزان تلاش و هزینه ای که برای برندینگ و برند سازی انجام شده به هدف خود دست پیدا نموده که نسبت به درآمدی که کسب می شود، هزینه تبلیغات و مدیریت برند مقدار ناچیزی خواهد شد.

برند یا علامت تجاری منحصر به شرکت ها و افرادی می باشد که این علامت ها را به ثبت می رسانند. اکثر برند ها از زمان ثبت خود فقط به استفاده ابزاری روی سربرگ ها و نهایتا سایت یک شرکت با مشتریان محدود همان سایت خلاصه می شوند . در دنیا برندهای با کیفیت و بی کیفیت فراوانی وجود دارد که شمارش تعداد آنها از توان خارج است و حتی شاید برخی از آن ها بودن و نبودنشان تفاوتی نداشته باشد و شاید اصلا نباید از اول برای ثبت آنها حتی هزینه ای می شد.

جالب است بدانید می توان برند را انتقال داد، فروخت و یا تحت توافقنامه ای اجازه استفاده از ان را به دیگران داد. تمام این کارها برای صاحب برند سود آوری غیر قابل تصوری دارد. برند هایی که موفق بوده و کارکرد خوبی دارند قادرند با قیمت بالا به فروش برسند و یا با قراردادهای سنگین به دیگران واگذار شوند.

برند سازی به شرکت ها کمک می کند که علاوه بر رسیدن به خواسته هایشان که همان سود و اعتبار و شخصیت بالا در کسب و کار می باشد قادر باشند با ارائه مجوز هایی این اجازه را به دیگران بدهند که از برند آنها برای فروش محصولات خودشان استفاده نمایند. این مجوز همواره برای شرکت ها سود زیادی دارد اما باید نهایت دقت انجام شود تا برند مذکور آسیب نبیند و این مجوز ها باید در کنار اقدامات کنترلی مناسبی اعطا شود. البته لازم به ذکر است که حفظ اعتبار یک برند فقط منحصر به اعطای برند به سایرین نمی باشد و خود شرکت صاحب برند نیز باید در کنار برنامه هایی که برای مدیریت برند و برند سازی خود دارد ، اقداماتی از قبیل بازدید های دوره ای ، کنترل کیفیت ، اندازه گیری رضایت مشتریان و … را جهت حفظ اعتبار و شخصیت برند خود در نظر بگیرد .

برندسازی چه مزایایی دارد؟

  1. برند سازی اعتبار شرکت صاحب برند را تایید نموده و افزایش می دهد.
  2. داشتن یک نام تجاری که برند سازی شده است خود دلیل اعتبار برای شرکت صاحب برند می باشد.
  3. برند سازی باعث می شود مشتریان به راحتی شرکت صاحب برند را تایید کرده و محصولاتشان را خریداری نمایند.
  4. برند سازی تعداد مشتریان وفادار به شرکت صاحب برند را افزایش می دهد.
  5. برند سازی باعث ایجاد شناخت در بین مشتریان شده و ارتباط حتی عاطفی بین شرکت صاحب برند و محصولات شرکت با آنها برقرار خواهد شد.
  6. برند سازی پیام و شعار شرکت را به خوبی در بین مخاطبان انتقال خواهد داد.

برای موفقیت برند و برندسازی باید چه مواردی در نظر گرفته شود:

  1. طراحی منحصر به فرد برند و دارای مفهوم و آرمان های مناسب
  2. ثبت برند به صورت قانونی
  3. مدیریت برند با انجام ترفند های بازاریابی و تبلیغاتی برای شناخته شدن برند و در نهایت برند شدن
  4. حفظ اعتبار برند با انجام اقدامات کنترلی

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *