ثبت برند توسط شخص

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که ثبت برند توسط خودمان امکان پذیر است یا نه ، ابتدا لازم است به تعریف علامت تجاری بپردازیم. طبق ماده ی اول قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیر ماه 1310 شمسی ،علامت تجارتی عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم ،حرف ،عبارت ،مهر،لفافه و غیر از آن که جهت امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ،تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود. نام و نشان تجاری ، نام یا نمادی متمایز ( مانند لوگو ، برند ، علامت تجاری یا طرح زمینه ) جهت شناسایی کالاها یا خدمات از یک فروشنده یا یک گروه از فروشندگان می باشد که جهت تمییز نمودن کالاها از کالاهای رقبا مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش قدرت نام و نشان تجاری برای تمییز نمودن کالاها از کالاهای رقبا، دارای مزایایی مانند افزایش قصد خرید، هزینه های کمتر ،افزایش فروش ، اولویت بندی های قیمت و وفاداری و احساس رضایت مشتری نسبت به محصولات و خدمات باشد.

در چند سال اخیر ثبت برند در کشور ما رشد چشمگیری داشته است. متولی ثبت برند در ایران اداره مالکیت صنعتی می باشد که از طریق وبگاه خود و به صورت آنلاین اقدام به ثبت علامت می نماید. لازم به ذکر است که ثبت برند یک پروسه اداری-حقوقی می باشد که نیاز به صرف زمان و هزینه دارد. علاوه بر این هر علامتی ، قابل ثبت نمی باشد و علامت تجاری برای ثبت باید دارای یک سری شرایط باشد. اگر می خواهید راجع به نحوه ثبت برند اطلاعات بیشتری کسب نمایید می توانید به سایر مقالات مرتبط با این موضوع که در ثبت شرکت کریم خان موجود می باشد رجوع نمایید.

یکی از گام های اصلی جهت ایجاد یک برند قدرتمند حفاظت قانونی از آن می باشد. شرکت هایی که علائم و اسامی تجاری ثبت شده دارند عملا در برابر خط مشی های رقبا بیمه شده اند. ثبت برند ضمانت می نماید که مشتریان قادر خواهند بود محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند و شرکت ها را نیز تشویق و ترغیب می کند تا جهت حفظ یا بهبود کیفیت محصولات خود سرمایه گذاری نمایند . از جهت دیگر ثبت یک برند دارای آثار و مزایای بسیاری از قبیل حق استعمال انحصاری علامت تجاری می باشد. به سبب حق استعمال انحصاری یک برند از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث با عنوان علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری دیگر هستند جلوگیری به عمل می آید. در این رابطه ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات بیان نموده است که: «حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. »

ثبت شرکت کریم خان آماده ی پاسخگویی به تمام سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت برند می باشد.

با توجه به شناخت علامت تجاری و اهمیت ثبت برند این سوال بوجود می آید که چگونه می توان یک برند را ثبت نمود؟ و آیا ثبت برند توسط خودمان امکان پذیر است؟ به عنوان پاسخ برای این سوال باید بگوییم تا زمانی که یک محصول یا خدمت دارای وجه متمایز کننده ی مشخصی نباشد ، به راحتی می توان آن را برند نمود و آن برند را به نوعی پایدار و برقرار داشت . برای برند نمودن یک محصول ضرورت دارد تمامی مدارک لازم قانونی مهیا باشد و مراحل و روند قانونی ثبت آن با رعایت کامل مقررات انجام شده باشد.

امروزه تمام افراد با استفاده از سیستم جدید اینترنتی ، قادر خواهند بود پس از اسکن مدارک لازم جهت ثبت برند و انجام مراحل اینترنتی از طریق سامانه ی اینترنتی www.ip.ssaa.ir به ثبت برند بپردازند. سامانه فوق برای ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و پیگیری های مرتبط با اظهارنامه نیز از طریق همین سامانه ، قسمت ثبت انواع درخواست (رفع نقص،پرداخت حق الثبت،تمدید،انتقال و …) امکان پذیر می باشد.

بررسی اظهارنامه فقط بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه انجام می گیرد و حضور متقاضیان محترم در اداره در فرآیند انجام کار تاثیری نخواهد داشت. اداره ی مالکیت صنعتی پس از تکمیل شدن فرم مربوطه توسط متقاضی در سامانه، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مشخص شده در قانون بررسی می نماید و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن برند را صادر می کند . در صورتی که در مدارک ارسالی برای سامانه و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد برای متقاضی ابلاغیه ای بر مبنای رفع نقص ارسال می گردد ، در صورتی که در عنوان و یا تصویر علامت ، الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی علامت ، علامتی مشابه و یا عین آن برای کالاهای مورد نظر شما، قبلا به نام دیگری ثبت شده باشد ابلاغیه ای جهت رد اظهارنامه صادر می گردد . حالت دیگری نیز وجود دارد که زمانی اتفاق میفتد که بخشی از کالاها و یا خدمات قابل ثبت نباشد ، در این صورت ابلاغیه ی رد قسمتی از موارد خواسته شده در اظهارنامه را ارسال خواهد نمود. چنانچه می خواهید مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری را بدانید در ادامه با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری :

شخص حقیقی:

  1. کپی شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  4. کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی:

  1. کپی شناسنامه
  2. کپی کارت ملی
  3. کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
  4. کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
  5. کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

لازم به ذکر است در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما برای ثبت، کلمه یا حروف لاتین به کار نرفته باشد، ارائه ی کارت بازرگانی ضروری نخواهد بود. در رابطه با مراحل ثبت برند و هزینه های مربوط به آن نیز در مقالات مرتبط به صورت مفصل توضیح دادیم . علاوه بر آن شما همواره می توانید در صورت وجود هرگونه ابهامی سوالات خود را با کارشناسان مجرب ما در ثبت شرکت کریمخان در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *