اتاق بازرگانی بین المللی

اتاق بازرگانی بین المللی


توضیحاتی جامع درباره اتاق بازرگانی بین المللی

در مقالات گذشته در مورد اتاق بازرگانی به صورت کامل توضیحاتی را بیان داشتیم . در این مطلب قصد داریم تا شما را با اتاق بازرگانی بین المللی آشنا گردانیم.اتاق بازرگانی مطابق اساسنامه خویش در سال 1919 تشکیل شد و پایگاه آن در شهر پاریس واقع است.اتاق بازرگانی بین المللی از شخصیت حقوقی مستقل برخوردار بوده و به سازمان ملل متحد وابسته نیست .اما دارای ارتباط بسیار نزدیکی با سازمان مذکور می باشد.

 

اتاق بازرگانی بین المللی

حوزه ی عملیات این اتاق، متحد الشکل نمودن عادت بازرگانی بین المللی نظیر:

  • اعتبارات اسنادی
    ICC
    Uniform Customs and Practice for Documentary Credits
  • مقررات متحدالشکل اسناد وصولی بانکی
    ICC
    Uniform Rules for Collections
  • مقررات متحدالشکل ضمانت نامه های عندالمطالبه
    ICC
    Uniform Rules for Demand Guarantees
  • مقررات متحدالشکل کاربردی ضمانت نامه ها
    ICC
    International Standby Practices.ISP 98
  • واژگان بازرگانی بین المللی
    Incoterms

و در نهایت قوانین همسان سازگاری و قضاوت در حل و فصل مشکلات تجاری و تنظیم نمودن معاهدات نمونه است.اتاق بازرگانی بین المللی دارای انجمن ها یا کمیته های تابع به خود نظیر :کمیسون بانکی،کمیته تهیه و تنظیم روابط قراردادی،کمیته سازش و داوری و کمیته بین المللی وحمل و نقل دریایی مرکز بین المللی کارشناسی می باشد.مقصود سازمان مزبور ،فراهم آوردن اصطلاحات بازرگانی بین المللی بوده تا بازرگانان و موسسات بین المللی قادر باشند معاهدات خویش را بر اساس عدالت و با مراعات نمودن قوانین معمول بین المللی و شرایط مطبوع خویش ،بدون تعلق به مقررات یک کشور ویژه تنظیم کنند.

بنابراین از پیدایش اختلافات پیشگیری نموده و در صورت وقوع مشکل در دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی اقدام به برطرف کردن اختلافات کرده تا به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کنند.ماحصل کوشش های آنان نشر جزوه ای به نام اینکوترمز است که در ادامه ثبت کریمخان به آن خواهد پرداخت.

اینکوترمز همانگونه که بیان گردید ،اتاق بازرگانی بین المللی با مقصود رفع مشکلات حاصل از ایجاد قوانین مختلف مرتبط با ممالک گوناگون در تجارت بین المللی به دنبال فراهم نمودن عناوین و تعابیر و واژگان تجاری بین المللی ایجاد شد.

در نهایت با بهره گیری از عقاید حقوقدانان،تجار و موسسات بازرگانی و دیگر افراد کارشناس در حقوق تجارت بین الملل توانست جزوه ای به اسم اینکوترمز در 69 صفحه در سال 1936 انتشار کند.طرفین معاهده قادرند با رجوع به این کتاب معاهدات خویش را طبق هر دسته ای که شایسته می بینند، انعقاد کرده و همچنین از تکالیف و حقوقشان هم آگاه می شوند، واژگان ها در 4 دسته تنظیم گردیده و در هر دسته یک یا چند اصطلاح موجود است و کلاً 13 اصطلاح به وسیله ی اتاق بازرگانی بین المللی در نظر گرفته شده است.

اصطلاحات بین المللی در مشخص کردن مرکز انتقال ریسک و تحویل محصول و مشخص نمودن حوزه و تکالیف و اختیارات فرستنده-مسئول حمل و نقل و تحویل گیرنده کالا و میزان وظیفه مدنی هر کدام از آن ها در حمل و نقل بین المللی نقش حائز اهمیتی را در جهان حمل و نقل اجرا می کند. اتاق بازرگانی بین المللی که جزء بخش خصوصی است ،به یاری کارشناسان مناسب خویش توانسته جهان را متأثر از اصطلاحات خویش (عرف بازرگانی بین المللی) نماید که از هر جهت قابل ستایش است.
در روابط تجاری حل مشکلات امکان دارد توسط سازگاری یا رجوع به دادگاه های قضایی یا صلح و با مراجعه به داوری انجام گیرد.

محاکمه بین المللی مورد قبول قبول دو طرف،امکان دارد توسط محاکمه ویژه یا موردی ad hoc یا از طرفین محاکمه سازمانی institutional arbitration صورت گیرد.

محاکمه ویژه ad hoc arbitration از قوانین خاصی پیروی می کند که دو طرف آن را مشخص می کنند.مانند اطلاعیه الجزایر که در دیوان محاکمه لاهه انجام پذیرفت دعوی دولت مخالف دولت یا اتباع مخالف دولت و اتباع مخالف اتباع طرفین در نظر گرفته شد.این محاکمه در آیین قضاوت مدنی ایران در نظر گرفته شده و مطابق قبول طرفین و یا با مراجعه به محکمه بررسی می گردد و با تشکیل کانون داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محاکمه سازمانی برای نخستین مرتبه در حکومت حقوقی ایران طرح شد که جهت حل مشکلات تجاری داخلی و خارجی به موجب ضوابط مستقل خویش با عنوان قانون اساسنامه مرکز داوری ایران که در سال 1380 تصویب شد، مشکلات رجوع شده را بررسی می کند.

همچنین محاکمه ویژه امکان دارد بر اساس مقررات اتاق بازرگانی بین المللی یا مقررات محاکمه انجمن حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحدUNCITRAL با جرح و تعدیل صورت پذیرد. نظیر تشکیل دیوان داوری ایران و ایالات متحده امریکا در سال 1981 .

در زمان گفت و گو و تنظیم نمودن معاهده،طرفینی که دارای اوضاع چانه زنی برابری می باشند و عموماً بهتر می دانند که با نپذیرفتن حل مشکلات در کشور طرف دیگر که نیاز به اجرای مقررات آن کشور می باشد،به وی مزایای ندهند دو طرف مرجحاَ خویش را به قوانین یک شرکت بین المللی منسوب نموده و چنانچه مشکلی بروز پیدا کند،از قواعد آن مطابعت می کنند.معرفترین منبع دستیابی به محاکمه تجاری دیوان، محاکمه اتاق بازرگانی بین المللی می باشد که دارای دو وظیفه عمده زیر است:

  1. سازش و محاکمه
  2. فراهم آوردن مقررات مرسوم بازرگانی بین المللی.لازم به ذکر است اتاق بازرگانی بین المللی تا بدان امروز بیشتر از 12000 دادخواهی مهم تجاری را حل نموده و دارای اعتبار و معروفیت بین المللی بسیاری می باشد.

در معاهدات تجاری خارجی ذکر الزام محاکمه جهت حل مشکلات در اتاق بازگانی بین المللی از سوی ICC مطرح شده است.کلیه ی مشکلات ناشی در خصوص معاهده موجود در نهایت مطابق مقررات سازش و محاکمه اتاق بازرگانی بین المللی توسط یک یا چند قاضی معین شده بر اساس داوری ICC با قضاوت سه نفر مطابق مقررات یاد شده در آخر حل می گردد.

دیوان محاکمه اتاق بازرگانی بین المللی اساساً به عمل قضاوت و حل مشکلات نخواهد پرداخت و اجرای قضاوت توسط یک یا سه قاضی به موجب قوانین اتاق انجام می پذیرد و دیوان تنها اداره و نگهداری ،بررسی و رعایت مقررات محاکمه را نظارت می کند.

دبیرخانه دیوان محاکمه که پایگاه آن هم در پاریس(ساختمان دیوان) واقع است، نقشش اخذ شکایت و لوایح و فرستادن آنان به سمت مقابل و نامه نگاری ها و ابلاغ به دو طرف اختلاف و ایجاد ارتباط میان طرفین و قاضی یا قضات و در نهایت با دیوان محاکمه ،است.ممالک عضو اتاق بازرگانی بین المللی مجمع عمومی ICC را ایجاد می نمایند.همان گونه که در بالا به آن اشاره نمودیم،این اتاق تا به امروز کامیابی های فراوانی در فراهم آوردن و گردآوری آداب متداول بازرگانی بین المللی و قوانین در خصوص سازگاری و محاکمه به دست آورده است.یادآور می شویم ایران عضو اتاق بازرگانی بین المللی می باشد و توسط کمیته ملی خویش دارای ارتباط با این اتاق است.
موسسه حقوقی ثبت کریم خان مفتخر است تا خدمات خود را در زمینه ی انواع خدمات ثبتی به شما ارائه نماید.شماره تماس 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *