انتقال سهم در شرکت تضامنی

انتقال سهم در شرکت تضامنی


شرکت تضامنی شرکتی می باشد که جهت اجرای فعالیت های تجاری میان دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تاسیس می گردد . چنانچه سرمایه شرکت جهت پرداخت کلیه بدهی ها کفایت نکند هر کدام از شریکان موظف به ادای همه بدهی های شرکت می باشند . هر قراردادی که مغایر با این بیانات میان شریکان بسته شود در برابر اشخاص ثالث لغو می گردد.

انتقال سهم در شرکت تضامنی

تضامن به معنی کفیل و ضامن می باشد . تضامن گونه ای شرکت یا تضمین است و میان چند نفر که طلبکار می باشند تاسیس می گردد و مالک حق قادر است کلیه حقوق خود را از هر کدام از آن ها دریافت نماید . در این نوع از شرکت ها دو ویژگی مورد توجه قرار می گیرد :

  1. محدوده وظایف شریکا از اندازه دارایی آن ها بالاتر می رود .
  2. چنانچه شرکت های تضامنی نتوانند مقروضات خود را ادا نمایند ، در این صورت شریکان مجبور به پرداخت بدهکاری های شرکت از سرمایه شخصی خود می باشند.

شایان ذکر است که در شرکت های تضامنی تمامی افراد خواه در اجرای معاملات به صورت شخصی دخالت داشته باشند یا نداشته باشند در برابر تعهدات شرکت مسئول می باشند.
در ادامه مقاله به ارزیابی نحوه نقل و انتقال در سهام شرکت تضامنی می پردازیم.

انتقال سهم در شرکت تضامنی

ماده 123 قانون تجارت درباره انتقال سهام شرکت توضیح می دهد که:” در شرکت تضامنی هیچ کدام از شریکان توانایی انتقال سهم خود را به دیگری ندارند به جز رضایت کلیه شریکان “

در شرکت های سهامی عام و خاص سهام شریکان با واگذاری به گونه فشرده و سهام بی نام در دفاتر سهام بانام و در شرکت با مسئولیت محدود این واگذاری سهام شریکان با توافق شریکان صورت می گیرد. ولی درباره شرکت های تضامنی که جزء شرکت های شخصی به شمار می رود، آیین گذار حکم دیگری را بیان نموده است که واگذاری سهام خود را از طریق همکاری در شرکت به سایرین تنها با توافق کلیه شریکان جایز می داند .

از نظر دانشمندان حقوق تجارت طبق قوانین ماده 123 قانون تجارت که از مقررات فرمانی می باشد و هر نوع قرارداد مغایر با آن بی ارزش است.آنچه این ماده بیان می کند ایناست که غرض از واگذاری سهم به معنی واگذاری سهم به صورت ارادی است ولی به واگذاری به گونه قهری اشارتی ندارد ،بنابراین واگذاری سهم را به دو صورت ارزیابی می نماییم :

انتقال ارادی

با توجه به مباحث پیشین، شرکت های اشخاص شرکت هایی می باشند که شخصیت شریک در آن به شدت اهمیت دارد و ارزش شرکت به اعتبار شریکان مرتبط است و سرمایه شرکت نقش بسزایی ندارد . در این نوع از شرکت ها که از طریق شناخت و روابط نزدیک و اعتمادی با یکدیگر به تاسیس آن اقدام می نمایند.

چنانچه یکی از شریکان با اجازه ای که در واگذاری سهم خود دارد ،سهم خود را به فردی دیگر که برای دیگر افراد شریک هیچ آشنایی نداشته یا رابطه نزدیک نداشته باشد باعث مخدوش شدن رابطه اولیه می شود که به این خاطر آیین گذار جهت نگهداری چنین شرکت هایی بسیار سخت گیری کرده و واگذاری ارادی همه سهم را به راضی بودن کلیه شرکان وابسته می داند. چنانچه شریکان این واگذاری را قبول کنند به این معنی است که همه ضوابط و چگونگی شریک جدید را قبول نموده اند.

انتقال قهری

انتقال قهری به معنی واگذاری سهام یکی از شریکا شرکت تضامنی بدون تصمیم او. انتقال قهری به چند گونه مختلف صورت می گیرد ،گاهی اوقات امکان دارد براساس حکم دادگاه صورت گیرد که این مورد در قوانین شریک تضامنی پیش گویی نشده است به بیانی دیگر آیین گذار از بهر بستانکار این حقوق را ایجاد نکرده که در برابر طلب خود وارد شرکت شود لیکن دریافت طلب او به نابودی شرکت بستگی دارد . گونه ای دیگر ، طوری می باشد که یکی از افراد شریک فوت کند که آن هم به راضی بودن دیگر شریکان وابسته است.

متقاضیان گرامی ، می توانند سوالات خود را درباره انتقال سهم در شرکت تضامنی از طریق موسسه حقوقی کریم خان ذیل با ما در میان بگذارند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *