انتخاب برند

انتخاب برند و ثبت آن نیز مانند هر فعالیت حقوقی دیگری شامل یک فرآیند اجرایی و ثبتی خاص است که آشنایی با آن خالی از لطف نیست، ثبت شرکت کریمخان در مقاله ی زیر اشتباهات رایج در انتخاب برند را مورد بررسی قرار داده است. برند آمیخته ای از نشانه های روانی، فکری، در ذهن مصرف کنندگان می باشد که موجب افزایش ارزش مورد تصور از محصول یا خدمت می گردد. مصرف کنندگان توسط برند ها، محصولات و یا خدمات را می شناسند و به آن ها پایبند می گردند. یک برند موفق حاصل خدمات مشخص و یا مکان مشخصی می باشد که در صورت ی که خریدار یا مصرف کننده به ارزش های منحصر به فرد آن پی ببرد مستحکم تر می گردد. بحث برند و عوامل انتخاب نام برند یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار حتی در سطح بین المللی می باشد و می بایست به صورت دقیق تر به تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار در انتخاب نام برند نظر نمود.

با بررسی این عوامل می توان فرصت های بزرگی جهت موفقیت در میان دیگر برندها و در سطح بین المللی کسب کرد. در انتخاب نام برند، نامی موفق می باشد که دربرگیرنده ی دامنه ی گسترده ای از ایده ها و ویژگی ها باشد و نه فقط با استفاده از آهنگ خود، بلکه با استفاده از معنی و مفهوم لغوی خود و همچنین هر عاملی که در طول زمان به صورتی با آن در آمیخته می گردد و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته است، با مشتری ارتباط برقرار نماید.

جستجوی نام برند در بیشتر موارد دارای خطا می باشد، ولی با کمی توجه می شود از اغلب اشتباهات پرهیز نمود. ثبت شرکت کریم خان در این قسمت، اشتباهاتی را که بعضی از شرکت ها در تعیین و انتخاب نام مرتکب می گردند مورد بررسی قرار داده است:

1. انتخاب نشانه های ساده

یکی از خصوصیات علامت تجاری، ابتکاری بودن آن می باشد. این بدان معناست که علامت تجاری می بایست با طراحی و ظرایف شکلی همراه باشد و نباید تنها نشانه های ساده ای باشد. در صورتی که علامت تجاری ساده باشد از محصولی که به بازار عرضه شده است حمایت نمی کند و همچنین آثار خوب تجاری یک علامت ابتکاری را شامل نمی شود. از این بابت، نشانه های زیر را نمی توان برای علامت تجاری مورد استفاده قرار داد:

الف- اسامی عام را نمی توان به عنوان نام علامت تجاری یا برند انتخاب کرد. به این علت که این گونه کلمات جنبه ی عمومی دارند و نمی توان آن ها را به نوع به خصوصی از کالاها اختصاص داد. به عنوان مثال نمی توان کلمه ی قند را برای محصول قند انتخاب کرد و یا اینکه نمی توان شکل ماهی را بدون اینکه دارای حالت مخصوصی باشد برای کنسرو ماهی انتخاب کرد.

ب- اوصاف اجناس نمی توانند به عنوان علامت تجاری انتخاب گردند، به عنوان نمونه باقلوای شیرین قابل استفاده نمی باشد.

ج- نشانه های ساده نظیر خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نبایست به عنوان علامت انتخاب شوند مگر در صورتی که از ترکیب آن ها تصویر ابتکاری حاصل گردد.

انتخاب نمودن ارقام به عنوان علامت تجاری در صورتی که نمایانگر کیفیت جنس نباشد، معمولا اشکالی ندارد. به عنوان مثال انتخاب 222 برای نوعی از پارچه یا ارقام 4711 برای ادوکلن موردی ندارد، اما انتخاب کردن ارقام 30 یا 40 یا 50 برای روغن موتور به این سبب که ممکن است از نظر مشتری نمایانگر کیفیت جنس و درجه ی غلظت آن باشد امکان پذیر نیست.

انتخاب حروف هم به عنوان علامت مانعی ندارد و در حال حاضر در بیشتر علامات کارخانجات حروف اولیه نمایانگر نام کارخانه می باشد. به عنوان مثال G.E.C-Fiat و غیره

2. انتخاب علامت گمراه کننده

علامت تجاری علاوه بر اینکه باید با دیگر علائم تجاری دارای تمایز و تفاوت باشد و با نوع و جنس کالا هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، می بایست همراه با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم شود و در آن نباید از اسامی عام و گمراه کننده به کار رود. به این معنی که علامت نبایست مشتری را در رابطه با جنس یا مبدا علامت دچار اشتباه کند. به عنوان نمونه نمی توان برای پارچه ی پنبه ای علامتی با عنوان سفید پشم انتخاب کرد، به این علت که ممکن است مشتری اینچنین تصور نماید که پارچه ی مذکور پشمی است. به عنوان نمونه، در فرانسه برای پارچه های پنبه ای علامتی به نام Lavablaine انتخاب شده بود که به این دلیل که موجب گمراهی مشتریان می شد باطل گردید.

3. انتخاب اسامی تکراری

علامت مورد استعمال بر روی محصول که جهت ثبت ارائه می گردد، از نظر شکلی می بایست جدید و ابتکاری باشد و سابقه ی ثبت و استعمال به وسیله ی دیگران را نداشته باشد. در علائم مرکب امکان دارد در اجزاء دو علامت مرکب از یک کلمه ی مشابه استفاده شده باشد و سایر اجزا یکسان و مشابه نباشند، به صورتی که جزء مشترک و مشابه دو علامت موجب ایجاد اختلاف و دعوی بین صاحبان آن ها گردد. لازم به ذکر است که با دقت به جدول طبقه بندی کالا، هر زمانی که برای نوعی کالای مشخص، علامتی از طبقه ای خاص مورد استفاده قرار گیرد، فرد دیگری که بخواهد بعد از انتخاب علامت مذبور برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مذکور و از همان علامت پیشین استفاده نماید، با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه می گردد.

4. انتخاب نام برند بدون توجه به ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان

ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان از نام تجاری زیربنای تصمیم برای خرید و اعتماد به نام تجاری است.امروزه،با توجه به مبادلات در سطح بین المللی و رقابت شدید بین برندهای مختلف بررسی ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان در انتخاب نام تجاری الزامی است. جهت این امر می توانید با آماده کردن لیستی از اسامی انتخابی، از دیگران نیز نظرخواهی نمایید.

5. انتخاب نام طولانی و خسته کننده

معرفی یک برند جدید و نو باید موجب بازدهی بیشتر کسب و کار گردد. به همین علت باید از انتخاب اسامی طولانی پرهیز نمایید. لازم به ذکر است که باید نامی را انتخاب نمایید که به راحتی تلفظ شود و در اذهان ماندگار باشد.

موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان کلیه خدمات در خصوص ثبت شرکت و ثبت برند را به تمامی متقاضیان ارائه می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *