حق تقدم ثبت اختراع

در این مقاله، ضمن توضیح مختصری در خصوص حق تقدم ثبت اختراع ، به مدت زمان حق تقدم در ثبت اختراع نیز می پردازیم. خاطر نشان می شویم موسسه حقوقی ثبت شرکت کریمخان، افتخار دارد با استفاده از توان علمی اعضای خود در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت حمایت از اختراع انجام دهد. جهت این منظور، کافیست تا با همکاران ما تماس حاصل فرمایید. لازم به ذکر است که هر اختراعی که تقاضانامه اش، زودتر ثبت گردد، دارای حق تقدم ثبت اختراع می باشد. به این اصل حق تقدم ثبت اختراع می گویند. بر اساس ماده 18 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، چنانچه متقاضی مطابق با ماده 9 قانون، حق تقدم ثبت اختراع را درخواست نموده باشد، می بایست هنگام تقاضا جهت ثبت اختراع، درخواست خود را بر اساس فرم مخصوص و همراه با مدارکی که نشان دهنده ی این حق می باشد به مرجع ثبت ارائه نماید.

حق تقدم ثبت اختراع می بایست شامل نکات ذیل باشد:

  1. تاریخ و شماره ی اظهارنامه ی اصلی
  2. طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی
  3. کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن جا ارائه شده است و در صورتی که اظهارنامه ی منطقه ای یا بین المللی مبنای حق تقدم باشد ، ذکر ماخذ آن الزامیست.

چنانچه متقاضی مدعی دو یا چند اظهارنامه قبلی باشد ،مدت زمان حق تقدم در ثبت اختراع از زمان مقدم ترین آن ها به حساب می آید.

مدت زمان حق تقدم ثبت اختراع

مدت زمان حق تقدم ثبت اختراع، 12 ماه از تاریخ ارائه ی اظهارنامه ی اصلی می باشد. روز ارائه ی اظهارنامه جزء مدت زمانی که تعیین شده است محسوب نخواهد شد و چنانچه آخرین روز آن مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت زمان تا آخرین ساعت اولین روز اداری پس از روز تعطیل، محاسبه می شود.

لازم به ذکر است برای اینکه اشخاص ذینفع قادر باشند از ثبت اختراعی آگاهی یابند، علاوه بر آنکه ثبت اختراع در روزنامه ی رسمی منتشر می شود، ماده 42 قانون ثبت علایم و اختراعات نیز مراجعه به تمام اسناد و اوراقی که به ثبت اختراع مربوط می باشند را پس از صادر شدن ورقه ی اختراع آزاد قرار داده است و بنا بر آن هر کس می تواند از اسناد و اوراقی که به ورقه اختراع یا معاملات مربوط به آن مربوط می باشد با پرداخت حقی که آیین نامه مشخص می نماید، رونوشت مصدق دریافت نماید.

رسیدگی به ادعاهای حقوقی و یا جزایی مرتبط به اختراع در محاکم تهران صورت می گیرد و مانند سایر ادعاهای تجاری رسیدگی به صورت اختصاری می باشد. در صورتی که تقاضای تقاضا کننده ی ثبت اختراع از سوی اداره ی ثبت مورد پذیرش واقع نگردد، وی حق دارد به دادگاه شهرستان تهران مراجعه نماید و از تصمیم اداره ی ثبت شکایت کند. پس از رسیدگی به شکایت وی و صدور حکم، اداره ی ثبت طبق رای دادگاه عمل خواهد نمود.

مدت زمان حق تقدم ثبت اختراع در قوانین قرارداد اتحادیه پاریس

قانون پیوست شده ی دولت ایران به قرارداد اتحادیه پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی برای صاحبان اختراعی که اقامت آن ها در خارج از ایران می باشد و عضو اتحادیه ی مذکور هستند، مزایا و امتیازاتی قائل شده است که ثبت شرکت کریم خان در ذیل به صورت مختصر آن ها را برشمرده است.

مزایای صاحبان اختراع مقیم خارج از ایران

  1. هر صاحب اختراعی که ثبت اختراع خود را در یکی از کشورهای عضو تقاضا کرده باشد، قادر است ثبت اختراع خود را در یکی از کشورهای دیگر عضو اتحادیه تقاضا کند و جهت ثبت اختراع خود در سایر کشورهای عضو اتحادیه به مدت 12 ماه پس از تقاضای ثبت اولیه دارای حق تقدم می باشد، مگر در صورتی که اختراع به حقوق کسب شده ی اشخاص لطمه ای وارد نکند.
  2. اعضای اتحادیه از نظر حقوق مالکیت صنعتی در سایر کشورهای عضو اتحادیه مشمول همان مزایایی می باشند که برای اتباع آن کشور تعیین شده است ،مشروط بر اینکه شرایط و تشریفاتی که قانون برای اتباع کشور تعیین نموده است را رعایت نمایند.
  3. قوانین و مقرراتی جهت حمایت از حق اختراع و جلوگیری از رقابت نامشروع پیش بینی نموده است.
  4. قوانین و مقرراتی جهت توقیف محصولات تقلیدی و تقلبی در نظر گرفته شده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *