اقدامات لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر تجاری

اقدامات لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر تجاری


اقدامات لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر تجاری

تمامی شرکت ها و یا موسسات فعال یا غیر فعال که در اداره ثبت به ثبت می رسند،برای بررسی وضعیت حساب ها و اخذ مالیات مسئول اخذ دفتر پلمپ شده می باشند.صفحات این دفاتر که به پلمپ دفاتر معروف هستند در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ می شوند. بنابراین پلمپ و شماره گذاری دفاتر تجاری که پایه و اساس حسابداری موسسات هستند اهمیت ویژه ای دارند.

اقدامات لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر تجاری

این دفاتر اگر مطابق قوانین و مقررات تنظیم شده باشند در این صورت دارای اعتبار و سندیت هستند در غیر این صورت فقط علیه صاحب آن ها معتبر خواهند بود.قابل ذکر است که دفاتر هر سال، توسط اداره ثبت ،حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل ،شماره گذاری،امضاء و پلمپ گردند.3 دفتر مجزا که به ترتیب شامل دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی وجود دارد که از میان آن ها دفتر روزنامه و دفتر کل به پلمپ نیاز دارند.

نکته ی مهم این است که حتی در صورتی که شرکتی فعالیتی در سال گذشته نداشته باشد باید دفاتر آن سال را سفید و خالی به اداره دارایی تحویل دهد.البته بهتر است که تمامی دفاتر شرکت ها حداکثر تا پایان آذر ماه پلمپ شوند زیرا به دلیل فشردگی کار در سه ماه آخر هر سال، هزینه ها و مدت زمان پلمپ افزایش می یابد.

در گذشته ثبت تمامی پلمپ دفاتر تجاری از طریق حضوری رایج بود اما امروزه برای جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان ؛ با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها، پذیرش پلمپ دفاتر تجاری به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد.در ذیل مدارک مورد نیاز برای اخذ پلمپ دفاتر تجاری (اشخاص حقوقی و حقیقی) و مراحل ثبت درخواست پلمپ دفاتر تجاری در پورتال اداره ثبت شرکت ها می پردازیم.قابل ذکر است، اگر در هر یک از مراحل ثبت با مشکل مواجه شدید می توانید با کارشناسان حرفه ای ما در کریم خان تماس حاصل فرمایید.

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر ( اشخاص حقوقی)

1.کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
2.تکمیل فرم اظهارنامه دریافتی از اینترنت
3.کپی روزنامه رسمی
4.کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر ( اشخاص حقیقی)

1.تکمیل فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
2.کپی کارت ملی متقاضی
3.کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری در پورتال اداره ثبت شرکت ها

  • مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir ( قسمت پلمپ دفاتر تجاری)
  • اولین قدم برای طی کردن فرآیند ثبت از طریق الکترونیکی، ثبت مشخصات اولیه متقاضی،می باشد.به همین دلیل اولین کاری که باید انجام شود، تابعیت و شناسه ملی و شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی در سامانه وارد گردد. (تمام پیامک های مربوط به مراحل انجام کار به شماره همراه ثبت شده ارسال خواهد شد.)
  • تکمیل قسمت شروع سال مالی و ماه مالی :منظور از شروع سال،ماه و روز مالی انتخاب آن ها بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می باشد.تاریخ پایان سال مالی توسط سامانه محاسبه می شود .واضح است که تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ مبنای شروع سال،ماه و روز مالی نمی باشد.
  • مرحله بعد باید اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده را تکمیل کرد. نکته ی دارای اهمیت این است که پس از پلمپ دفاتر با توجه به آدرس ذکر شده برای متقاضیان ارسال می گردد.بنابراین باید در درج اطلاعات دقت کافی داشته باشیم.(در حال حاضر این شیوه برای ” تهران ” امکان پذیر است.)
  • اگر شهر مورد نظر در گزینه های ارائه شده وجود نداشته باشد.یعنی آن شهر به سامانه ی مذکور ملحق نشده است.بنابراین متقاضیان باید به همان روش های گذشته عمل نمایند.
  • در صفحه ی بعدی اطلاعات شخص حقوقی را بررسی کرده و در صورت صحت اطلاعات،گزینه ی تایید اطلاعات شخص حقوقی کلیک نمایید.
  • در مرحله ی بعدی بر اساس اطلاعات وارد شده به کاربران شماره پیگیری داده می شود.
  • سپس سمت تکمیل کننده اظهارنامه از فهرست انتخاب شود و اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیات مدیره در سامانه درج گردد.
  • در مرحله ی بعد اسامی بقیه اعضاء هیات مدیره با تمامی اطلاعات مربوط به آن ها مانند نام ، نام خانوادگی ، نام پدر ، تاریخ تولد و …وارد نمایید و در پایان با کلیک بر روی گزینه ی گام بعدی وارد مرحله ی بعد شوید.
  • مرحله بعد،با مشخص نمودن عضو هیات مدیره، سمت اشخاص هیات مدیره ،مدت تصدی محدود/نامحدود و تاریخ شروع سمت را در سیستم وارد می نماییم.
  • سپس وضعیت حق امضاء اعضاء هیات مدیره و پس از آن سمت عضو هیات مدیره را مشخص می کنیم.
  • فرم دیگری با عنوان دفتر مورد تقاضای شخص وجود دارد .در این مرحله،نوع دفتر مورد تقاضای شخص دفتر کل و روزنامه و تعداد برگ و جلدهای دفتر را درج می کنیم و اطلاعات وارد شده را ذخیره می نماییم.
  • پس از طی این مراحل ،وارد صفحه ی تایید صحت اطلاعات شده و بر روی گزینه ی تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز کلیک نمایید.
  • پس از تکمیل اطلاعات در سامانه بر روی پذیرش نهایی کلیک می کنید.پرینت اظهارنامه به همراه مدارکی که ذکر شده،به اداره ثبت ارسال نمایید سپس اداره پست، دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه درج شده ارسال می نماید.
  • پس از ارسال مدارک و دریافت کد پیگیری، بر روی گزینه ی پلمپ دفاتر کلیک نمایید.
  • در سامانه شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را درج کنید و در انتها بر روی گزینه ی پذیرش نهایی، کلیک کنید و وارد مرحله ی بعدی شوید.
  • پس از ارسال مدارک ،کارشناس حقوقی مدارک را بررسی کرده،اگر مدارک مورد تایید کارشناس قرار گرفته باشد، (پیگیری درخواست از طریق همین سامانه امکان پذیر است) اجازه ی پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آن ها صادر می گردد.
  • به این ترتیب متقاضیان با ورود به سامانه وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.

تذکر

اگر کاربر به دفاتر خاصی نیاز داشته باشد،باید پس از پایان مراحل درخواست و تایید نهایی در سامانه به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه کرده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام نماید.

فرم گواهی پلمپ دفاتر

شرکت/خانم/آقا
دفاتر خود را در تاریخ……………تحت شماره…………………در این اداره کل پلمپ نموده است.این گواهی حسب درخواست متقاضی جهت ارائه به …………………………صادر گردیده است.
اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

نحوه ی تنظیم دفاتر تجارتی

قانون تجارت برای نوشتن دفاتر تجارتی مقرراتی را تعیین کرده است:

  •  تمامی معاملات و صادرات و واردات بایدبه ترتیب تاریخ،در صفحات مخصوص نوشته شود.
  •  تراشیدن ،حک شدن و همچنین جای سفید گذاشتن بیش معمول و نوشتن در حاشیه و یا بین سطور ممنوع است.

این قوانین برای جلوگیری از تقلبات احتمالی و کم و زیاد کردن و دست بردن در مندرجات دفاتر تجارتی است و اگر در نوشتن مطالب یا درج ارقام اشتباهی پیش آید،الزامی است که در صفحه مشخص از دفتر توضیح داده و به آن ارجاع داده شود یا به طرفی که در حسابداری برای بیان رفع اشتباهات معمول است،عمل شود.در هر حال مراعات نکردن مقررات فوق،سندیت دفتر تجارتی را خراب خواهد کرد.دفتری که دارای سندیت نباشد،چنانچه گفتیم ،فقط علیه صاحب آن معتبر خواهد بود.

مدت نگهداری دفاتر تجارتی

قانون تجارت،در مورد نگهداری دفاتر تجارتی مقرر کرده “تاجر باید تمام آن دفاتر را از انتهای هر سالی لااقل تا ده سال نگهداری کند” و دفاتر هر شرکتی که تعطیل شده باشد با نظر مدیر ثبت اسناد در محل معینی از تاریخ پایان تصفیه تا ده سال باید محفوظ بماند.

نکته

  • برای تحویل اظهارنامه مالیاتی در تیر ماه هر سال باید اواخر سال قبل به اخذ پلمپ دفاتر اقدام کرده باشید.
  • پرداخت کنندگان مالیاتی موظفند برای هر سال مالی،فقط از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده نمایند به جز در مواردی که در طی سال با تمام شدن دفاتر نیاز به دفاتر جدید باشد که در این صورت باید دفاتر جدید امضاء ، پلمپ و ثبت نمایند.
  • دریافت دفاتر قانونی و دفاتر مالی و ثبت عملیات مالی در مورد اشخاص حقوقی جدید از تاریخ ثبت شخص حقوقی و سایر اشخاص از تاریخ شروع فعالیت تا 30 روز مجاز خواهد بود.
  • اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی از دفاتر پلمپ شده سال قبل استفاده ننموده باشند و قصد استفاده از آن را برای سال مالی پیش رو داشته باشند حداکثر سی روز از تاریخ شروع سال مالی جدید با ذکر مشخصات دفاتر مزبور به حوزه مالیاتی اعلام شود.
  • اگر دفاتر پلمپ شده توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی از دسترس خارج شود صاحب دفتر حداکثر سی روز باید به پلمپ و ثبت دفاتر قانونی جدید و ثبت عملیات آن اقدام نماید.

کارشناسان ما در موسسه حقوقی کریم خان با چندین سال تجربه با کمترین زمان و هزینه شما را در زمینه پلمپ دفاتر تجاری راهنمایی می کنند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *