ارزش ویژه ی نام و نشان تجاری

ارزش ویژه ی نام و نشان تجاری


نام و نشان تجاری چیست؟

نام و نشان تجاری ، قرن ها است که تحت عنوان روشی جهت تمایز کالاها از یک تولیدکننده نسبت به دیگر تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.به گونه ای که افزایش قدرت نام تجاری جهت ایجاد تمایز، به گونه ای تاثیر گذار می تواند مزایای مهمی مانند افزایش قصد خرید، هزینه ها ی کمتر ،افزایش فروش، اولویت بندی در قیمت محصولات و خدمات و همچنین وفاداری مشتری را ایجاد نماید. فرامکین و کیم در مقاله ای در سال ۲۰۰۱ ثابت کردند که سازمان هایی که بیشتر روی برندهایشان سرمایه گذاری می نمایند ، درآمد بیشتری خواهند داشت.

ارزش ویژه ی نام و نشان تجاری

 

نشان و نام جاری مضاف براین که در محصولات ملموس استفاده می گردد، در محصولات نا ملموس یا خدمات نیز مطرح می باشد . به عنوان مثال در خدمات رسانی بیمارستان و سازمان های فرهنگی و هنری به منظور جذب گردشگران استفاده می شود.در حقیقت سازمان هایی که روی نام ونشان تجاری سرمایه گذاری بیشتری دارند ، سودآوری آنها نیز زیاد می شود.

در ایجاد نام و نشان تجاری میبایست ایده های موفقی را مورد استفاده قرار دهد.زیرا علامت تجاری به مسئله ای اساسی در خط مشی کالا مبدل گشته است و از طرفی، در طولانی مدت تولید کالا با یک علامت تجاری، به سرمایه گذاری قابل توجهی، خصوصاً در زمینه ی تبلیغات پیشبردی و بسته بندی نیاز دارد.

نام و نشان تجاری یک تعهد ایجاد شده توسط یک شرکت می باشد تا به واسطه آن از مشتریان حمایت کند.نشان تجاری نماد کیفیت و وعده به خریدار می باشد ، همانند طرح های خاص که مصرف کنندگان را به خرید خدمات و محصولات نام و نشان تجاری دار تشویق می کنند.بسیاری از برنامه ریزان و سازمان دهندگان امروزه معتقدند که نام و نشان تجاری می تواند بازده سرمایه گذاریشان را بهبود بخشد.

کیلر در مقاله ای در سال ۱۹۹۳ ارزش ویژه ی نام و نشان تجاری را به صورت ” اثر تفاضلی دانش نام و نشان تجاری بر واکنش مصرف کنندگان به بازاریابی نام ونشان تجاری”مفهوم سازی نمود و پیشنهاد کرد که دانش نام و نشان تجاری دربرگیرنده ی آگاهی نام و نشان تجاری ، توسعه های نام و نشان تجاری ، درک احساسات مصرف کننده ، ترجیحات ، رفتارها و گزینه هایی از نام و نشان تجاری در زمینه ی گسترده تر آمیخته بازاریابی و در راه ” اثر تفاضلی دانش نام و نشان تجاری ” می باشد.

از عوامل مهم تغییرات جهانی که سبب اهمیت نام های تجاری اهمیت شود به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • فروپاشی مرزهای بازار
  • جهانی کردن و گسترش علایم تجاری جهانی
  • افزایش بخش های بازار
  • ایجاد تنوع و چرخه های حیات کوتاه تر
  • جذب بیشتر مشتری
  • تجارت دیجیتالی
  • عدم ثبات اقتصادی و ناپایداری بازار

ارزیابی مشتری از نام و نشان تجاری شامل چهار بعد آگاهی ، تصور ( از نام و نشان تجاری ) ، کیفیت و وفاداری می کند. وقتی شرکتی درک کرده که مأموریت نام تجاری آن چیست، این ادراک باعث می شود که کل فعالیت های شرکت مسیر و جهت حرکت خود را بیابد. این مأموریت مجموعه ای از اصول و ضوابـط لازمه را برای تمامی فعـالیت های شرکت تدوین می کند.

دانشمندان و نیز کارمندان بر این باورند که اعتبار برند دارای اهمیت باشد.برای موفقیت و افزایش سود آوری ، برندها میبایست دارای اعتبار مثبت باشند.توسعه یا اعتبار برند در مفهمومی فراتر از رضایت مصرف کنندگان می باشد و این چیزی است که شرکت در طول زمان با آن درآمد کسب می نماید و اشاره دارد به این موضوع که چگونه مصرف کنندگان ،برند را مورد ارزیابی قرار می دهد.

در حقیقت از دیدگاه مشتریان ، نام و نشان گذاری بر روی کالا سه مورد ناملموس -اما با مزایای قابل توجه- را ارائه می دهد:

  • یک برند خلاصه ای از تمامی ارزش های وابسته به آن می باشد.
  • یک برند اطمینان مشتریان را در انتخاب هایشان افزایش می دهد.
  • احساس رضایت مشتریان را در خریدهایشان ایجاد می کند.

ثبت شرکت کریم خان آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سولات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

شما همواره می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *